Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 3961

Uchwała nr XXIX/229/13 Rady Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim

z dnia 28 czerwca 2013r.

w sprawie utworzenia Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Wolborzu

Na podstawie art. 12 pkt pkt 8, lit. i, pkt 11, a także art.13 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 595) oraz art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 3, 5 a, art. 5c pkt 1, art. 58 ust. 1, i art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572, Nr 69 poz. 624, Nr 109 poz. 1161, Nr 273 poz. 2703, Nr 281 poz. 2781; z 2005 r. Nr 17 poz. 141, Nr 94 poz. 788, Nr 122 poz. 1020, Nr 131 poz. 1091, Nr 167 poz.1400, Nr 249 poz. 2104; z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208 poz. 1532, Nr 227 poz. 1658; z 2007 r. Nr 42 poz. 273, Nr 80 poz. 542, Nr 115 poz. 791, Nr 120 poz. 818, Nr 180 poz. 1280, Nr 181 poz. 1292; z 2008 r. Nr 70 poz. 416, Nr 145 poz. 917, Nr 216 poz. 1370, Nr 235 poz. 1618; z 2009 r. Nr 6 poz. 33, Nr 31 poz. 206, Nr 56 poz. 458, Nr 157 poz. 1241, Nr 219 poz.1705; z 2010 r. Nr 44 poz. 250, Nr 54 poz. 320, Nr 127 poz. 857, Nr 148 poz. 991; z 2011 r. Nr 106 poz. 622, Nr 112 poz. 654, Nr 139 poz. 814, Nr 149 poz. 887, Nr 205 poz. 1206; z 2012 r. poz. 941 i 979)

Rada Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim
uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Zakłada się z dniem 1 września 2013 roku Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną.

2. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu wchodzi w skład Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Wolborzu.

3. Uchwala się Akt Założycielski Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych
w Wolborzu stanowiący załącznik Nr 1 do uchwały.

4. Nadaje się Liceum Ogólnokształcącemu dla Dorosłych w Wolborzu statut w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 2 do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim oraz dyrektorowi Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Wolborzu.

§ 3. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2013 roku.

Przewodniczący Rady Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim


Ireneusz Czerwiński


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIX/229/13
Rady Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim
z dnia 28 czerwca 2013 r.

Akt założycielski Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Wolborzu

§ 1. Zakłada się z dniem 1 września 2013 roku Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu.

§ 2. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną.

§ 3. Siedzibą Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Wolborzu jest miejscowość Wolbórz.

§ 4. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolbórz wchodzi w skład Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Wolborzu.


Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXIX/229/13
Rady Powiatu w Piotrkowie Trybunalskim
z dnia 28 czerwca 2013 r.

Statut Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Wolborzu

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu, zwane dalej "szkołą" funkcjonuje w ramach Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Wolborzu pod nazwą:

"Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Wolborzu".

2. Szkoła działa na podstawie statutu oraz ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty i innych przepisów wykonawczych.

3. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Piotrkowski.

4. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Łódzki Kurator Oświaty w Łodzi.

5. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 3 lata.

6. Podbudowę programową dla szkoły stanowi gimnazjum lub zasadnicza szkoła zawodowa.

7. Szkoła jest placówką budżetową.

Rozdział 2.
Cele i zadania szkoły

§ 2. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty,a w szczególności:

1) umożliwia przyswojenie określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk;

2) umożliwia zdobycie umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

3) kształtuje postawy warunkujące sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;

4) kształtuje umiejętności posługiwania się językiem polskim, dbałości o wzbogacanie zasobu słownictwa;

5) przygotowuje słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym;

6) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;

7) kształtuje postawy sprzyjające rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, kształtuje postawę obywatelską, postawę poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, oraz innych kultur i tradycji.

Rozdział 3.
Organy szkoły i ich kompetencje

§ 3. Organami szkoły są:

1) Dyrektor Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego dla Dorosłych w Wolborzu, zwany dalej "dyrektorem";

2) Rada Pedagogiczna;

3) Samorząd Słuchaczy.

§ 4. 1. Funkcję dyrektora powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący.

