Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 1858

Uchwała nr XXIV/162/2012 Rady Gminy w Zadzimiu

z dnia 27 grudnia 2012r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zadzim

Na podstawie art. 40 ust.1 i art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz.1457, z 2006 r. Nr, 17 poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675; z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 27, poz. 1281 oraz z 2012 r, poz. 567) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, uchwala się co następuje:

§ 1. Dla zapewnienia należytego utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zadzim uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zadzim, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zadzim.

§ 3. Traci moc uchwała Nr Nr XXXIX/216/2006 Rady Gminy Zadzim z dnia 26.04.2006 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zadzim

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Zadzim.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Piotr Trybura


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIV/162/2012
Rady Gminy w Zadzimiu
z dnia 27 grudnia 2012 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. W celu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy wprowadza się do stosowania "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy", zwany dalej ,,regulaminem".

§ 2. 1. "Regulamin" określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zadzim, zwanej dalej "Gminą" dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

2. Zasady, o których mowa w ust. 1 zostały określone na podstawie:

1) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) zwanej dalej "ustawą";

2) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o odpadach";

3) Krajowego Planu Gospodarki Odpadami, przyjętego przez Radę Ministrów uchwałą nr 217 z dnia 24 grudnia 2010 r. (M.P. Nr 101. poz. 1183) zwanego dalej "KPGO";

4) innych przepisów.

§ 3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Zadzim, określający częstotliwość ich odbierania;

2) kompostowniku - rozumie się przez to wydzielone miejsce lub urządzenie przeznaczone do kompostowania bioodpadów, którego lokalizacja jest zgodna z odrębnymi przepisami;

3) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć także faktycznego użytkownika korzystającego z nieruchomości oraz zgodnie z treścią art. 2 ust. l pkt 4 ustawy.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki do gromadzenia odpadów opisane w Rozdziale 3 Regulaminu;

2) prowadzenie selektywnego zbierania następujących strumieni odpadów:

a) odpadów komunalnych, opakowaniowych:

- szkła białego i kolorowego,

- tworzyw sztucznych,

- makulatury,

- opakowań aluminiowych,

- wielomateriałowych,

- złomu,

b) przeterminowanych leków i chemikaliów,

c) zużytych baterii i akumulatorów,

d) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

e) odpadów zielonych,

f) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

g) zużytych opon,

h) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

3) przekazywanie odpadów komunalnych, w tym selektywnie zebranych podmiotowi uprawnionemu do odbioru;

4) selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o odpadach;

5) systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych nieczystości ciekłych w celu niedopuszczania do przepełniania się zbiorników;

6) systematyczne i niezwłoczne porządkowanie terenu nieruchomości oraz nie dopuszczanie do zalegania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń na utwardzonych częściach terenu oraz chodników położonych wzdłuż nieruchomości;

7) zabezpieczenie nieruchomości przed wydostawaniem się na tereny przyległe odpadów oraz innych substancji ciekłych i stałych;

8) usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków nieprzeznaczonych do wtórnego wykorzystania.

§ 5. 1. Zarządcy nieruchomości, na których znajdują się tereny do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach pojemników na śmieci oraz ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2. Placówki handlowe, gastronomiczne, prowadzący działalność gospodarczą są zobowiązane do wyposażenia ich w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych.

§ 6. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się, na terenach niestanowiących terenów publicznych, na nieruchomościach pod warunkiem stosowania środków ulegających biodegradacji.

2. Powstające na terenie nieruchomości ścieki należy odprowadzać do kanalizacji a jeżeli jest to niemożliwe oczyszczać w przydomowych oczyszczalniach ścieków lub gromadzić w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

3. Ścieki, o których mowa w ust. 2, nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi, ani powodować uciążliwości dla innych osób korzystających z danej nieruchomości lub nieruchomości sąsiedniej za wyjątkiem ścieków bytowych używanych do celów nawodnienia i nawożenia użytków rolnych na warunkach określonych w przepisach odrębnych.

4. Dopuszcza się prowadzenie napraw doraźnych i regulacji samochodów poza warsztatami naprawczymi, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

§ 7. 1. Odpady komunalne, powstające na terenie Gminy, muszą być gromadzone w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszej uchwale, natomiast nieczystości płynne, powstające na terenie nieruchomości, winny być odprowadzane do sieci kanalizacyjnej, przydomowych oczyszczalni, bądź do szczelnych zbiorników bezodpływowych, odpowiadających wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów.

