Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 609

Uchwała Nr XXII/142/2013 Rady Gminy Turawa

z dnia 7 lutego 2013 r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turawa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230, z 2011 r. Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 21, poz. 113, poz. 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887, z 2012 r. poz. 567), art. 4 ust. l i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 391, zm. poz. 951) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu, Rada Gminy Turawa uchwala, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turawa, a w szczególności:

1) wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości z uwzględnieniem wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

2) rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych;

3) częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów;

6) wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej;

7) wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości z uwzględnieniem wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego na terenie nieruchomości poprzez:

1. Wyposażenie nieruchomości w pojemniki (opisane w rozdz. 3 niniejszego regulaminu) i gromadzenie w nich odpadów komunalnych.

2. Wyposażenie nieruchomości w pojemniki do selektywnego gromadzenia odpadów (opisane w rozdz. 3 niniejszego regulaminu).

3. Prowadzenie selektywnego zbierania następujących strumieni odpadów:

1) papieru;

2) metali;

3) tworzyw sztucznych;

4) szkła;

5) opakowań wielomateriałowych;

6) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;

7) odpadów zielonych;

8) przeterminowanych leków i chemikaliów;

9) zużytych baterii i akumulatorów;

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;

11) odpadów budowlanych i rozbiórkowych;

12) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;

13) zużytych opon.

4. Przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru.

5. Selektywne zbieranie odpadów innych niż komunalne, powstających na terenie nieruchomości w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej, np. medycznych, weterynaryjnych i postępowanie z nimi zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o odpadach.

6. Systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych nieczystości ciekłych w celu niedopuszczania do przepełniania się zbiorników.

7. Systematyczne i niezwłoczne porządkowanie terenu nieruchomości, utwardzonych części terenu oraz chodników położonych wzdłuż nieruchomości tj. nie dopuszczanie do zalegania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń.

8. Zabezpieczenie nieruchomości przed wydostawaniem się na tereny przyległe odpadów oraz innych substancji ciekłych i stałych.

9. Niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków.

10. Utrzymywanie w odpowiednim stanie sanitarno - porządkowym znajdujących się na terenie nieruchomości lub posesji placów zabaw i piaskownic dla dzieci, oraz ich zabezpieczenie przed dostepem psów, kotów, oraz innych zwierząt.

§ 3. 1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu, błota i lodu winien być niezwłocznie realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań ograniczających śliskość chodnika. Materiały (np. piasek) użyte do tych celów należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Przez niezwłoczne usunięcie należy rozumieć uprzątnięcie w dniu powstania zanieczyszczeń, błota, śniegu, lodu.

3. Obowiązkiem jest również usuwanie sopli lodu i nawisów śniegu z dachów, rynien i gzymsów budynków nad chodnikami, ciągami komunikacyjnymi i terenami przeznaczonymi do użytku publicznego.

4. Zarządcy dróg są zobowiązani do wywożenia pryzm śniegowych utrudniających komunikację.

§ 4. 1. Zarządcy nieruchomości, na których znajdują się tereny do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach pojemników na śmieci oraz ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu.

2. Właściciele placówek handlowych, gastronomicznych, podmioty prowadzące działalność gospodarczą, są zobowiązani do wyposażenia w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych nieruchomości, którymi władają oraz ustawienia pojemników przeznaczonych na selektywną zbiórkę odpadów.

3. Odpowiedzialnym za stan czystości i porządku na terenach wokół Jezior Turawskich będących we władaniu osób trzecich, będzie podmiot władający terenem. Na pozostałych terenach wokół Jezior Turawskich, stanowiących własność Gminy Turawa odpowiedzialność za stan czystości i porządku ponosi Gmina Turawa.

4. Właściciele nieruchomości, na których zlokalizowane są pola biwakowe, kempingi, położone na obrzeżach Jezior Turawskich zobowiązani są do wyposażenia ich w taką ilość pojemników, aby była odpowiednia do potrzeb.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na nieruchomościach pod warunkiem stosowania środków ulegających biodegradacji.

2. Powstające ścieki należy odprowadzać do kanalizacji sanitarnej lub gromadzić w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

3. Dopuszcza się prowadzenie napraw doraźnych i regulacji samochodów, na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla środowiska (hałas, emisja spalin) oraz sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W pozostałych przypadkach muszą być przeprowadzone w warsztatach samochodowych.

