Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 8825

Uchwała nr 940/XXXIV/2013 Rady Miejskiej w Piasecznie

z dnia 15 maja 2013r.

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Piaseczno przez inne niż Gmina Piaseczno osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Piaseczno, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) Rada Miejska w Piasecznie uchwala, co następuje:

§ 1.

Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Piaseczno przez inne niż Gmina Piaseczno osoby prawne i osoby fizyczne oraz dla innych niż Gmina Piaseczno, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, zwany dalej „regulaminem”, w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

§ 2.

Traci moc Uchwała Nr 855/XXX/2013 Rady Miejskiej w Piasecznie z dnia 23.01.2013 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Piaseczno przez inne niż Gmina Piaseczno osoby prawne lub fizyczne, oraz dla innych niż Gmina Piaseczno, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (Dz. Urz. Woj. Maz. poz. 2060)

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Piaseczno.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczacy Rady Miejskiej w Piasecznie


mgr inż. Piotr Obłoza


Załącznik do Uchwały Nr 940/XXXIV/2013
Rady Miejskiej w Piasecznie
z dnia 15 maja 2013 r.
Zalacznik1.pdf


Uzasadnienie

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie podjęło w dniu 19 marca 2013 r. uchwałę Nr 7.131.2013, w której orzekło nieważność w części uchwały Nr 855/XXX/2013 Rady Miejskiej w Piasecznie z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Piaseczno przez inne niż Gmina Piaseczno osoby prawne lub fizyczne, oraz dla innych niż Gmina Piaseczno, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Niniejsza uchwała została sporządzona w celu uporządkowania zapisów zawartych w poprzednich uchwałach oraz wyeliminowania zapisów, co do których Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie orzekło nieważność.

Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z dnia 19 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 56 poz. 458) wprowadziła znaczne zmiany dotyczące udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i placówek niepublicznych. Jednostka samorządu terytorialnego otrzymała istotne uprawnienia kontrolne, związane z dotowaniem przedszkoli niepublicznych, konieczne
w celu dbania o finanse publiczne. Jednocześnie ustawodawca zobowiązał organy dotujące do ustalenia trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji.

W celach kontrolnych ustawa o systemie oświaty zezwala na przetwarzanie danych osobowych uczniów. Niniejsza uchwała określa zakres i sposób przetwarzania danych osobowych uczniów, wykazywanych w comiesięcznej informacji o faktycznej liczbie uczniów w celu otrzymania dotacji. Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Piasecznie zgłosił do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych elektroniczną bazę danych, ponieważ spełniała ona wszystkie wymogi ustawowe.

Wprowadzona aplikacja elektroniczna przyczyni się do wyeliminowania pomyłek w dokumentach przekazywanych przez podmioty niepubliczne, a w szczególności do wyeliminowania dublowania tych samych dzieci na listach różnych placówek działających na terenie Gminy Piaseczno (publicznych i niepublicznych) oraz z innych gmin,
a w konsekwencji będzie prowadzić do skutecznej kontroli w celu uniknięcia wypłat nienależnych dotacji. Ponadto aplikacja przyczyni się również do sprawniejszej obsługi 40 przedszkoli niepublicznych, 4 szkół niepublicznych oraz 6 punktów przedszkolnych działających na terenie Gminy Piaseczno oraz rozliczeń dwustronnych z 14 gminami sąsiednimi, w których dzieci naszych mieszkańców korzystają z miejsc placówkach niepublicznych, jak również mieszkańców innych gmin korzystających dla swych dzieci z miejsc w placówkach na terenie.

W uchwale z dnia 24 września 2012 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie stwierdziło, iż przez tryb udzielania dotacji należy rozumieć m. in. wymagania formalne, jakie powinny spełnić podmioty ubiegające się o dotację; przede wszystkim formę wniosku, a także organ, do którego wniosek powinien być kierowany czy terminy przekazywania dotacji (uchwała Nr XX/4375/12 Podka.2012/1956). Ponadto dotację należy rozliczyć w sposób przewidziany w uchwale, np. składając formularz na piśmie, przesyłając drogą elektroniczną itp. Natomiast zakres danych niezbędnych do prawidłowego rozliczenia dotacji obejmuje w świetle przepisów ustawy o systemie oświaty dwa parametry: rzeczywistą liczbę uczniów dotowanej jednostki oraz poziom jej wydatków „bieżących” na działalność statutową dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą (Mateusz Pilch Ustawa o systemie oświaty Komentarz).