2. Właściciel ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.

3. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych na terenie nieruchomości powinny być szczelne, trwałe, zamykane i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.

4. Liczba pojemników powinna gwarantować ciągłość zbierania odpadów powstających na terenie nieruchomości.

§ 8. 1. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

1) kosze uliczne o pojemności od 10 litrów do 60 litrów;

2) pojemniki na odpady komunalne zmieszane o pojemności od 110 litrów do 1100 litrów;

3) kontenery o pojemności od 5 m3 do 36 m3;

4) worki do selektywnej zbiórki odpadów o pojemności 120 litrów o następujących kolorach:

a) białe - z przeznaczeniem na szkło białe,

b) zielone - z przeznaczeniem na szkło kolorowe,

c) niebieski - z przeznaczeniem na tekturę i papier,

d) żółty - z przeznaczeniem na metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe,

e) bezbarwne i przezroczyste - z przeznaczeniem na pozostałe odpady, aby możliwa była ich identyfikacja;

5) pojemniki na przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory.

2. Worki, o których mowa w ust.1 pkt 4 powinny być opatrzone pouczeniem o dopuszczalnej zawartości worka tzn. zapisy powinny informować jakie odpady można wrzucić do danego worka, a jakie są niedopuszczalne.

3. Bioodpady są zagospodarowane na nieruchomości i gromadzone w kompostownikach lub zagospodarowane we własnym zakresie.

§ 9. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych niesegregowalnych (zmieszanych), uwzględniając następujące normy:

1) średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych przypadających na jednego mieszkańca w ilości 40 litrów/miesiąc, z zastrzeżeniem pkt 2.

2) określa się minimalną pojemność pojemnika na każdą nieruchomość na 120 litrów.

2. Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy.

3. Prowadzący działalność gospodarczą kierujący instytucjami oświaty, zdrowia i innymi instytucjami publicznymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, przy zastosowaniu następujących norm:

1) dla szkół i przedszkoli- 1 litr na każdego ucznia, dziecko i pracownika;

2) dla lokali handlowych - 50 litrów na każde 10 m2 powierzchni całkowitej, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 litrów na każdy lokal;

3) dla lokali gastronomicznych - 5 litrów na jedno miejsce konsumpcyjne, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 litrów na każdy lokal;

4) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i przemysłowych, sklepów, hurtowni, biur, urzędów, przychodni, gabinetów lekarskich, lecznic dla zwierząt, aptek i punktów aptecznych oraz innych obiektów użyteczności publicznej - 10 litrów na osobę, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 litrów na każdy lokal;

5) dla pozostałych nieruchomości niezamieszkałych (np. domki letniskowe, ogródki działkowe, działki rekreacyjne) funkcjonujących sezonowo od 1 kwietnia do 31 października, określa się minimalną wielkość pojemnika 120 litrów na każdą nieruchomość.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości winni prowadzić selektywne zbieranie w opisanym niżej zakresie i przekazywać do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:

1) odpady opakowaniowe oraz złom (metale) - zbierane w workach o odpowiedniej kolorystyce określonej w § 8, ust.1, pkt 4 regulaminu;

2) przeterminowane leki z gospodarstw domowych można przekazywać do ustawionych pojemników w przychodniach, aptekach uczestniczących w ich zbiórce, których adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańcom;

3) zużyte baterie i akumulatory - zbierane w ustawionych pojemnikach w obiektach użyteczności publicznej, których adresy będą na bieżąco podawane do publicznej wiadomości mieszkańcom;

4) meble i inne odpady wielkogabarytowe - wystawiane przed posesję zgodnie z harmonogramem;

5) drobne odpady budowlane, rozbiórkowe , które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót budowlanych;

6) zużyte opony - zgodnie z harmonogramem;

7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - zasady postępowania określają odrębne przepisy;

8) bioodpady niezagospodarowane na nieruchomości we własnym zakresie winny być przekazywane własnym transportem do punktu selektywnego zbierania.

2. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt 8, można bezpośrednio przekazać do punktu selektywnego zbierania zlokalizowanego na terenie gminnej oczyszczalni ścieków w Zadzimiu, pozostałe odpady, określone w ust. 1 pkt 1 - pkt 7 do punktu selektywnego zbierania zlokalizowanego na terenie Gminy, którego lokalizacja zostanie określona i podana do publicznej wiadomości.