2. Dyrektor kieruje pracą szkoły zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa przy pomocy wicedyrektora.

3. Zakres obowiązków wicedyrektora ustala dyrektor.

§ 5. Do zakresu uprawnień i obowiązków dyrektora szkoły należy:

1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły;

2) reprezentowanie szkoły na zewnątrz;

3) kierowanie pracami Rady Pedagogicznej;

4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, wstrzymywanie wykonania uchwał niezgodnych z przepisami prawa;

5) utrzymywanie bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami Samorządu Słuchaczy;

6) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;

7) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole;

8) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kadr porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;

9) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;

10) dokonywanie skreśleń słuchaczy z listy słuchaczy na podstawie uchwał Rady Pedagogicznej;

11) organizowanie i odpowiadanie za działalność administracyjną, gospodarczą i finansową szkoły;

12) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

§ 6. 1. Rada Pedagogiczna szkoły jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor, a w szczególnych przypadkach funkcję taką może pełnić wicedyrektor.

3. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych lub nadzwyczajnych, zwoływanych w trybie ustawowym w sprawach pilnych.

4. Członkiem Rady Pedagogicznej jest każdy nauczyciel uczący w szkole, bez względu
na liczbę godzin i formę zatrudnienia.

§ 7. 1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.

2. Rada Pedagogiczna opinuje w szczególniości:

1) organizację pracy szkoły, w tym rozkład zajęć w ramach zjazdów;

2) projekt planu finansowego szkoły;

3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień, propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

4) propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole.

3. Do innych kompetencji Rady Pedagogicznej należą:

1) przygotowanie projektu Statutu szkoły, jego uchwalenie i dokonywanie zmian, ustalenie regulaminu swojej działalności;

2) występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.

§ 8. 1. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z podejmowaniem uchwał w sprawie klasyfikacji i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktycznych, oraz w miarę bieżących potrzeb.

2. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę lub na wniosek co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

3. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.

4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.

5. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

6. Członkowie Rady Pedagogicznej mają obowiązek usprawiedliwienia swojej nieobecności na posiedzeniu Rady Pedagogicznej u przewodniczącego.

§ 9. 1. W szkole może działać Samorząd Słuchaczy.

2. Powoływane przez słuchaczy szkoły organy Samorządu Słuchaczy są reprezentantami ogółu słuchaczy.

3. Zasady wybierania oraz zasady i zakres działania organów samorządu określa jego regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym, powszechny, który wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną jego zgodności ze Statutem szkoły.

4. Organy Samorządu Słuchaczy mają prawo do przedstawienia wniosków i wyrażania opinii we wszystkich kwestiach dotyczących słuchaczy oraz związanych z funkcjonowaniem szkoły.

5. Dyrektor uchyla uchwały organów Samorządu Słuchaczy niezgodne z prawem i Statutem szkoły.

§ 10. Współpraca organów szkoły i rozwiązywanie sporów między nimi:

1) współpraca organów szkoły polega na statutowo zagwarantowanej niezależności organów i poszanowaniu ich odrębności;

2) przedstawiciele organów uczestniczący gościnnie w obradach występują z głosem doradczym. Przedstawiciele ci mogą składać i formułować wnioski, projekty, oceny (opinie)i zażalenia dotyczące wszystkich spraw;

3) organ przyjmujący wnioski, projekty, oceny bądź opinie zobowiązany jest do przedstawienia swego stanowiska w ciągu 2 tygodni, bądź - za zgodą organu składającego wniosek - na najbliższym jego posiedzeniu o charakterze plenarnym;

4) w czasie zaistnienia nierozwiązywalnego wewnętrznie sporu lub poważnej rozbieżności zdań wiążącą decyzję wydaje:

a) dyrektor szkoły po konsultacji z Radą Pedagogiczną,

b) organ prowadzący szkołę lub organ nadzoru pedagogicznego właściwy ze względu
na przedmiot sporu, podejmujący ostateczną decyzję.

Rozdział 4.
Organizacja pracy szkoły

§ 11. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego oraz decyzje Łódzkiego Kuratora Oświaty w Łodzi.

§ 12. 1. Organizację pracy szkoły w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły.

2. Arkusz organizacyjny opracowuje dyrektor. W określonym terminie dyrektor zapoznaje z nim Radę Pedagogiczną oraz przedkłada go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu.

§ 13. 1. Szkoła prowadzi kształcenie w formie zaocznej.

2. Szkoła kształci słuchaczy na podstawie ramowych planów nauczania stosowanych
w szkołach publicznych dla dorosłych.

§ 14. 1. Konsultacje zbiorowe ze słuchaczami w szkole odbywają się we wszystkich semestrach średnio co dwa tygodnie w piątki i soboty według rozkładu zajęć opracowanego na podstawie planu nauczania i arkusza organizacyjnego.

