Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 3024

Uchwała nr 18/110/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi

z dnia 25 kwietnia 2013r.


1. Ryszard Paweł Krawczyk 9. Józefa Lucyna Michejda
2. Beata Kaczmarek 10. Bogusław Wenus
3. Ewa Śpionek 11. Grażyna Kos
4. Iwona Kopczyńska 12. Barbara Polowczyk
5. Wojciech Newereńczuk 13. Paweł Dobrzyński
6. Bogdan Łągwa 14. Małgorzata Michałek
7. Agnieszka Kamyczek - Maszewska 15. Roman Drozdowski
8. Anna Kaźmierczak

Po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2013 roku Uchwały Nr XXI/180/13 Rady Gminy Dmosin z dnia 19 marca 2013 roku w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty, doręczonej Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi w dniu 28 marca 2013 roku, działając na podstawie art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 18 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1113).
Kolegium uchwala, co następuje:

stwierdza nieważność Uchwały Nr XXI/180/13 Rady Gminy Dmosin z dnia 19 marca 2013 roku w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty z powodu naruszenia prawa, tj. art. 6j w zw. z art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.), poprzez ustalenie w § 3 ust.2 uchwały maksymalnej opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
UZASADNIENIE

Uchwała Nr XXI/180/13 Rady Gminy Dmosin z dnia 19 marca 2013 roku w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w dniu 28 marca 2013 roku. Jako podstawę prawną podjęcia Uchwały wskazano: art. 6k ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W toku badania Uchwały Kolegium Izby stwierdziło, że stosownie do jej postanowień zawartych w § 3 ust.1 miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości zamieszkałych, miała stanowić iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość oraz stawki opłaty wynoszącej 14,00 zł lub - w przypadku zbierania odpadów w sposób selektywny - 7,00 zł. Jednocześnie na mocy § 3 ust.2 Uchwały Rada Gminy Dmosin ustaliła maksymalną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi i odbieranymi w sposób selektywny, która w przypadku właścicieli nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej oraz dla każdego lokalu w zabudowie wielorodzinnej miała wynosić 30,00 zł miesięcznie. Powyższa regulacja w ocenie Kolegium Izby narusza art. 6k w zw. z art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gdyż wykracza poza granice upoważnienia ustawowego. Stosownie do przywołanych przepisów organ stanowiący gminy został upoważniony, a jednocześnie zobowiązany, do dokonania w drodze uchwały wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, spośród metod określonych w art. 6j ust.1 i 2 ustawy, oraz ustalenia stawki takiej opłaty. Na mocy art. 6k ust.3 ustawy rada gminy została zobowiązana do określenia niższych stawek opłaty, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny. Ponadto na mocy art. 6j ust.2a oraz art. 6k ust.4 ustawy rada gminy została upoważniona do różnicowania stawek opłaty, wprowadzania zwolnień przedmiotowych oraz ustanawiania dopłat dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Natomiast art.6k oraz art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jak również żaden inny przepis ustawy, nie zawierają upoważnienia dla rady gminy do ustalenia maksymalnej wysokości miesięcznej opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, co oznacza, że regulacja § 3 ust.2 Uchwały kształtuje wysokość opłaty w sposób niezgodny z przywołanymi przepisami.
Kolegium Izby zwróciło uwagę na treść § 3 ust.3 Uchwały, zgodnie z którym liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość miała być ustalana na podstawie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanych przez właściciel nieruchomości. Przywołane postanowienie posiada charakter informacyjny, stąd też nie narusza obowiązującego prawa, gdyż w żaden sposób nie kształtuje praw i obowiązków właścicieli nieruchomości odnośnie sfery dotyczącej opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi, pozostaje jednak poza zakresem materii, która powinna zostać uregulowana w uchwale w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Mając na względzie wskazane w sentencji naruszenie prawa Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi postanowiło stwierdzić nieważność Uchwały w całości. Od uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu uchwały.
Przewodniczący Kolegium

Prezes RIO w Łodzi Ryszard Krawczyk
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00