3. Odpady zielone - należy kompostować w przydomowych kompostowniach.

§ 11. Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 ze zm.);

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady zmieszane oraz wyselekcjonowane należy ustawiać w odpowiednim miejscu, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub drogę przed wejściem na teren nieruchomości;

3) właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości miejsce ustawienia pojemników oraz pojemniki;

4) pojemniki na odpady ustawione przy drogach publicznych, przystankach autobusowych, parkingach oraz innych terenach użytku publicznego powinny odpowiadać następującym wymaganiom:

a) powinny być rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników ww. terenów,

b) powinny być ustawione w miejscach niepowodujących zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie przez podmiot uprawniony,

c) powinny być rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób,

d) powinny być zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów;

5) na terenie nieruchomości, na których znajdują się zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych lub oczyszczalnie przydomowe, należy zapewnić dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

§ 12. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 13. 1. Z terenu nieruchomości odpady powinny być zbierane i usuwane systematycznie.

2. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) odpady niesegregowane (zmieszane) odbierane są - w cyklu miesięcznym;

2) odpady zbierane selektywnie - zgodnie z harmonogramem;

3) pozostałe odpady zbierane selektywnie, a mianowicie:

a) przeterminowane leki i chemikalia - przekazywać do punktów zbiórki w godzinach ich pracy lub do punktu selektywnego zbierania - nie rzadziej niż raz w roku,

b) odpady elektryczne i elektroniczne - należy przekazywać do punków zbierania zużytego sprzętu w godzinach ich pracy lub do punktu selektywnego zbierania nie rzadziej niż raz w roku,

c) meble i inne odpady wielkogabarytowe - należy przekazywać jednostce uprawnionej w miarę potrzeb zgodnie z określonym harmonogramem,

d) odpady budowlane, rozbiórkowe i zużyte opony - zgodnie z harmonogramem nie rzadziej niż raz w roku lub na indywidualne zgłoszenie,

e) bioodpady są zagospodarowane na nieruchomości i gromadzone w kompostownikach lub zagospodarowane we własnym zakresie;

4) opróżnianie osadów ściekowych z oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji;

5) opróżniania zbiorników bezodpływowych tak, aby nie dopuszczać do ich przepełniania.

§ 14. 1. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia pojemników do gromadzenia odpadów i wysypywania się ich na ziemię powodując zanieczyszczenia środowiska;

2) opróżnianie koszy ulicznych oraz pojemników - nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu;

3) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się na zgłoszenie zarządzającego cmentarzem.

2. Spowodowane zanieczyszczenia drogi publicznej lub innej nieruchomości należy usunąć niezwłocznie.

§ 15. Sposób pozbywania się odpadów:

1) odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości zgodnie z harmonogramem w Gminie;

2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemniki wypełnione odpadami zgodnie z harmonogramem na chodniku przed wejściem na teren nieruchomości;

3) meble i inne odpady wielkogabarytowe winny być wystawione na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości, zgodnie z terminami przewidzianymi harmonogramem w terminie najwcześniej w dzień poprzedzający zbiórkę;

4) odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być złożone w kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nieutrudniającym korzystanie z nieruchomości;

5) właściciele kompostowników są zobowiązani do systematycznego zagospodarowywania odpadów, aby nie powodować zanieczyszczenia ziemi, wód podziemnych i powierzchniowych.

§ 16. 1. Wywóz odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych winien odbywać się specjalnie do tego przeznaczonymi pojazdami.

2. Nieczystości ciekłe winny być wywożone przez podmiot uprawniony.

Rozdział 5.
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 17. W celu prowadzenia właściwego postępowania z odpadami komunalnymi w pierwszej kolejności należy:

1) zapobiegać powstawaniu odpadów, a jeśli powstaną powinny zostać zagospodarowane (poddane odzyskowi lub unieszkodliwione) w miejscu powstania. Gdy jest to niemożliwe mogą być przekazywane do najbliżej położonych miejsc spełniających wymogi zgodne z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) - nowo uruchomionym lub istotnie zmienionym instalacjom;

2) zmieszane odpady komunalne, odpady zielone oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania należy kierować wyłącznie do regionalnej instalacji, wskazanej w wojewódzkim planie gospodarki odpadami. W przypadku braku instalacji regionalnych w danym regionie, ww. odpady będą kierowane do instalacji zastępczych;

