Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 615

Sprawozdanie Starosty Opolskiego

z dnia 17 grudnia 2012 r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Powiatu Opolskiego za rok 2012

Skład i tryb pracy Komisji Rok 2012 był drugim rokiem działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Powiatu Opolskiego w jej czwartej kadencji. Zgodnie z przepisami prawa w skład Komisji wchodzą:

a) przewodniczący Komisji - Starosta Opolski,

b) członkowie Komisji:

- dwóch radnych delegowanych przez Radę Powiatu: Krzysztof Wysdak i Krystian Cichos,

- trzy osoby powołane przez Starostę Opolskiego: wójt gminy Komprachcice Paweł Smolarek, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Starostwa Powiatowego w Opolu Stanisław Pakos i przedsiębiorca Norbert Halupczok,

- dwie osoby delegowane przez Komendanta Miejskiego Policji w Opolu: podinsp. Dariusz Bernacki i kom. Witold Apolinarski - do maja 2012 r., następnie w miejsce tych osób zostali wyznaczeni: asp. szt. Dariusz Bieganowski i kom. Bogdan Piotrowski.

c) W pracach Komisji uczestniczy również prokurator Prokuratury Rejonowej w Opolu Marzena Stojek.

- Działalność Komisji. W roku sprawozdawczym Komisja odbyła cztery posiedzenia, po jednym w każdym kwartale. Zajmowała się zagadnieniami zagrożeń codziennych dominujących w poszczególnych okresach roku m.in. stanem bezpieczeństwa obiektów wielkopowierzchniowych, ochroną przeciwpowodziową, oceną przygotowania do zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży szkolnej w okresie wakacji, przygotowaniem służb gminnych i powiatowych do zwalczania skutków zimy, niesienia pomocy osobom w stanie ubóstwa, samotnym, starym i niedołężnym. Komisja zapoznawała się także z ocenami i raportami przedstawionymi przez komendantów Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby sanitarnej i weterynaryjnej w zakresie oceny stanu bezpieczeństwa Powiatu. W ujęciu bardziej szczegółowym Komisja zajmowała się następującymi zagadnieniami na poszczególnych posiedzeniach:

- Na posiedzeniu 20 marca 2012 r. przedstawiciele Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Opolu oraz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Zarządu Zlewni Środkowej Odry zapoznali zebranych z zakresem wykonanych i planowanych prac zabezpieczających przed powodzią na rzece Mała Panew po powodzi w 2010 r. na odcinku od Staniszczy Małych do zbiornika retencyjnego Turawa. Norbert Halupczok przedstawił zdjęcia rzeki Mała Panew i zbiornika retencyjnego Turawa, omówił stan aktualny oraz nawiązał do powodzi z roku 2010. Wówczas doszło do istotnego zagrożenia katastrofą przez możliwość zalania wodami rzeki Mała Panew Huty Jedlice (w zakładzie tym znajdują się piece hutnicze, w których temperatury dochodzą do ponad 1000°C). Koryto rzeki uległo znacznemu zamuleniu, o czym świadczą tworzące się na niej wyspy. Podobne zjawisko obserwuje się na dopływie rzeki na zbiorniku wstępnym do Jeziora Turawskiego. W dalszym ciągu istnieje realne zagrożenie powodziowe ze strony rzeki. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego p. Andrzej Horak przedstawił informację dotyczącą bezpieczeństwa obiektów wielkopowierzchniowych na terenie powiatu opolskiego. Na terenie powiatu znajduje się 77 obiektów o powierzchni zabudowy powyżej 2000 m2oraz innych obiektów o powierzchni dachu powyżej 1000 m2. Właściciele tych obiektów należycie wywiązują się z nałożonych obowiązków, a obiekty te są w stanie technicznym zapewniającym ich bezpieczne użytkowanie. W powiecie znajduje się jeden obiekt, który może stwarzać potencjalne zagrożenie zawalenia się dachu (hala Neo Plus Technology w Tułowicach). Koreańska firma została już zobowiązana do przedstawienia projektu przebudowy. Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich p. Stanisław Pakos omówił stan bezpieczeństwa przeciwpożarowego w ocenie KM PSP za rok 2011 na podstawie raportu składanego Radzie Powiatu. Na terenie powiatu opolskiego rozmieszczonych jest 75 jednostek OSP, w tym 20 jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (ksrg). Należy dążyć do tego, aby w każdej gminie przynajmniej jedna jednostka OSP posiadała ratowniczy zestaw hydrauliczny, niezbędny do działań ratowniczych podczas zdarzeń na drodze (obecnie brak takich zestawów na terenie gminy Tułowice). Aby skrócić czas dojazdu do zdarzeń (szczególnie w gminie Murów, Popielów i Prószków) należy dążyć do włączenia kolejnych jednostek OSP do ksrg. Omówione zostały również działania podejmowane w czasie tegorocznej zimy względem osób wymagających wsparcia przez pracowników ośrodków pomocy społecznej w gminach (na podstawie informacji przekazanych przez OPS-y). Nie odnotowano żadnego przypadku śmiertelnego spowodowanego wyziębieniem zarówno na terenie powiatu jak i miasta Opola, a współpraca pomiędzy służbami układała się bardzo dobrze.