4. Zabrania się mycia i napraw pojazdów w miejscach publicznych, a wszczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i zieleńcach, terenach leśnych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz innych wód powierzchniowych otwartych (cieków wodnych).

§ 6. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1) umieszczania w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu, gruzu, substancji toksycznych i wybuchowych, odpadów przemysłowych, medycznych i weterynaryjnych, oraz innych odpadów niebezpiecznych, w tym odpadów elektrycznych i elektronicznych, a także baterii i akumulatorów;

2) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;

3) wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

4) zgarniania na jezdnię śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika;

5) wykorzystywania nieczynnych studni kopalnych do gromadzenia odpadów i nieczystości ciekłych.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

§ 7. 1. Odpady komunalne, powstające na terenie Gminy, muszą być gromadzone w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszej uchwale, natomiast nieczystości płynne, powstające na terenie nieruchomości, winny być odprowadzane do sieci kanalizacyjnej, przydomowych oczyszczalni, bądź do szczelnych zbiorników bezodpływowych, odpowiadających wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów.

2. Dopuszcza się możliwość gromadzenia odpadów komunalnych zebranych selektywnie powstających na terenie Gminy w okresie od 01 lipca 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. w workach.

3. Władający nieruchomością ma obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.

4. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych stałych na terenie nieruchomości powinny być szczelne i trwałe, pojemniki dodatkowo zamykane i przystosowane do mechanicznego załadunku i wyładunku przez podmiot uprawniony.

5. Liczba pojemników powinna gwarantować ciągłość zbierania odpadów powstających na terenie nieruchomości.

§ 8. 1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów to:

1) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l;

2) pojemniki na niesegregowane odpady komunalne:

a) w zabudowie jednorodzinnej o pojemności: 80l, 120 l i 240 l,

b) w zabudowie wielorodzinnej o pojemności 1 100 l,

3) pojemniki na odpady komunalne z selektywnej zbiórki o pojemności 1 100 l w zabudowie wielorodzinnej;

4) worki na odpady komunalne z selektywnej zbiórki o pojemności 60 l i 120 l w zabudowie jednorodzinnej;

5) pojemniki lub kontenery ustawione we wskazanym przez Gminę Turawa Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) na odpady tj. zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i remontowe, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony.

2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie wielorodzinnej i miejscach użyteczności publicznej stosuje się system pojemnikowy - odpowiednio i wyraźnie oznakowne pojemniki o pojemności 1100 l:

1) pojemnik oznaczony kolorem żółtym - z przeznaczeniem na odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, tworzywa sztuczne, metale, opakowania z metali (puszki aluminiowe);

2) pojemnik oznaczony kolorem niebieskim - z przeznaczeniem na papier, tekturę, opakowania z papieru i tektury oraz opakowania wielomateriałowe;

3) pojemnik oznaczony kolorem zielonym - z przeznaczeniem na szkło oraz opakowania ze szkła, za wyjątkiem stłuczki szklanej;

4) pojemnik oznaczony kolorem brązowym - z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone;

5) pojemnik oznaczony kolorem czarnym - z przeznaczeniem na pozostałości po segragacji zmieszanych odpadów komunalnych i odpady komunalne zmieszane.

3. W przypadku realizowania selektywnej zbiórki w systemie pojemnikowym w zabudowie wielorodzinnej, pojemniki do selektywnej zbiórki winne być ustawiane w tzw. gniazdach, z zachowaniem odrębności składowania dla danej frakcji odpadów.

4. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie jednorodzinnej stosuje się:

1) system workowy poprzez odpowiednio oznakowane worki o pojemności 60 l lub 120 l w następującej kolorystyce:

a) worek w kolorze żółtym z przeznaczeniem na odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, tworzywa sztuczne, metale, opakowania z metali (puszki aluminiowe),

b) worek w kolorze niebieskim z przeznaczeniem na papier, tekturę, opakowania z papieru i tektury oraz opakowania wielomateriałowe,

c) worek w kolorze zielonym z przeznaczeniem na szkło kolorowe oraz opakowania ze szkła kolorowego, za wyjątkiem stłuczki szklanej,

d) worek w kolorze białym z przeznaczeniem na szkło białe oraz opakowania ze szkła białego, za wyjątkiem stłuczki szklanej,

e) worek w kolorze brązowym z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone.