3) składować odpady na składowiskach odpadów spełniających wymagania ochrony środowiska;

4) zapewnić ograniczenie składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, wydzielić ze strumienia wytwarzanych odpadów komunalnych strumienia odpadów niebezpiecznych, osiągnąć poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych oraz zredukować ilość składowanych odpadów na składowiskach.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów

§ 18. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 19. 1. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych do obowiązków właścicieli należy:

1) stały i skuteczny dozór;

2) sprawowanie właściwej opieki nad zwierzętami, w szczególności nie pozostawianie ich bez dozoru, oraz w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się poza teren ogrodzony;

3) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci;

4) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach mało uczęszczanych dla ludzi, jeśli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad ich zachowaniem. Nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

5) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych.

2. Do obowiązków właścicieli psów należy:

1) wyprowadzanie psa w kagańcu i na smyczy;

2) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psa ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

§ 20. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe winny wykazywać szczególną dbałość o to, aby nie zakłócały one w sposób ciągły i uciążliwy spokoju mieszkańców przez uciążliwą emisję nieczystości, hałasów i odorów oraz ich utrzymanie nie naruszało przepisów higieniczno - sanitarnych powszechnie obowiązujących.

§ 21. 1. Obowiązek usuwania padłych zwierząt domowych spoczywa na właścicielu zwierzęcia.

2. Wykonanie tego obowiązku polega na przekazaniu ich przedsiębiorcom świadczącym usługi odbioru i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych i posiadających stosowne zezwolenie w zakresie gospodarki odpadami weterynaryjnymi.

§ 22. Szczegółowe zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie Gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

§ 23. 1. Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dla których uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 2. 2. Chów i hodowla oraz utrzymanie zwierząt gospodarskich powinna być prowadzona pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarno - weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i zwierząt, określonych w przepisach prawa, a w szczególności:

1) zapewnienia odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnie z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;

2) zapewnienia odpowiednich budowli do gromadzenia i usuwania nieczystości w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu wód powierzchniowych, wód podziemnych oraz powietrza;

3) utrzymania zwierząt nie powodujących uciążliwości dla otoczenia (hałas i odory oraz nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni i owadów;

4) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych;

5) ule z pszczołami powinny być ustawione co najmniej 10 metrów od uczęszczanej drogi publicznej oraz co najmniej 30 metrów od granicy nieruchomości i powinny być oddzielone stałą przeszkodą ( parkan, mur, krzewy), która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem;

6) właściciele padłych zwierząt gospodarskich są zobowiązani do ich przekazywania do punktów usuwania i unieszkodliwiania padłych zwierząt,

7) właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło drogę lub chodnik obowiązany jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 24. 1. Wyznacza się następujące obszary Gminy szczególnie narażone na występowanie gryzoni:

1) nieruchomości zabudowane budynkami wielorodzinnymi;

2) budynki użyteczności publicznej;

3) obiekty handlowe;

4) miejsca gromadzenia odpadów komunalnych.

2. W celu zapobiegania zagrożeniem i powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych przez gryzonie zobowiązuje się właścicieli nieruchomości usytuowanych na obszarach, o których mowa w ust.1 do przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji co najmniej jeden raz w roku.

3. Obowiązek deratyzacji, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, powinien być realizowany w miarę potrzeby.

§ 25. 1. Właściciel nieruchomości przed wykonaniem deratyzacji jest zobowiązany do podania informacji o terminie jej wykonania o wykonywanych zabiegach do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń, kurendach bądź w inny zwyczajowo przyjęty sposób zapewniający poinformowanie zamieszkujących obszar objęty deratyzacją oraz tereny sąsiadujące.

2. Właściciel nieruchomości do zwalczania gryzoni może używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

3. W przypadku konieczności zastosowania środków chemicznych należących do I i II klasy toksyczności deratyzację winna wykonać jednostka specjalistyczna.

4. Właściciel nieruchomości winien zapewnić odpowiednie oznakowanie miejsc wyłożenia trutek oraz zabezpieczyć przed dostępem do nich dzieci, ptactwa i innych zwierząt.

§ 26. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, ustali obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 27. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 28. 1. Kontrolowanie i egzekwowanie przepisów niniejszego Regulaminu powierza się Wójtowi Gminy Zadzim.

2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych Regulaminem podlega karze wymierzanej w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie wykroczeń.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00