- Kolejne posiedzenie - wyjazdowe, odbyło się 3 lipca 2012 r. w Urzędzie Gminy w Turawie. W posiedzeniu, poza stałym składem Komisji, uczestniczyli sołtysi z poszczególnych wsi tej gminy. Zostało ono zdominowane oceną stanu dróg i oceną bezpieczeństwa ruchu drogowego. W posiedzeniu uczestniczył Komendant Komisariatu Policji w Ozimku, który ocenił stan bezpieczeństwa i porządku na terenie gminy Turawa. Z dokonanej oceny stanu bezpieczeństwa drogowego wynika, że pierwsze półrocze 2012 r. jest bezpieczniejsze od analogicznego okresu roku ubiegłego, jest mniej zdarzeń drogowych, nie doszło też do żadnego wypadku śmiertelnego. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu dokonał oceny stanu dróg powiatowych na terenie gm. Turawa. Na drogach powiatowych realizowane są te zadania, które wcześniej zaplanowano - jest to jedno bądź dwa zadania typowane w ciągu roku. Przedstawiono również informację o wprowadzonym w dniu 27 czerwca 2012 r. od godz. 14.00 przez Prezesa Rady Ministrów pierwszym stopniu alarmowym alfa na terenie całego kraju. Ma on zastosowanie w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub sabotażowym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia. Dyskusja panelowa, w której wypowiadali się sołtysi dotyczyła stanu dróg w gminie, budowy chodników oraz bezpieczeństwa na terenie gminy.