2) system pojemnikowy poprzez odpowiednio oznakowane pojemniki o pojemności 120 l i 240 l:

a) pojemniki oznakowane kolorem żółtym z przeznaczeniem na odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, tworzywa sztuczne, metale, opakowania z metali (puszki aluminiowe), papier, tekturę, opakowania z papieru i tektury oraz opakowania wielomateriałowe,

b) pojemniki oznakowane kolorem zielonym z przeznaczeniem na szkło oraz opakowania ze szkła białego i kolorowego,

c) pojemniki oznakowane kolorem brązowym z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji oraz odpady zielone.

5. Na terenach rekreacyjnych Jezior Turawskich dla budynków letniskowych i rekreacjnych ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania odpadów na terenie nieruchomości:

1) niesegregowanych odpadów komunalnych, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość;

2) segregowanych odpadów komunalnych, co najmniej jeden worek o pojemności 60 l lub 120 l na każdą nieruchomość.

§ 9. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności, uwzględniającej następujące normy:

1) ustala się minimalny wskaźnik nagromadzenia odpadów komunalnych pochodzących z gospodarstwa domowego przypadający na jednego mieszkańca w ilości 30 litrów/2tyg.;

2) rodzina 1-3-osobowa zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności co najmniej 120 l;

3) rodzina 4-6-osobowa zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w pojemnik o pojemności co najmniej 240 l lub dwa pojemniki o pojemności 120 l;

4) rodziny liczniejsze mają obowiązek wyposażyć nieruchomość w pojemniki zapewniające pokrycie zapotrzebowania według norm;

5) zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy;

6) prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zarządzający, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, dostosowując pojemność pojemników do norm:

a) dla szkół i przedszkoli - 3 l na każdego ucznia, dziecko i pracownika,

b) dla lokali handlowych - 5 l na każde 1 m2 powierzchni całkowitej, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na każdy lokal,

c) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na każdy lokal, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu,

d) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i przemysłowych - 11 l na osobę, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 120 l na każdy lokal, w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych,

e) dla ośrodków wypoczynkowych, pensjonatów, hoteli itp. - 20 l na jedno miejsce noclegowe.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących strumieni odpadów komunalnych:

1) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji i odpady zielone - mogą być kompostowane w przydomowych kompostowniach, zbierane do pojemników/worków w odpowiednim kolorze;

2) odpady tj. papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe - zbierane do pojemników/worków w odpowiednim kolorze;

3) zużyte baterie i akumulatory - zbierane w ustawionych pojemnikach w placówkach oświatowych i obiektach użyteczności publicznej lub dostarczane do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK;

4) przeterminowane leki i chemikalia - zbierane w specjalistycznych pojemnikach ustawionych w aptekach lub dostarczane do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK;

5) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - zbierany w punktach sprzedaży posiadających numer rejestrowy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (na zasadzie wymiany nowy sprzęt na stary, zużyty), zbierany w trakcie zbiórki odpadów wielkogabarytowych w ramach tzw. "wystawki" lub dostarczany do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK;

6) odpady budowlane i rozbiórkowe - dostarczane do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK;

7) meble i inne odpady wielkogabarytowe i zużyte opony - wystawiane przed posesję zgodnie z harmonogramem w ramach tzw. "wystawki" lub dostarczane do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK.

2. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do pozbywania się odpadów opisanych w ust. 1 na zasadach określonych w indywidualnej umowie z przedsiębiorcą.

§ 11. Zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów i gromadzenia nieczystości płynnych:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględniać przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, póz. 690 z poźn. zm.);

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady zmieszane oraz wyselekcjonowane należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, utwardzonym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości;

3) miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości. W/w przepisy stosuje się odpowiednio do ustawienia pojemników na odpady przy drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej;

4) pojemniki na odpady ustawione przy drogach publicznych, przystankach autobusowych, parkingach oraz innych terenach użytku publicznego powinny odpowiadać następującym wymaganiom:

a) powinny być rozmieszczone w sposób umożliwiający bezpieczne i wygodne korzystanie z nich przez wszystkich użytkowników w/w terenów,

b) powinny być ustawione w miejscach nie powodujących zagrożenia dla ruchu pojazdów i pieszych oraz umożliwiających ich stałe opróżnianie przez podmiot uprawniony,

c) powinny być rozmieszczone w odpowiedniej ilości, szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych i przebywania znacznej ilości osób,

d) powinny być zabezpieczone przed wysypywaniem się zgromadzonych w nich odpadów,

5) szczelne zbiorniki bezodpływowe nieczystości ciekłych lub oczyszczalnie przydomowe muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

§ 12. 1. Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących do gromadzenia odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi odpadami określają przepisy odrębne.

