Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Mazowieckiego rok 2013 poz. 9313

Uchwała nr XXVII/138/2013 Rady Gminy Jastrząb

z dnia 28 czerwca 2013r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 41, ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Szydłowcu, Rada Gminy Jastrząb uchwala, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jastrząb.

§ 3. Uchyla się Uchwałę Nr XXII/115/2013 Rady Gminy Jastrząb z dnia 25 stycznia 2013 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Jastrząb”.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Gminy


Sławomir Lech


Załącznik do Uchwały Nr XXVII/138/2013
Rady Gminy Jastrząb
z dnia 28 czerwca 2013 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY JASTRZĄB

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin, zgodnie z wymogami ustawy, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1. Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i, opakowań wielomateriałowych;

b) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków;

c) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin;

d) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

e) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2. Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3. Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4. Innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5. Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6. Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7. Wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

8. Postanowienia końcowe.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1. Wyposażenie nieruchomości w opisane w niniejszym Regulaminie w Rozdziale III, pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2. Przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia:

- wejścia w życie Regulaminu, przy sieci istniejącej,

- przekazania jej do eksploatacji, przy sieci nowo wybudowanej o ile nieruchomość nie została wcześniej wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

1.

3. Przy braku sieci kanalizacyjnej gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub oczyszczanie poprzez przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, jeżeli zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzja o warunkach zabudowy dopuszczają takie rozwiązanie;

4. Oddzielne gromadzenie nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej, którą należy wykorzystywać zgodnie z zapisami ustawy z dnia 10 lipca 2007 o nawozach i nawożeniu;

5. Uprzątanie i zbieranie odpadów z powierzchni nieruchomości i wnętrza budynków;

6. Prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

7. Zbieranie odpadów nie podlegających selekcji do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

8. Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym raz do roku właścicielom nieruchomości oraz dysponującym lokalem przez gminę;

9. Uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników, oraz posypanie piaskiem chodnika; uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię - nie dotyczy chodników, na których jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów;

10. Utrzymywanie w stanie czystości pojemników i miejsc gromadzenia odpadów komunalnych;

11. Likwidowanie śliskości na drogach publicznych, ulicach, placach w okresie mrozów i opadów śnieżnych;

12. Utrzymywanie czystości na obszarach nieruchomości leśnych;

13. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:

a) na terenie nieruchomości nie służącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi,

b) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych;

14. Drobne naprawy, a więc wymiana kół, świec zapłonowych, żarówek, uzupełnianie płynów, regulacje, pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi, na terenie nieruchomości dozwolone są tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami ustawy;

15. Stosowanie się właścicieli zwierząt domowych i gospodarskich do przepisów rozdziałów VI i VII niniejszego Regulaminu;

16. Zgłaszanie do Urzędu Gminy faktu zauważenia bezdomnego psa lub zwierzęcia podejrzanego o wściekliznę;

§ 3. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów.

1. Pojemniki i worki do prowadzenia selektywnej zbiórki ma obowiązek zabezpieczyć przedsiębiorca wykonujący obsługę w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gminy Jastrząb.

2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić je w miejscach gromadzenia odpadów komunalnych spełniających wymagania § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. 2002.75.690 );

3. Prowadzenie selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych jest formą preferowaną na obszarach zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej;

4. Na obszarach zabudowy wielorodzinnej, preferowane jest odrębne zbieranie i odbieranie papieru i tektury, metali, tworzyw sztucznych i opakowań wielomateriałowych;

5. Prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest preferowane we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej dwuletni okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; pozostali właściciele nieruchomości przekazują przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji w workach przezroczystych;

6. Właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę odpadów ulegających biodegradacji do własnego kompostownika, powinien zarejestrować go w gminie i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy;

7. Gmina przekaże właścicielowi podpisującemu zobowiązanie materiały informacyjne dotyczące technologii kompostowania;

8. Odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew nie mogą być kompostowane w przydomowym kompostowniku, należy je przekazać przedsiębiorcy w sposób taki jak opisano w pkt.19; przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie odpady pochodzące z nieruchomości o powierzchni nie większej niż 1000 m²; odpady niespełniające tego kryterium właściciel nieruchomości ma obowiązek dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

9. Opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka;

10. Selektywnie zebrane odpady przekazywane są przedsiębiorcy w workach, które należy zamknąć przy pomocy taśmy klejącej z nadrukiem zawierającym kod paskowy w jednoznaczny sposób identyfikujący właściciela nieruchomości;

