Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 7369

Uchwała nr XLII/192/2013 Rady Miasta Ostrów Mazowiecka

z dnia 15 maja 2013r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ostrów Mazowiecka

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.), Rada Miasta po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala co następuje:

§ 1.

Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Ostrów Mazowiecka stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Ostrów Mazowiecka.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku UrzędowymWojewództwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Miasta


Krzysztof Listwon


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XLII/192/2013
Rady Miasta Ostrów Mazowiecka
z dnia 15 maja 2013 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA OSTRÓW MAZOWIECKA

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Ostrów Mazowiecka obejmujące:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości;

2) rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe;

6) wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2.

1. Selektywne zbieranie odpadów prowadzi się w następujący sposób:

a) segregacja odpadów prowadzona w Mieście Ostrów Mazowiecka obejmuje w szczególności: papier, tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji gromadzone w odpowiednich workach 60 l i 120 l z folii PE-HD (LDPE), oddzielnie dla każdej frakcji;

b) w celu zagospodarowania możliwie największej ilości odpadów, podmioty uprawnione, w porozumieniu z właścicielem terenu lub nieruchomości, mogą ustawić specjalne pojemniki o pojemności od 800 l do 1600 l w odpowiednim kolorze, przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów;

c) gospodarstwa domowe mogą zostać nieodpłatnie wyposażone w kolorowe worki foliowe o pojemności 60 l i 120 l, w których mieszkańcy są zobowiązani segregować odpady według rodzajów;

d) podmiot uprawniony odbiera odpady z pojemników dwa razy w miesiącu i worki jeden raz w miesiącu (można zmienić częstotliwość w uzgodnieniu z operatorem);

e) gromadzenie i pozbywanie się odpadów pozostałych po segregacji odbywa się na zasadach określonych niniejszym Regulaminem.

f) dopuszcza się przekazanie gromadzonych odpadów komunalnych, jak metal, papier, szkło, tworzywa sztuczne, odpady ulegające biodegradacji, chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, opakowania wielomateriałowe, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady rozbiórkowe i budowlane oraz zużyte opony powstałe w gospodarstwie domowym do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2. Uprzątanie śniegu, lodu, błota oraz innych zanieczyszczeń z chodnika bezpośrednio przylegającego do nieruchomości, przy czym należy realizować to w sposób nie zakłócający ruchu pieszego; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak aby mogły je sprzątać odpowiednie służby utrzymujące jezdnie w stanie czystości;

3. Właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych;

4. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami można przeprowadzać na utwardzonej powierzchni, w sposób uniemożliwiający przedostanie się ścieków powstających w wyniku tych czynności do wód i gruntu;

5. Naprawy pojazdów poza warsztatami samochodowymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I GROMADZENIA NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH

§ 3.

1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z uwzględnieniem wymienionych poniżej zasad.

2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych; ilość wytworzonych nieczystości ciekłych dla nieruchomości wylicza się wg zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70);

3. Pojemniki przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

a) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l;

b) pojemniki na odpady o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 1100 l, 7000 l;

c) worki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych o pojemności 35 l, 60 l i 120 l;

d) pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki papieru, odpadów szklanych, tworzyw sztucznych, o pojemności od 800 l do 1600 l;

4. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z terenu nieruchomości odbierany jest w punktach sprzedaży detalicznej, przy zakupie tego samego rodzaju, co zużyty sprzęt, w ilości nie większej niż ilość kupionego sprzętu oraz w wyspecjalizowanych punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

5. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

a) gospodarstwo domowe liczące od 1 do 4 osób powinno być wyposażone w co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l, pojemnik zabezpiecza odbiorca odpadów;

b) w gospodarstwie domowym liczącym powyżej 4 osób dopuszcza się wyposażenie nieruchomości w co najmniej dwa pojemniki o pojemności 120 l każdy, pojemniki zabezpiecza odbiorca odpadów;

c) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do jednomiesięcznego cyklu odbioru:

- dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia, studenta i pracownika,

- dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,

- dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na lokal,

- dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na każdy punkt,

- dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;

- dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

- dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;

- dla domów opieki, szpitali, internatów, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko;

- w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

d) do zbierania wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą w uzasadnionych przypadkach być używane dodatkowo odpowiednio oznaczone worki.

5. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w:

a) workach z tworzyw sztucznych o pojemności 60 l i 120 l z zachowaniem następującej kolorystyki:

- odpady z tworzyw sztucznych - worki żółte;

- odpady szklane - worki zielone

- odpady z papieru, tektury i tekstylia- worki niebieskie;

- odpady ulegające biodegradacji - worki czarne

b) w ogólnodostępnych, ustawionych w miejscach publicznych pojemnikach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów szklanych, tworzyw sztucznych, papieru o pojemności od 800 l do 1600 l.

6. Odpady wielkogabarytowe nie wymagają specjalnych pojemników do zbierania, należy dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

7. Odpady budowlane i rozbiórkowe gromadzić w odpowiednich do tego celu kontenerach.

§ 4.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach wyznaczonych i przy drogach publicznych:

1) do selektywnej zbiórki odpadów szklanych, papieru oraz tworzyw sztucznych stosuje się oznaczone pojemniki o pojemności od 800 l do 1 600 l ustawione w miejscach ogólnodostępnych na terenie gminy.

2) miejsca publiczne takie jak: ciągi handlowo-usługowe, przystanki komunikacji są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

a) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma - w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

b) wielkość koszy ulicznych została określona w § 3 ust. 2 pkt a;

3) właściciele nieruchomości, na której organizowane są imprezy masowe są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ma się ona odbywać, w jeden pojemnik o pojemności 120 l na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz w szalety przenośne w liczbie jeden szalet na 100 osób uczestniczących w imprezie, jeżeli czas jej trwania nie przekracza 4 godzin; jeśli jest on dłuższy - liczby te należy zwiększyć o 50 % w stosunku do podanych wyżej, na każde następne 4 godziny trwania imprezy.

§ 5.

Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690);

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

3) szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia;

4) pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota;

5) właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich okresowego dezynfekowania; usługi w tej mierze może wykonywać podmiot uprawniony.

§ 6.

Ograniczenia wynikające z konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorników bezodpływowych:

1) do pojemników i worków na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać:

- opakowania z zawartością, np. żywności , wapna, cementu,

2) do pojemników i worków na szkło zabrania się wrzucać:

- ceramikę (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

- lustra,

- szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości,

- szkło budowlane (szyby okienne, szkło zbrojone),

- szyby samochodowe;

3) do pojemników i worków na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać:

- tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie,

- opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach,

- opakowania po środkach chwastobójczych i owadobójczych.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 7.

Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) odpady komunalne z terenu nieruchomości muszą być usuwane okresowo tak często, aby urządzenia do ich zbierania nie przepełniały się, w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym dwa razy w miesiącu (można zmienić częstotliwość w uzgodnieniu z operatorem); 2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

a) niezależnie od wyżej określonej częstotliwości opróżniania koszy ulicznych, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię;

b) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się co miesiąc lub według potrzeb z zastrzeżeniem niedopuszczenia do przepełnienia się pojemnika na odpady;

c) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia bądź wylewania na powierzchnię terenu; przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu;

d) właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie;

e) właściciele nieruchomości, na której organizowane są imprezy masowe zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§ 8.

Sposób pozbywania się odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) odpady komunalne, selekcjonowane i nieselekcjonowane, są odbierane od właścicieli nieruchomości w terminach uzgodnionych z podmiotem uprawnionym z zastrzeżeniem § 7 pkt 1 niniejszego Regulaminu;

2) odpady wielkogabarytowe w miarę potrzeb dostarczane do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

3) odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być złożone w kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nieutrudniającym korzystania z nieruchomości;

4) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę;

5) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 9.

1. Miasto Ostrów Mazowiecka zostało przydzielone w WPGO dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 do ostrołęcko- siedleckiego regionu gospodarki odpadami.

2. Odpady komunalne zmieszane, odpady zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania i pozostałości po procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowywane wyłącznie w ramach danego regionu w pierwszej kolejności w instalacjach posiadających status RIPOK, położonych najbliżej miejsca wytworzenia odpadów lub Zastępczej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych.