2. Odpady niebezpieczne inne niż wymienione w ust. l, powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić oddzielnie, dostarczać je do najbliżej ustawionego specjalistycznego pojemnika lub do siedziby firmy posiadającej stosowne zezwolenia lub do wskazanego przez Gminę Turawa PSZOK.

§ 13. Dopuszcza się gromadzenie mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów na terenie nieruchomości w wydzielonym miejscu w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 14. 1. Z terenu nieruchomości odpady powinny być zbierane i usuwane systematycznie.

2. Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych ustala się:

1) odpady niesegregowane (zmieszane) odbierane są w cyklu dwutygodniowym zarówno w zabudowie jednorodzinnej, jak i w zabudowie wielorodzinnej;

2) odpady z selektywnej zbiórki odbierane są w cyklu miesięcznym;

3) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji i odpady zielone odbierane są w cyklu miesięcznym, z możliwością zwiększenia częstotliwości w okresie letnim;

4) nieczystości ciekłe - nie należy dopuszczać do przepełniania zbiorników do gromadzenia i nie dopuszczać do wylewania na teren nieruchomości.

3. Odpady selektywnie zbierane, o których mowa w § 10 ust.1 pkt 3-7 będą oddawane według indywidualnych potrzeb mieszkańców nieruchomości tak, aby nie zagrażały zdrowiu człowieka oraz środowisku naturalnemu.

4. Dla terenów rekreacyjnych ustala się:

1) częstotliwość wywozu pojemników na odpady zmieszane - minimum 2 razy w miesiącu w sezonie letnim obejmującym okres od 01 kwietnia do 31 października, 1 raz w miesiącu w sezonie zimowym obejmującym okres od 01 listopada do 31 marca;

2) pojemniki na odpady zebrane selektywnie 1 raz w miesiącu w sezonie letnim, 1 raz na kwartał w sezonie zimowym.

§ 15. 1. Ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia pojemników do gromadzenia odpadów i wysypywania się ich na ziemię powodując zanieczyszczenia środowiska;

2) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się na zgłoszenie zarządzającego.

2. Opróżnianie z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

3. W przypadku zanieczyszczenia drogi publicznej, nieruchomości własnej lub nieruchomości innych osób należy, niezwłocznie usunąć zanieczyszczenia.

§ 16. Sposób pozbywania się odpadów:

1) odpady komunalne niesegregowane i z selektywnej zbiórki, są odbierane od właścicieli nieruchomości zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów komunalnych w gminie;

2) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemniki wypełnione odpadami zgodnie z harmonogramem na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości;

3) meble i inne odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości zgodnie z terminami przewidzianymi harmonogramem;

4) odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być złożone w kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nieutrudniającym korzystania z nieruchomości;

5) właściciele kompostowników odpadów roślinnych są zobowiązani do systematycznego zagospodarowywania odpadów, aby nie powodować zanieczyszczenia ziemi, wód podziemnych i powierzchniowych.

§ 17. 1. Wywóz odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych winien odbywać się specjalnie do tego przeznaczonymi pojazdami.

2. Stałe odpady komunalne powinny być składowane na składowisku odpadów.

3. Nieczystości ciekłe winny być wywożone przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych do oczyszczalni ścieków.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 18. 1. Gospodarka odpadami w województwie opiera się na wskazanych w planie regionach gospodarki odpadami (RGO). Odpady komunalne zmieszane, odpady z pielęgnacji terenów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowywane tylko i wyłącznie w ramach danego regionu. Gmina Turawa należy do Regionu Centralnego.

2. Prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania co najmniej następujących frakcji odpadów komunalnych tj.: odpady zielone z pielęgnacji ogrodów i parków, papier i tektura, odpady opakowaniowe ze szkła w podziale na szkło bezbarwne i kolorowe, tworzywa sztuczne i metale, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano - remontowe.

3. Pozostałe frakcje odpadów komunalnych mogą być zbierane łącznie jako zmieszane odpady komunalne.

4. Powstające w gospodarstwach domowych odpady ulegające biodegradacji powinny być w pierwszej kolejności wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie np. poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej i terenach wiejskich.

5. Organizacja w gminach Punktów Selektywnego Gromadzenia Odpadów (PSZOK).

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów

§ 19. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 20. 1. Do obowiązków właścicieli psów należy:

1) sprawowanie właściwej opieki nad zwierzętami, w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, oraz w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się poza teren ogrodzony;

2) wyprowadzanie psa w kagańcu i na smyczy;

3) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu;

4) uzyskanie zezwolenia Wójta na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 roku w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. z 2003 r. Nr 77, póz. 687).