2. Konsultacje zbiorowe odbywają się ze wszystkich przedmiotów obowiązujących w danym semestrze, przy czym z niektórych przedmiotów organizuje się je z podziałem na grupy.

3. Czas zegarowy jednej konsultacji wynosi 45 minut lub 90 minut (2 x 45 minut).

4. Słuchacze szkoły otrzymują indeksy według wzoru odrębnie ustalonego przez Ministra Edukacji Narodowej.

5. Ocenianie i promowanie słuchaczy przeprowadzone jest na podstawie wewnątrzszkolnych zasad.

§ 15. Szkoła uwzględniając potrzeby słuchaczy może:

1) organizować im nieodpłatne zajęcia wyrównawcze, (w miarę posiadanych środków);

2) prowadzić nauczanie w zespołach przedmiotowych na podstawie odrębnych przepisów;

3) dla słuchaczy przygotowujących się do egzaminu maturalnego mogą być organizowane dodatkowe konsultacje (w miarę posiadanych środków).

§ 16. Dyrektor powierza każdy oddział - semestr opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w danym semestrze zwanego dalej "opiekunem". Opiekun wykonuje zadania wychowawcy określone odrębnymi przepisami.

Rozdział 5.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 17. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.

2. Zasady zatrudniania i wynagradzania tych pracowników określają odrębne przepisy.

3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą, jest odpowiedzialny za jej jakość, wyniki oraz bezpieczeństwo słuchaczy na terenie placówki.

4. Nauczyciel jest zobowiązany do:

1) realizowania programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach, semestrach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły;

2) wzbogacania własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej;

3) systematycznego oceniania słuchaczy;

4) bezstronności i obiektywizmu w ocenie słuchaczy oraz sprawiedliwego ich traktowania;

5) udzielania wszechstronnej pomocy słuchaczom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;

6) zapoznawania słuchaczy z programem nauczania;

7) przeprowadzania wszelkiego typu egzaminów;

8) terminowego sprawdzania prac kontrolnych i egzaminacyjnych słuchaczy;

9) prowadzenia prawidłowo dokumentacji pedagogicznej przedmiotu, klasy lub semestru;

10) bieżącego wpisywania ocen do dzienników i indeksów;

11) udzielania konsultacji indywidualnych lub zbiorowych słuchaczom poza obowiązkowym wymiarem zajęć wynikających z planu zajęć;

12) przygotowania materiałów pisemnych i kserograficznych dla słuchaczy szkół zaocznych;

13) aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach Rad Pedagogicznych i komisjach przedmiotowych.

5. Nauczyciel uprawniony jest do:

1) decydowania w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu;

2) formułowania autorskich programów nauczania;

3) decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich słuchaczy;

4) wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kadr regulaminowych dla swoich słuchaczy.

§ 18. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego także programy nauczania innych przedmiotów.

2. Dyrektor może tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe.

3. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu.

§ 19. 1. Zadaniem opiekuna semestru jest sprawowanie opieki wychowawczej nad słuchaczami.

2. Opiekun semestru jest zobowiązany za zapoznanie swoich wychowanków m. in. ze statutem szkoły, zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych, sprawami bhp i p. poż. oraz z zasadami organizacji pracy i nauki w szkole.

3. Do zadań opiekuna semestru należy:

1) czuwanie nad systematycznym uczęszczaniem słuchaczy do szkoły;

2) ustalanie przyczyn nieobecności słuchacza na zajęciach;

3) utrzymywanie stałego kontaktu z nauczycielami uczącymi w danym semestrze;

4) podejmowanie właściwych środków zaradczych w przypadku niewłaściwego zachowania się słuchacza;

5) prawidłowe prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen;

6) sprawdzanie zgodności wpisów w dzienniku lekcyjnym z dokumentacją semestru;

7) prawidłowe wypisywanie świadectw;

8) wypełnianie arkuszy klasyfikacyjnych semestru.

Rozdział 6.
Słuchacze szkoły

§ 20. Rekrutacji słuchaczy dokonuje się na podstawie kolejności zgłoszeń do wyczerpania miejsc.

§ 21. 1. Do szkoły przyjmowani są słuchacze, którzy ukończyli 18 rok życia.