Zawarcie więc w uchwale postanowień regulujących formę składania wniosków nie może być uznane za sprzeczne z prawem. Zauważyć w tym miejscu trzeba, iż w takiej samej treści przepisy zawierają uchwały innych gmin, które były przedmiotem kontroli tego samego organu nadzoru, tj. Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie - i nie zostały zakwestionowane (uchwała Nr 418/2012 Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 24 października 2012 roku zmieniająca uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz niepublicznych szkół podstawowych, prowadzonych na terenie gminy Grodzisk Mazowiecki przez inne niż Grodzisk Mazowiecki osoby prawne i fizyczne, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, uchwała Nr LVIII/1813/2009 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 10 lipca 2009 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, prowadzonych na terenie m. st. Warszawy przez inne niż m. st. Warszawa osoby prawne i osoby fizyczne oraz dla innych niż m. s. Warszawa, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania. Również uchwała Nr 459/XIX/2012 Rady Miejskiej w Piasecznie z dnia 14.03.2012 r. w sprawie zmiany uchwały o trybie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Piaseczno przez inne niż Gmina Piaseczno osoby prawne i osoby fizyczne oraz dla innych niż Gmina Piaseczno osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art.14 a ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, która była przedmiotem kontroli tego samego organu nadzoru została uznana jako zgodne z przepisami art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Należy podkreślić także fakt, że również inne miasta i gminy w swoich uchwałach wprowadziły system elektroniczny np. Mińsk Mazowiecki, powiat Milicki, Gdańsk, Kraków, Poznań, Lublin. Także te uchwały zdaniem organu nadzoru są zgodne z przepisami ustawy o systemie oświaty.

W orzecznictwie sądowym podkreśla się również, że tryb rozliczenia dotacji oraz termin i sposób rozliczenia dotacji może odnosić się do czynności z zakresu księgowości i rachunkowości i to o charakterze materialno-technicznym. „Z woli ustawodawcy organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego zostały wyposażone w prerogatywę do uchwalania przepisów określających zasady kontroli. Gdyby prawo kontroli wykorzystania środków publicznych miało być realizowane wyłącznie poprzez określone w art. 90 ust. 3f ustawy prawo wglądu w dokumentację i prawo wstępu do szkół, ustawodawca nie zawarłby w ustawie stosownej delegacji (…) dopuszczalne jest określenie w aktach prawa miejscowego innych warunków niezbędnych do realizacji celu w postaci kontroli prawidłowości wykorzystania środków publicznych. Cel ten może być osiągnięty poprzez ustanowienie obowiązku składania comiesięcznego, półrocznego i rocznego rozliczenia z wykorzystania środków pieniężnych oraz obowiązku odpowiedniego opisywania faktur”. - uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Kielcach z dnia 31 stycznia 2012 r., II SA.Ke 848/11. Lex nr 112382, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 9 marca 2011 r., I SA/Gd 1269/10.

Zatem zawarcie w uchwale postanowień dotyczących sposobu opisywania dokumentów przez podmioty korzystające z dotacji nie może być uznane za niezgodne z prawem. Zauważyć w tym miejscu trzeba, iż w takiej samej treści przepisy zawiera uchwała innej gminy która były przedmiotem kontroli tego samego organu nadzoru, tj. Regionalnej Iżby Obrachunkowej w Warszawie - i nie zostały zakwestionowane (uchwała Nr XXI/231/2012 Rady Gminy Czosnów z dnia 27 listopada 2012 roku w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Czosnów Nr XIV/121/2012 z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie ustalania trybu udzielania, rozliczania oraz kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, udzielonych niepublicznym przedszkolom i innym formom wychowania przedszkolnego, działającym na terenie Gminy Czosnów).

Z uwagi na fakt, że ustalenie trybu i sposobu udzielania i rozliczania dotacji, a także kontroli jej wykorzystania ustawodawca powierzył jednostkom samorządu terytorialnego, wszelkie przepisy związane z procesem udzielania dotacji, powinny znaleźć odzwierciedlenie w uchwale podejmowanej przez organ stanowiący Miasta i Gminy Piaseczno.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00