2. W odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych do obowiązków właścicieli należy:

1) stały i skuteczny dozór;

2) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów-przewodników;

3) nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, terenów plaż i kąpielisk publicznych;

4) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczanie jest wyłącznie na terenach mało uczęszczanych dla ludzi, jeśli osoba nadzorująca ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad ich zachowaniem. Nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

5) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psa ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

6) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych.

§ 21. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe winny:

1) wykazywać szczególną dbałość oto, aby nie zakłócały one w sposób ciągły i uciążliwy spokoju mieszkańców przez uciążliwą emisję nieczystości, hałasów i odorów oraz ich utrzymanie nie naruszało przepisów higieniczno - sanitarnych powszechnie obowiązujących;

2) dbać o stan zdrowia zwierząt i zapewnić im odpowiednią opiekę weterynaryjną, zapobiegając w ten sposób rozprzestrzenianiu się chorób;

3) należycie zabezpieczyć psa trzymanego na terenie nieruchomości przed wydostawaniem się poza nią oraz oznaczyć nieruchomość tabliczką informacyjną z napisem lub wizerunkiem psa;

4) usuwać padłe zwierzęta domowe poprzez przekazanie padłych zwierząt przedsiębiorcom świadczącym usługi odbioru i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych i posiadających stosowne zezwolenie w zakresie gospodarki odpadami weterynaryjnymi.

Rozdział 7.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 22. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest dopuszczone na terenach wyznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania z zachowaniem następujących warunków:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.);

2) ograniczenia wszelkiej uciążliwości hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona;

3) przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych;

4) gromadzenia obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, póz. 1033 z późn. zm.), czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami i w zbiornikach na odchody o pojemności umożliwiającej przechowywanie ich przez wymagany przepisami okres;

5) gromadzenia i usuwania nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków tj.: gromadzenia ich na nieprzepuszczalnym podłożu w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, usuwania powstających odpadów i nieczystości, nie dopuszczaniu do zanieczyszczenia terenu oraz środowiska;

6) stosowania nawozów naturalnych zgodnie z ustawą o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2007 r. Nr 147, póz. 1033 z późn. zm.);

7) przykrywania lub wymieszania z glebą nawozu naturalnego niezwłocznie po jego zastosowaniu;

8) przepędzania zwierząt drogami publicznymi pod dozorem w sposób nie zakłócający ruchu drogowego;

9) trzymania pszczół w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

§ 23. 1. Prowadzący hodowlę zwierzat gospodarskich jest zobowiązany zapewnić gromadzenie i usuwanie odpadów oraz nieczystości powstających w związku z prowadzoną hodowlą w sposób zabezpieczający środowisko przed skażeniem (wody, gleby, powietrza).

2. Zabrania się utrzymywania i hodowli zwierząt gospodarskich, która jest szczególnie uciążliwa:

1) na terenach ujęć wodnych oraz w strefach ochronnych wokół tych ujęć, określonych odrębnymi przepisami prawa wodnego;

2) na terenach rekreacyjnych.

3. Dopuszcza się możliwość utrzymywania hodowli zwierząt gospodarskich na terenach rekreacyjnych pod warunkiem, że utrzymujący hodowlę zapewni odpowiednie warunki techniczne w celu zabezpieczenia gruntu przed przenikaniem zanieczyszczeń stałych i ciekłych do warstw gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych.

§ 24. Padłe zwierzęta należy przekazywać jednostkom zajmującym się usuwaniem, transportem i unieszkodliwianiem, posiadającym wszelkie uregulowania w tym zakresie, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 25. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez gryzonie zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do przeprowadzania deratyzacji na terenie posesji.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: pomieszczenia piwniczne, korytarze, wiaty śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.

3. Ustala się następujące terminy przeprowadzania deratyzacji dwa razy w roku: wiosna i jesień każdego roku.

4. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy Turawa określi poprzez zarządzenie, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Turawa.

§ 27. Traci moc Uchwała Nr XXXIII/262/2006 Rady Gminy Turawa z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turawa z późniejszą zmianą Uchwała Nr VI/34/2007 Rady Gminy Turawa z dnia 27 kwietnia 2007 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXIII/262/2006 Rady Gminy Turawa z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Turawa.

§ 28. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Turawa


Adam Prochota

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00