2. Do szkoły mogą być przyjęte osoby, które nie ukończyły 18 roku życia,pod warunkiem, iż w roku kalendarzowym, w którym rozpoczynają naukę ukończą 18 lat.

3. Do szkoły mogą być przyjęte osoby, które najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć dydaktyczno - wychowawczych ukończyły 16 lat, jeżeli osoby te mają opóźnienie w cyklu kształcenia związane z sytuacją życiową lub zdrowotną uniemożliwiającą podjęcie lub kontynuowanie nauki w szkole ponadgimnazjalnej dla młodzieży.

§ 22. Podstawą przyjęcia na semestr programowo wyższy jest świadectwo szkolne lub wpis w indeksie potwierdzający ukończenie semestru programowo niższego.

§ 23. 1. Słuchacze szkoły mają prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia z zasadami higieny pracy umysłowej;

2) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;

3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeżeli nie narusza tym dobra innych osób;

4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;

5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych w zakresie danych przedmiotów i sposobów kontroli postępów w nauce;

6) jawnego omówienia uwag, dotyczących ocenianych prac kontrolnych;

7) zapoznania się z zasadami wewnętrznego systemu oceniania;

8) otrzymania legitymacji szkolnych - zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zasady działalności Samorządu Słuchaczy określa odrębny regulamin.

§ 24. Słuchacz ma obowiązek:

1) godnego reprezentowania szkoły;

2) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach wynikających z planu i programu nauczania;

3) opanowania materiału nauczania określonego programem;

4) ścisłego przestrzegania przepisów, zaleceń i zarządzeń wydanych przez administrację szkoły, nauczycieli i dyrekcję szkoły;

5) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły;

6) dbania o sprzęt, urządzenia szkolne i pomoce dydaktyczne, naprawianie bądź rekompensowanie wyrządzonych szkód;

7) usprawiedliwienia (wyjaśnienie przyczyn) nieobecności na zajęciach, z których nie został zwolniony;

8) przystępowania do egzaminów zgodnie z obowiązującym harmonogramem;

9) dbania o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły;

10) wyłączania telefonów komórkowych w czasie trwania zajęć, nie korzystania z nich w czasie trwania zajęć;

11) przestrzegania zasad palenia tytoniu tylko w miejscach wydzielonych;

12) przestrzegania zakazu spożywania alkoholu oraz środków odurzających na terenie szkoły i przychodzenia na zajęcia w stanie nietrzeźwym;

13) przestrzegania postanowień zawartych w niniejszym statucie, wewnętrznych zarządzeń dyrektora, poleceń opiekuna semestru, uchwał Rady Pedagogicznej oraz ustaleń Samorządu Słuchaczy.

§ 25. 1. Słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy w przypadku:

1) rażącego naruszenia statutu szkoły i obowiązujących regulaminów (np. narkotyzowania się, spożywania alkoholu, chuligańsko-bandyckiego zachowania się, kradzieży itp.);

2) opuszczenia ponad 50 % obowiązkowych konsultacji przewidzianych w szkolnym planie nauczania;

3) nieuzyskania promocji na semestr programowo wyższy.

2. Od wymierzonej kary - usunięcia ze szkoły, słuchaczowi przysługuje odwołanie do Łódzkiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem dyrektora szkoły.

Rozdział 7.
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

§ 26. 1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

2. Program nauczania jest realizowany w ciągu roku szkolnego z podziałem na dwa semestry:

1) semestr pierwszy - od września do stycznia;

2) semestr drugi - od lutego do czerwca.

3. Terminy klasyfikacji podawane są w kalendarzu szkolnym.

§ 27. Zasady oceniania w szczególności ustalają:

1) skalę i sposób formułowania ocen bieżących i semestralnych ocen klasyfikacyjnych;

2) termin i formę informowania słuchacza o przewidywanych dla niego ocen klasyfikacyjnych;

3) termin klasyfikacji semestralnej;

4) tryb i formę egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.

§ 28. Cele oceniania wewnątrzszkolnego:

1) informowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;

2) pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju, motywowanie słuchacza do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

3) dostarczanie informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach;

4) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 29. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania semestralnych ocen kwalifikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

2) bieżące ocenianie i semestralne klasyfikowanie według skali i w formach przyjętych w szkole oraz zaliczanie, niektórych zajęć edukacyjnych;

3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych;

4) ustalanie ocen semestralnych i warunki ich poprawiania.