11. Na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę sprzed nieruchomości; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić przed wejście na teren nieruchomości przy drodze dojazdowej do nieruchomości;

12. Na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub przeznaczonych na ten cel ogrodzonych miejsc zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków; dysponujący lokalem mają obowiązek, podobnie jak właściciele nieruchomości, zamknąć worki przy pomocy dostarczonej przez gminę taśmy klejącej z nadrukiem zawierającym kod paskowy w jednoznaczny sposób ich identyfikujący; dysponujący lokalem mają obowiązek systematycznie wstawiać je tam, zaś właściciel nieruchomości udostępnia wejście przedsiębiorcy, który odbiera odpady;

13. Gmina wystawia decyzje i rozlicza się z właścicielem, jednak dla celów poprawnego jego rozliczenia z dysponującymi lokalami, dostarcza mu informacje o ilościach odpadów zebranych i przekazanych selektywnie przez dysponujących lokalami;

14. Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;

15. Wymienione w pkt.14 odpady należy również opatrzyć naklejką zaopatrzoną w kod paskowy; można je przekazywać przedsiębiorcy dwa razy do roku w terminach określonych harmonogramem w sposób taki sam jak w przypadku pozostałych odpadów zebranych i odbieranych selektywnie lub dostarczanie do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

16. Odpady niebezpieczne z grupy wymienionych w pkt.14 należy gromadzić, a także przygotować do odbioru, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich;

17. Odpady wielkogabarytowe wystawiane są, tak jak pozostałe selektywnie zbierane, bez umieszczania ich w workach; pozostałe wymienione w pkt.14 należy wkładać do worków bezbarwnych, przeźroczystych, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości;

18. W sytuacji gdy odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, dla ich przekazania muszą zostać załadowane do większego pojemnika, właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy, który z kolei ma obowiązek podstawić go w terminie 48 godzin;

19. Przedsiębiorca ma obowiązek w ramach zryczałtowanej opłaty odebrać wyłącznie te odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do starosty; odpady nie spełniające tej definicji przedsiębiorca ma obowiązek odebrać za dodatkową opłatą, której wysokość określona została w wyniku przetargu, który wygrał;

20. Dopuszcza się możliwość przekazywania odpadów komunalnych zebranych w sposób selektywny do punktów skupu surowców wtórnych. Przekazanie odpadów należy udokumentować - dokument przekazania odpadów do punktu skupu przechowywać do kontroli przez okres 2-ch lat;

21. Odpady powstające na nieruchomości zamieszkałej przez mieszkańców w wyniku drobnych prac naprawczych pojazdów mechanicznych tj. filtry paliwa, oleju, zużyte oleje, tworzywa sztuczne mogą być dostarczane bezpośrednio do PSZOK-u - odpady stałe w przezroczystych workach, odpady ciekłe w szczelnych , zamkniętych pojemnikach;

22. Popioły, żużle paleniskowe powstające w związku ogrzewaniem budynków mieszkalnych na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy należy gromadzić na posesji w pojemnikach niepalnych zabezpieczonych przed pyleniem. Nie wolno popiołów i żużli wprowadzać do gleby wód oraz stosować do utwardzenia terenów i dróg. Popioły i żużle z palenisk domowych należy dostarczyć bezpośrednio do gminnego PSZOK-u.

§ 4. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 2 dni od złożenia zamówienia;

2. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

§ 5. 1. Pojazdy specjalistyczne i uniwersalne do odbioru odpadów komunalnych muszą spełniać wymogi opisane w Uchwale na podstawie Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych, jakie powinien spełniać podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, a ponadto:

- pojazdy, o których mowa wyżej, winny codziennie wyjeżdżać z bazy czyste;

- o pojazdy do odbierania odpadów zebranych selektywnie; powinny być przykryte siatką w taki sposób, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

2. Pojazdy asenizacyjne muszą spełniać wymogi zapisane w Uchwale na podstawie Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie winien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;

3. Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;

4. Przedsiębiorca ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem;

5. Przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać zezwolenie od Wójta Gminy Jastrząb na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych udzielonego na podstawie odrębnej Uchwały Rady Gminy przyjętej na podstawie art. 7 ucpg.

