Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 3953

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PNK-I.4131.981.2013 Wojewody Łódzkiego

z dnia 31 lipca 2013r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 594)

stwierdzam nieważność

Uchwały Nr XXX/154/2013 Rady Gminy w Łubnicach z dnia 27 czerwca 2013 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXVI/128/2013 Rady Gminy w Łubnicach z dnia 11 marca 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości i ich zagospodarowania w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uzasadnienie

Rada Gminy w Łubnicach działając na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, poz. 951 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w dniu 27 czerwca 2013 r. podjęła uchwałę Nr XXX/154/2013 zmieniającą uchwałę Nr XXVI/128/2013 z dnia 11 marca 2013 r. Zmiana polegała na dodaniu w § 6 ustępu 3 o treści: ustala się regulamin Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Łubnicach stanowiący załącznik do uchwały. W punkcie 1. regulaminu (bez oznaczenia paragrafem) postanowiono, że regulamin określa szczegółowe zasady funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Łubnicach. Zasady te zostały rozwinięte w dalszych punktach od 2. do 8. oraz w §§ od 1 do 7 regulaminu.

W postępowaniu nadzorczym ustalono, że powyższe postanowienia w sposób istotny naruszają art. 6r ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, jak również konstytucyjną zasadę legalizmu określoną w art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Przywołany w podstawie prawnej uchwały art. 6r ust. 3 stanowi, że rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności ilość odpadów komunalnych odbieranych od właściciela nieruchomości, częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

W odniesieniu do obowiązku wykonania delegacji ustawowej w zakresie określenia sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, Rada Gminy w Łubnicach przekroczyła zakres przyznanej jej kompetencji. Prawidłowe wykonanie upoważnienia wynikającego z art. 6r powinno polegać na określeniu sposobu świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a nie na nadaniu regulaminu określającego szczegółowe zasady jego funkcjonowania. Rada może bowiem stanowić regulacje prawne tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona, a w art. 6r ust. 3 brak jest upoważnienia do uchwalenia kwestionowanego regulaminu.

Pod pojęciem regulaminu rozumie się zbiór przepisów normujących zasady postępowania w określonym zakresie lub dziedzinie, a wspomniany art. 6r takiej delegacji nie zawiera. Gdyby ustawodawca oczekiwał uchwalenia regulaminu, z pewnością nałożyłby taki obowiązek w sposób wyraźny - tak jak w przypadku art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przyjęcie regulaminu jest zbyt daleko idącym wykorzystaniem delegacji ustawowej, które stanowi o istotnym naruszeniu prawa.

Działania uchwałodawcze Rady Gminy w Łubnicach w omawianym zakresie naruszają także konstytucyjną zasadę legalizmu, określoną w art. 7 oraz art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, a organy samorządu terytorialnego na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Jeżeli organ stanowiący wychodzi poza wytyczne zawarte w upoważnieniu, a w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie ma przepisu, który upoważniałby organ stanowiący gminy do nadania regulaminu określającego szczegółowe zasady funkcjonowania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, to mamy do czynienia z przekroczeniem kompetencji, co musi skutkować zastosowaniem środków nadzorczych. W postanowieniu z dnia 18 stycznia 2005 roku, (WK 22/05 OSNKW 2005/3 poz. 29, Biul. SN 2005/3, poz. 23), Sąd Najwyższy wywiódł, iż art. 7 Konstytucji z 1997 roku stanowiący, iż organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, zawiera normę zakazującą domniemanie kompetencji takiego organu i tym samym nakazuje, aby wszelkie działania organu władzy publicznej były oparte na wyraźnie określonej normie kompetencyjnej. Badana uchwała Nr XXX/154/2013 powyższego warunku nie spełnia, czym w sposób istotny narusza obowiązujący porządek prawny.

Z powyższych względów organ nadzoru nie podziela stanowiska Rady Gminy w Łubnicach zaprezentowanego w wyjaśnieniach z dnia 12 lipca 2013 roku do zawiadomienia o wszczęciu postępowania nadzorczego, że "regulamin przyjęty w w/w uchwale określa sposób świadczenia usług przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych…", skoro jak wynika z jego punktu 1. oraz dalszej treści regulaminu, zawiera on szczegółowe zasady funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Łubnicach.

Dodatkowo wskazać należy, że oznaczenia i systematyzacja załącznika do uchwały nie spełniają zasad techniki prawodawczej zawartych w rozdziale 7 załącznika do w rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz. U. Nr 100, poz. 908). Zgodnie z zapisami przywołanego rozporządzenia, podstawową jednostką redakcyjną w przypadku aktu prawnego wykonawczego (np. uchwał rady gminy) jest paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret.

Wobec powyższego wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego jest uzasadnione i należało orzec jak na wstępie.

Rozstrzygnięcie nadzorcze może zostać zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (90 - 434 Łódź, ul. Piotrkowska 135) za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

wz. Wojewody Łódzkiego Wicewojewoda


Paweł Bejda

Otrzymuje:

Wójt Gminy w Łubnicach

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00