3. Od dnia 1 czerwca 2013 r., wszystkie zmieszane odpady komunalne (20 03 01) powinny być kierowane do instalacji termicznego lub mechaniczno-biologicznego przetwarzania, a w przypadku ich braku do instalacji do zastępczej obsługi regionu, zapewniającej przetworzenie odpadów. Przekazanie zmieszanych odpadów komunalnych do unieszkodliwienia na składowisku jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku braku możliwości zagospodarowania odpadów w instalacjach regionalnych i zastępczych wyznaczonych dla regionu, zapewniających odpowiednie przetworzenie odpadów.

4. Odpady selektywnie zebrane, powinny trafiać zgodnie z zasadą bliskości do instalacji regionalnych, które mają możliwość ich właściwego zagospodarowania lub w przypadku braku takiej możliwości zagospodarowania odpadów w instalacjach regionalnych i zastępczych wyznaczonych dla regionu, zapewniających odpowiednie przetworzenie odpadów.

5. Instalacje przetwarzające selektywnie zebrane odpady zielone i bioodpady, powinny funkcjonować w sposób zapewniający wytworzenie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środka wspomagającego uprawę roślin. Spełnienie powyższego warunku powinno być potwierdzone poprzez uzyskanie zezwolenia na wprowadzanie do obrotu produktu lub środka, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

6. Składowiska odpadów posiadających status regionalnych, mogą przyjmować do unieszkodliwienia wyłącznie odpady przetworzone.

7. Gmina znając dostępne moce i rodzaje instalacji regionalnej, do której jest przydzielona powinna przeprowadzić organizację systemu gospodarki na administrowanym terenie poprzez podjęcie przez Radę Miasta szeregu uchwał obligatoryjnych to jest:

- dostosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy do zapisów Wojewódzkiego Programu Gospodarki Odpadami w terminie 6 miesięcy od dnia jego uchwalenia,

- metodę ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty,

- terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,

- wzoru deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanymi przez właścicieli nieruchomości, w tym terminów i miejsca składania deklaracji i terminu złożenia pierwszej deklaracji,

- szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę a w szczególności ilość odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób świadczenia usług.

- górnych stawek opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych oraz właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych

- wymagań jakie musi spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Do zadań Miasta Ostrów Mazowiecka należy:

- przeprowadzenie przetargu na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy,

- ustanowienie zasad i sposobu selektywnego zbierania odpadów,

- prowadzenie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,

- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości w postaci bazy danych zapisanej na nośnikach informatycznych,

- sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi marszałkowi województwa w terminie do 31 marca następnego roku po roku którego dotyczy.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 10.

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 11.

Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) w odniesieniu do wszystkich ras psów:

a) wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznanych za agresywne - w kaganiec,

b) prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającemu otoczeniu - w nałożonym kagańcu,

2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

a) stały i skuteczny dozór,

b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., chyba że zarządca obiektu postanowi inaczej; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników,

c) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw dla dzieci, piaskownic, plaż, kąpielisk, zagrożonych zanieczyszczeniem, jeżeli wynika to z takiego oznakowania terenu,

d) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,

e) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości innej niż zielone może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

f) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,

g) postanowienia pkt 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

Rozdział 7.
WYMAGANIA ODNOŚNIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 12.

Wymagania odnośnie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej:

1) zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej,

2) na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem, iż wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona,

3) prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać zapisów § 2 niniejszego Regulaminu, a ponadto:

a) przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych,

b) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,

c) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, przynajmniej raz w roku, realizowaną przez podmiot uprawniony,

d) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 8.
OBSZARY PODLEGAJĄCE OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI ORAZ TERMINY JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 13.

Obowiązkowi deratyzacji podlegają w szczególności miejsca gromadzenia odpadów komunalnych, studzienki przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, budynki inwentarskie, w których przebywają zwierzęta gospodarskie.

§ 14.

Ustala się termin przeprowadzenia deratyzacji jeden raz w roku w okresie jesiennym - do 31 października.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 15.

Właściciel i zarządca nieruchomości ma obowiązek umożliwić osobom upoważnionym wstęp na teren nieruchomości w celu dokonania kontroli przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu.

§ 16.

Naruszenie przepisów Regulaminu podlega karze grzywny według zasad wynikających z Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00