§ 6. Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1. Z obszarów zabudowy zagrodowej, jednorodzinnej i wielorodzinnej:

- odpady zmieszane - w miesiącach styczeń, luty, marzec, kwiecień, wrzesień, październik, listopad, grudzień jeden raz w miesiącu - w miesiącach maj, czerwiec, lipiec, sierpień, co dwa tygodnie;

- zbierane selektywnie - papier i tektura, szkło białe i kolorowe, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe - raz w miesiącu;

- odpady ulegające biodegradacji - raz w miesiącu;

- pozostałe zbierane selektywnie, - co pół roku (gruz remontowy, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony);

2. Opróżnianie koszy ulicznych oraz parków, przystanków i peronów następuje raz w tygodniu;

3. Opróżnianie pojemników przeznaczonych na selektywną zbiórkę opakowań, stojących na terenach przeznaczonych do użytku publicznego następuje raz w miesiącu;

§ 7. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1. Spalania jakichkolwiek odpadów komunalnych na terenie otwartym, w pojemnikach oraz w piecach nie przeznaczonych do tego celu;

2. Stosowania środków chemicznych szkodliwych dla środowiska dla usunięcia śniegu i lodu;

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz zasady funkcjonowania punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - PSZOK

§ 8. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1. Pojemniki, w które należy zabezpieczyć nieruchomość muszą spełniać następujące wymagania techniczne:

a) Pojemniki z tworzyw sztucznych o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l - musza być kompletne i zdatne do użytku, być odporne na UV, niskie temperatury i nagrzewanie, wyposażone w kółka, posiadać szczelnie zamykaną klapę posiadać uchwyty ułatwiający przetaczanie, posiadać nadruk określający, jakie odpady w nich umieszczać,

b) Kontenery KP 5, KP 7, KP 10, KP 14 powinny - być wykonane ze stali ocynkowanej bądź ze stali nierdzewnej, kompletne i zdatne do użytku, posiadać szczelnie zamykające się klapy, być dostosowane do załadunku hakowego, bramowego lub hakowo - bramowego,

c) Worki muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość na przebicie i rozciąganie, posiadać mocny zgrzew. Dla selektywnej zbiórki obowiązują worki w kolorach:

- żółty - dla tworzyw sztucznych, drobnych opakowań metalowych i odpadów metalowych;

- niebieski - dla papieru, makulatury, opakowań wielomateriałowych;

- zielony - dla opakowań szklanych i inne szkło pochodzące z gospodarstwa domowego;

- przezroczysty z nadrukiem koloru zielonego „ODPADY BIO” - dla odpadów zielonych i innych ulegających biodegradacji;

- przezroczysty z nadrukiem koloru czerwonego „ODPADY NIEBEZPIECZNE” - dla wszelkiego rodzaju odpadów niebezpiecznych i opakowań po środkach niebezpiecznych.

2. przezroczysty z nadrukiem koloru czerwonego „ODPADY NIEBEZPIECZNE” - dla wszelkiego rodzaju odpadów niebezpiecznych i opakowań po środkach niebezpiecznych.

3. Właściciel nieruchomości celem ustalenia ilości pojemników, na której zamieszkują mieszkańcy oblicza ich ilość w zależności od wskaźników wytwarzania odpadów oszacowanych, odrębnie dla nieruchomości zamieszkałych oraz zależnie od charakteru nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne

- właściciele zabudowy jednorodzinnej, wielorodzinnej i budynków zamieszkania zbiorowego przy selektywnym zbieraniu odpadów mają obowiązek dysponować minimum 40 l pojemnika na osobę dla odpadów zmieszanych oraz 83 litry na osobę przy zbieraniu odpadów w sposób nieselektywny;

- właściciele nieruchomości zamieszkałych na stałe położonych na ogródkach działkowych minimum 40 l pojemnika na osobę;

4. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach, do zbierania większych aniżeli przewiduje regulamin, ilości odpadów komunalnych, oprócz wyposażonych w pojemniki nieruchomości mogą być używane odpowiednio oznaczone worki oraz pojemniki i kontenery o pojemności 1100 l, KP5, KP7, KP10, KP14 dostarczone przez przedsiębiorcę, który ma podpisaną umowę z gminy.

5. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane, a więc prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:

a) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 3 l na każdego pracownika ;

b) dla szkół wszelkiego typu i przedszkoli - 2 l na każdego ucznia, i pracownika;

c) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10 m² pow. całkowitej jednak, co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na lokal;

d) dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego jednak, co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l na każdy punkt;

e) dla lokali gastronomicznych - 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu jednak, co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110 l;

f) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l;

g) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120 l na każdych 10 pracowników;

h) dla hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko;

i) dla ogródków działkowych 60 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem;

j) dla nieruchomości zamieszkałych na stałe położonych na ogródkach działkowych - przyjmuje się normatyw taki jak dla zabudowy jednorodzinnej;

k) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na odpady;

§ 9. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego:

- na chodnikach, przystankach komunikacji publicznej, peronach kolejowych, w parkach:

- kosze uliczne o pojemności od 5 l do 60 l,

- odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekraczać 150 m;

- na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

- na peronach odległość pomiędzy koszami nie może przekraczać 50 m;

§ 10. Ustala się następujące zasady doboru objętości zbiorników bezodpływowych:

1. Właściciel nieruchomości nie mający możliwości włączenia jej do systemu kanalizacji sanitarnej, zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez pobudowanie i dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by jego opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia - przyjmując zużycie wody według wodomierza lub jako równe 3 m³/osobę/miesiąc;

2. Dla innych obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się zużycie wody w następujących ilościach:

a) zakłady produkcyjne:

- bez natrysków - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,

- z natryskami - 1,5 m³/zatrudnionego/miesiąc;

b) bary, restauracje, jadłodajnie - 3 m³/miejsce/miesiąc,

c) kawiarnie - 0,8 m³/miejsce/miesiąc,

d) sklepy spożywcze - 2,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,

e) pozostałe sklepy - 0,9 m³/zatrudnionego/miesiąc,

f) apteki - 3,0 m³/zatrudnionego/miesiąc,

g) przychodnie lekarskie - 0,5 m³/zatrudnionego/miesiąc,

h) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m³/zatrudnionego /miesiąc,

i) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m³/zatrudnionego/miesiąc,

3. W przypadkach nie wymienionych należy przyjąć normy zapisane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody. (Dz. U. z dnia 31 stycznia 2002 r.)

§ 11. Ustala się standardy utrzymania pojemników i miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

1. Właściciele nieruchomości powinni utrzymywać pojemniki w stanie czystości zarówno zewnętrznej jak i wewnątrz;

2. Pojemnik po jego opróżnieniu nie powinien wydzielać nieprzyjemnych zapachów;

3. Pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony, np. pokrywy;

4. Miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie;

5. Właściciel nieruchomości powinien okresowo dezynfekować pojemnik na odpady.

§ 12. Ustala się zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1. Podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690, z 2003 r. Nr 33, poz. 270 i z 2004 r. Nr 109, poz.1156);

2. Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;

3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego przedsiębiorcy w celu ich opróżnienia;

4. Wyselekcjonowane odpady budowlane i zielone pochodzące z pielęgnacji drzew i krzewów muszą być złożone w udostępnionych przez przedsiębiorcę kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu przedsiębiorcy, na miejscu nie utrudniającym korzystania z nieruchomości lub wyznaczonym do tego celu przez właściciela w zabudowie wielorodzinnej.

§ 13. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę odbioru odpadów i zgłoszenie tego faktu gminie.

1. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nieopakowaniowej nie wolno wrzucać:

- opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

- kalki technicznej,

- prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów;

2. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nieopakowaniowego nie wolno wrzucać:

- ceramiki (porcelana, naczynia typu acro, talerze, doniczki), luster,

- szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

- szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

- szyb samochodowych;

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie można wrzucać:

- tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

- opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach

- opakowań po środkach chwasto i owadobójczych;

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać:

- metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą;

5. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie można wrzucać:

- opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak;

6. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać:

- odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów;

§ 14. 1. Dla selektywnego zbierania odpadów komunalnych powstających na terenie gminy Jastrząb ustala się jeden punkt tz. PSZOK, oraz jeden system zbierania odpadów komunalnych wymagających selektywnego gromadzenia tz. mobilny wykonywany przez przewoźnika pojazdem do tego przeznaczonym- zbieranie dwa razy w roku odpadów, które nie mogą być gromadzone w pojemnikach lub w workach.

2. Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych utworzy Gmina Jastrząb,

3. Punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych powinien być położony w miejscu najbardziej dogodnym dla mieszkańców gminy i spełniać wszelkie wymogi uwarunkowań środowiskowych oraz praw budowlanego.