§ 30. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego.

1. Nauczyciel na początku każdego semestru informuje słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych. Zapoznaje słuchaczy z materiałami źródłowymi potrzebnymi do realizacji treści programowych oraz z metodyką samodzielnej pracy i sposobem prowadzenia notatek.

2. Opiekun semestru na początku każdego roku szkolnego informuje słuchaczy o zasadach oceniania.

§ 31. 1. W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.

2. W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchaczy na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.

§ 32. 1. Oceny bieżące, klasyfikacyjne oceny semestralne wyraża się w stopniach i ustala się wg następującej skali:

1) stopień celujący - cel (6);

2) stopień bardzo dobry - bdb (5);

3) stopień dobry - db (4);

4) stopień dostateczny - dst (3);

5) stopień dopuszczający -dop (2);

6) stopień niedostateczny - ndst (1).

2. Dopuszcza się oceny z minusem "-" i plusem "+" w ocenianiu prac kontrolnych.

3. Oceny ostateczne z egzaminów semestralnych w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się w pełnym brzmieniu.

4. Oceny są jawne dla słuchaczy. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne słuchacz może otrzymać do wglądu na warunkach określonych przez nauczyciela.

5. Na prośbę słuchacza nauczyciel ustalając ocenę powinien ją uzasadnić.

6. Przy wystawianiu ocen semestralnych i końcowych plusów i minusów nie uwzględnia się.

§ 33. 1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie pisemnej opinii publicznej, niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej i niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych słuchacza, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych słuchacza uniemożliwia lub utrudnia mu kontynuowanie nauki w semestrze programowo wyższym, nauczyciel przekazuje słuchaczowi informacje określające, jakie wiadomości należy uzupełnić a szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć mu szansę uzupełnienia braków.

3. Dyrektor szkoły zwalnia słuchacza z zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia słuchacza w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia słuchacza z tych zajęć uniemożliwia ustalenie semestralnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 34. Sprawdzanie osiągnięć słuchaczy odbywa się na podstawie pisemnych prac semestralnych( kontrolnych) i egzaminacyjnych, egzaminów ustnych, ocen aktywności na zajęciach prowadzonych w formie ćwiczeń.

§ 35. 1. Dokumentacja przebiegu nauczania i osiągnięć słuchaczy stanowią:

1) dziennik lekcyjny;

2) arkusze ocen;

3) indeksy;

4) pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne;

5) protokoły z egzaminów semestralnych.

2. W dzienniku lekcyjnym zapisuje się osiągnięcia edukacyjne słuchaczy wystawiając oceny za prace kontrolne, oceny z egzaminów semestralnych. Nieobecność na zajęciach zaznacza się kreską poziomą.

3. W indeksie słuchacza nauczyciel wpisuje ocenę semestralną i potwierdza ją własnoręcznym podpisem.

4. Prace kontrolne przechowywane są przez szkołę zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

§ 36. O osiągnięciach słuchaczy szkoła informuje poprzez:

1) wpis ocen do indeksu słuchacza - wpis poprzedzony jest ustnym uzasadnieniem przez nauczyciela przewidywanej oceny semestralnej z poszczególnych zajęć edukacyjnych;

2) udzielanie informacji telefonicznie;

3) prowadzenie niezbędnej korespondencji listownej.

§ 37. Słuchacz jest promowany po każdym semestrze.

§ 38. 1. Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.

2. Egzamin ustny może być przeprowadzony przed sesją egzaminacyjną na wniosek nauczyciela za zgodą dyrektora szkoły w przypadku, gdy został zrealizowany materiał nauczania, a słuchacze otrzymali oceny pozytywne z prac kontrolnych i wymaganych ćwiczeń.

3. Nauczyciele zobowiązani są w terminie dwóch tygodni przed ustalonym terminem przeprowadzenia egzaminu przedłożyć do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły zagadnienia egzaminacyjne, a najpóźniej w przeddzień egzaminu pisemnego lub ustnego, zestawy pytań egzaminacyjnych w postaci biletów.

4. Nauczyciele zobowiązani są powiadomić słuchaczy o terminie egzaminów z miesięcznym wyprzedzeniem.

5. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna semestralna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 39. 1. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który:

1) uczęszczał na obowiązkowe konsultacje i ćwiczenia przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te konsultacje i ćwiczenia;

2) uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny co najmniej dopuszczające.

2. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, jest zobowiązany wykonać w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, drugą pracę kontrolną.

3. Słuchacz wykonuje jedną pracę kontrolną w semestrze z każdego przedmiotu.

4. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie z powodu ważnych usprawiedliwionych przyczyn, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły:

1) po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do końca lutego;

2) po zakończeniu semestru wiosennego, najpóźniej do 31 sierpnia.

5. Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w § 46, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.

6. Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza.

7. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
W wyjątkowych przypadkach dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.

§ 40. Zasady przeprowadzania egzaminu semestralnego:

1) słuchacz w każdym semestrze zdaje egzamin w formie pisemnej i ustnej z języka polskiego, matematyki i języka obcego, z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje w formie ustnej;

2) egzamin ustny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych i trwa on do 15 minut;

3) W szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej egzamin semestralny z zajęć praktycznych, technologii informacyjnej ma formę zadania praktycznego.

§ 41. 1. Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być zwolniony
z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał w większości oceny co najmniej dobre.

2. Zwolnienie, o którym mowa w pkt. 1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.

§ 42. 1. Oceny uzyskane przez słuchacza za prace kontrolne, ćwiczenia i inne formy aktywności są jawne.

2. Na wniosek słuchacza, sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne pisemne, prace z egzaminów semestralnych są udostępniane słuchaczowi do wglądu.

§ 43. 1. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki zalicza się zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.

2. Słuchaczowi, który w okresie trzech lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.

3. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia.

4. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawna zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.

§ 44. 1. W przypadku ubiegania się o przyjęcie na semestr wyższy niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego słuchacza zmieniającego typ szkoły, słuchacz zobowiązany jest zdać pozytywnie egzaminy klasyfikacyjne.

2. Słuchacz jest obowiązany do zdania egzaminów klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych,
o których mowa w ust.1, w terminie określonym przez dyrektora szkoły.

3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania semestrów niższych od semestru tej szkoły do, której słuchacz przechodził.

§ 45. 1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.

2. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

3. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemną pracę słuchacza i zwięzłą informację na temat jego odpowiedzi ustnych. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza.

4. Egzamin klasyfikacyjny pisemny i ustny odbywa się w jednym dniu.

5. W przypadku kilku egzaminów klasyfikacyjnych odbywają się one w kolejnych dniach
po pierwszym egzaminie.

6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego jest ustalony przez dyrektora szkoły i uzgodniony
ze słuchaczem. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

7. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 46. Słuchacz otrzymuje promocję na semestr programowo wyższy, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny wyższe od stopnia niedostatecznego.

§ 47. 1. Słuchacz, który w wyniku klasyfikacji semestralnej uzyskał ocenę niedostateczną
z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. Egzaminy poprawkowe są przeprowadzone po każdym semestrze.

§ 48. 1. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne:

1) po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego;

2) po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 31 sierpnia.

2. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego, matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin poprawkowy zdaje się w formie ustnej.

3. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

4. Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.

§ 49. 1. Sprawy sporne pomiędzy słuchaczem a nauczycielem ustalającym ocenę powinny być zgłaszane dyrektorowi szkoły bezpośrednio lub za pośrednictwem opiekuna semestru przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.

2. Słuchacz może zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku zastrzeżeń do egzaminu poprawkowego w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.

3. W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza w formie pisemnej i ustnej.

4. Termin sprawdzianu uzgadnia się ze słuchaczem do 7 dni od odwołania.

5. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;

3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

6. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji. W takim przypadku dyrektor powołuje innego nauczyciela tych samych zajęć.

7. Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej.

8. Ustalona przez komisję ocena jest ostateczna z wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 47 ust.1.

9. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu, pytania (zadania) sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen. Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza oraz zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.

10. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły po zakończeniu semestru jesiennego najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie najpóźniej do 31 sierpnia.

§ 50. 1. Słuchacz kończy szkołę, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Świadectwo ukończenia szkoły wydaje szkoła, którą słuchacz ukończył.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 51. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. Zmiany w statucie szkoły są wprowadzane na zebraniu Rady Pedagogicznej zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

4. Propozycje zmian do statutu mogą zgłaszać: organ prowadzący szkołę, organ nadzorujący szkołę, dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Samorząd Słuchaczy.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00