- Na posiedzeniu w dniu 18 września 2012 r. dokonano oceny stanu sanitarnego powiatu opolskiego za rok 2011, przedstawiono informację o jakości wody dostarczanej przez wodociągi publiczne oraz informację o przydatności wody do kąpieli w zakończonym sezonie letnim. W wodociągu Dąbrowa istnieje dwukrotne przekroczenie dopuszczalnej zawartości niklu - w 2010 r. została wydana decyzja na odstępstwo od dopuszczalnej zawartości, której termin upływa z końcem bieżącego roku. W przypadku dalszego przekroczenia niklu sprawę przejmie Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Opolu. W związku z nowelizacją ustawy "Prawo wodne" w 2010 r. rozgraniczono miejsca przeznaczone dla kąpiących się na kąpieliska i miejsca wykorzystywane do kąpieli. Na terenie powiatu opolskiego występują jedynie miejsca wyznaczone do kąpieli (zbiornik Balaton w Dobrzeniu Wielkim, jez. Średnie w Turawie, jez. Srebrne w Osowcu). Po zmianie przepisów to organizator takiego miejsca wykonuje badania jakości wody i przekazuje je do Sanepidu, a Sanepid prowadzi tylko monitoring. Problem stanowią te akweny, w których ludzie się kąpią, a które nie są zgłoszone (nie bada się w nich wody). Ubiegły rok nie stwarzał większych problemów sanitarno-epidemiologicznych, a współpraca z samorządami układała się dobrze. Poruszona została również sprawa czeskiego alkoholu skażonego metanolem. Komisja zapoznała się z informacją o stanie bezpieczeństwa weterynaryjnego na terenie powiatu za rok 2011 oraz o prowadzonych programach zwalczania chorób zakaźnych zwierząt. Prowadzone są programy zwalczania chorób zakaźnych zwierząt: choroby Aujeszkyego u świń, BSE, wścieklizny i program zwalczania salmonellozy u drobiu. Jak co roku przeprowadzana jest akcja szczepienia lisów wolno żyjących przeciw wściekliźnie.Dzięki tym szczepieniom od kilku lat nie odnotowano na terenie województwa opolskiego przypadków wścieklizny zarówno u zwierząt dzikich jak i gospodarczych. Inspekcja Weterynaryjna sprawuje nadzór nad podmiotami prowadzącymi działalność związaną ze zwierzętami, w tym m.in. nad największą i najbardziej nowoczesną wylęgarnią drobiu w Polsce, która mieści się w Magnuszowicach (Zakład ModernHatch) oraz Punktem Pozyskiwania i Przeładunku Surowców Utylizacyjnych w Węgrach, do którego przywożone są zwłoki zwierzęce z wielu województw Polski. Członkowie Komisji otrzymali zbiorcze zestawienie dotyczące zorganizowanych przez Urzędy Gmin i jednostki kulturalno-oświatowe formach letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży podczas tegorocznych wakacji. W większości gmin odbywały się zajęcia, zarówno stacjonarne jak i wyjazdowe. Zaangażowanych w organizację wypoczynku było wiele jednostek m.in.: szkoły, przedszkola, świetlice, biblioteki, ośrodki kultury, ośrodki sportu i rekreacji oraz kluby sportowe.

- Ostatnie posiedzenie w dniu 11 grudnia 2012 r. zdominowane było przygotowaniem służb gminnych i powiatowych do zwalczania skutków zimy i niesienia pomocy osobom wymagającym wsparcia. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Opolu przedstawił informację na temat przygotowania do utrzymania dróg powiatowych w okresie nadchodzącej zimy. Omówione zostały obowiązujące standardy zimowego utrzymania dróg: standard V i VI. Dyrektor zapewnił, że Zarząd Dróg Powiatowych jest dobrze przygotowany do nadchodzącej zimy. Przedstawiciel KM Policji w Opolu omówił Plan przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom życia i zdrowia osób bezdomnych, samotnych i bezradnych w okresie zimowym 2012/2013 na terenie Komendy Miejskiej Policji w Opolu pn. "Bezdomny". Policja w tym zakresie współpracuje m.in. ze Strażą Miejską, Ośrodkami Pomocy Społecznej oraz Strażą Ochrony Kolei. Członkowie Komisji zapoznali się także z informacją o przygotowaniu gmin do zwalczania ekstremalnych warunków w okresie zimowym. Ośrodki Pomocy Społecznej mają rozpoznanie na temat liczby osób bezdomnych z terenu swojej gminy a także miejsc ich przebywania. Sytuacja osób bezdomnych zamieszkujących na terenie gminy jest na bieżąco monitorowana przez pracowników socjalnych we współpracy z policją, pielęgniarkami środowiskowymi i sołtysami. W gminach zabezpieczone są: dostawa energii i innych mediów dla obiektów użyteczności publicznej, odśnieżanie dróg gminnych, dojazdów, placów i parkingów. Poza jedną gminą wszystkie mają wyznaczone miejsca zwałowania śniegu. Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała, zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, projekt budżetu powiatu w zakresie oceny zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Członkowie Komisji zaproponowali by w przyszłym roku, poza stałymi tematami poruszanymi okresowo na posiedzeniach, ponownie podjąć zagadnienia związane z zagrożeniem powodziowym na rzece Mała Panew na odcinku od Staniszczy Małych do zbiornika retencyjnego Turawa.

Starosta Opolski


Henryk Lakwa

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00