4. Punkt SZOK będzie obsługiwany przez przedsiębiorcę i będzie czynny dwa razy w tygodni tj. we wtorek oraz sobotę w godz.900 do 1600

5. Odpady dostarczone do PSZOK-u w sposób selektywny będą odbierane bezpłatnie w ramach opłaty ustalonej w odrębnej uchwale na podstawie art. 6 k ust. 1 ucpg

6. Do punku SZOK będzie można dostarczą następujące frakcje odpadów komunalnych:

a) surowce wtórne które nie mieszczą się w pojemnikach lub workach umieszczonych na nieruchomościach

b) odpady wielkogabarytowe (meble, urządzenia sanitarne)

c) odpady niebezpieczne (zużyte opony, oleje, akumulatory, baterie, świetlówki, gaśnice, puszki po farbach i aerozolach, opakowania po produktach chemicznych, środkach ochrony roślin, nawozach, przeterminowane leki i opakowania po nich i inne powstające w gospodarstwach domowych)

d) odpady elektryczne i elektroniczne (zużyty sprzęt AGD i RTV)

e) gruz wytworzony przy własnoręcznie prowadzonych pracach remontowych, które nie wymagają pozwolenia na budowę,

f) odpady zielone z pielęgnacji terenów zielonych, jeżeli ich ilość nie pozwala na zgromadzenie we własnym kompostowniku jednak nie więcej niż z powierzchni do 2000 m2

g) wymieszane i impregnowane drewno

7. Szczegółowe zasady funkcjonowania punku PSZOK będzie określał regulaminy wewnętrzny.

Rozdział 4.
Wymagania wynikające z krajowego i wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 15. 1. Według KPGO 2010-2014 w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele;

a) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 2015 r.

b) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 r.,

c) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych:

- w 2013 r, więcej niż 50%,

- w 2020 r. więcej niż 35% masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,

d) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r

e) przygotowanie do ponownego wykorzystania i recykling materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50 % ich masy do 2020 roku,

2. Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa mazowieckiego:

a) Przedsiębiorca odbierający zmieszane odpady komunalne oraz selektywnie zebrane odpady zielone od właścicieli nieruchomości winien je przekazywać do Przedsiębiorstwa Produkcyjno Usługowo Handlowe „RADKOM” Sp. z o.o. ul. Witosa 76, 26-500 Radom.

b) Wyznacza się Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „RADKOM” Sp. z o.o. ul. Witosa 76, 26-500 Radom jako instalację do mechaniczno - biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielania ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku.

c) Wyznacza się Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „RADKOM” Sp. z o.o. ul. Witosa 76, 26-500 Radom jako instalację do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone przepisami prawa.

d) Wyznacza się Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „RADKOM” Sp. z o.o. ul. Witosa 76, 26-500 Radom jako instalację do składowania odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.

e) Wyznacza się jako instalację do zastępczej obsługi gminy, w przypadku, gdy regionalna instalacja, uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn:

- instalacja Zakład Odzysku Surowców Wtórnych BYŚ Wojciech Byśkiewicz,

- instalacja -MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO OCZYSZCZANIA w m. st. Warszawie sp. z o.o ul. Obozowa 43, Warszawa 01-161 - MPO Warszawa - Składowisko odpadów „RADIOWO” w m. Klaudyn .

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 16. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 17. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1. W odniesieniu do psów:

- na terenie gminy każdego psa należy prowadzić na uwięzi oraz z nałożonym kagańcem, jeżeli wysokość psa, liczona od początku przednich łap do punktu nad łopatkami, wynosi ponad 30 cm,

2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

- stały i skuteczny dozór,

- wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej w sposób aby pobyt tych zwierząt na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku nie był uciążliwy i nie stanowił zagrożenia dla przebywających tam osób oraz nie spowodował zanieczyszczenia tych miejsc(np. tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk); zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

- zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem

- natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; nieczystości te, umieszczone w szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych , korzystających z psów przewodników,

- niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

3. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy,

4. Postanowienia pkt. 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

§ 18. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Jastrząb

Rozdział 6.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 19. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego jako takie

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.

3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

a) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.),

b) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

4. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wymienionych w pkt. 3, zobowiązani są przestrzegać zapisów § 3 niniejszego Regulaminu, a ponadto:

a) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

b) składować obornik w odległości co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej nieruchomości, na terenie płaskim, tak by odcieki nie mogły przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości;

c) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony;

d) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 20. W zabudowach budynkami wielorodzinnymi należy, co najmniej raz w roku, przeprowadzić deratyzacje na terenie nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.

§ 21. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Jastrząb określi, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.

§ 22. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe

§ 23. 1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Wójt Gminy Jastrząb poprzez działania uprawnionych pracowników Urzędu Gminy Jastrząb.

2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym regulaminie, podlega karze grzywny zapisanej w art.10 ustawy ucpg.

3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00