Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 874

Uchwała Nr XIX/158/2012 Rady Gminy Rudniki

z dnia 11 grudnia 2012 r.

w sprawie uchwalenia "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rudniki"

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), oraz art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnie, Rada Gminy Rudniki uchwala co następuje:

§ 1.

Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rudniki w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rudniki.

§ 3.

Traci moc uchwała Nr XXXI/294/2006 Rady Gminy Rudniki z dnia 1 sierpnia 2006 roku w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rudniki.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego z wyjątkiem § 9 ust. 4, § 10, § 15 pkt. 5, § 16 ust. 1, ust.4, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2013 roku.

Przewodniczący Rady


Edward Gładysz


Załącznik do Uchwały Nr XIX/158/2012
Rady Gminy Rudniki
z dnia 11 grudnia 2012 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Rudniki

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rudniki.

2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2010r. Nr 185, poz.1243 z późn. zm.).

§ 2.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1. ustawie o utrzymaniu czystości i porządku - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391);

2. ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2010r. Nr 185, poz.1243 z późn. zm.);

3. odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady określone w art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach;

4. odpadach komunalnych zmieszanych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników stanowiących wyposażenie nieruchomości;

5. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości;

6. odpadach suchych - należy przez to rozumieć następujące rodzaje odpadów: papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal wysegregowane ze strumienia odpadów komunalnych;

7. odpadach problemowych - należy przez to rozumieć następujące rodzaje odpadów: zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia, meble i odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano- rozbiórkowe, zużyte opony;

8. bioodpadach - rozumie się przez to odpady kuchenne i domowe, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów, takie jak: obierki, resztki warzyw, owoców, pieczywa, fusy po kawie i herbacie, skorupki z orzechów, jaj oraz inne resztki jedzenia z wyjątkiem mięsa, wędlin, kości, włosów, ptasich piór, zanieczyszczonego (zatłuszczonego) papieru i tektury, nie nadające się do ponownego wykorzystania;

9. odpadach zielonych - w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 3 pkt 8b ustawy o odpadach;

10. właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku;

11. zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć budynki wolnostojące z jednym wejściem, mieszczące co najwyżej kilka lokali mieszkalnych, budynki w zabudowie szeregowej, budynki wolnostojące z dwoma wejściami, mieszczące co najwyżej kilkanaście lokali mieszkalnych, liczące do trzech kondygnacji mieszkalnych (parter, pierwsze i drugie piętro) plus poddasze użytkowe;

12. zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;

13. zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to zwierzęta gospodarskie w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

14. osobach utrzymujących zwierzęta domowe - rozumie się przez to właścicieli lub opiekunów zwierząt domowych;

15. osobach utrzymujących zwierzęta gospodarskie - rozumie się przez to właścicieli lub opiekunów zwierząt gospodarskich;

16. punkcie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć miejsce, w którym prowadzona jest zbiórka selektywnie zebranych odpadów powstających w gospodarstwach domowych na terenie gminy Rudniki;

17. firmie wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wybranego w drodze przetargu, z którym Gmina zawarła umowę na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, jak również przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na wykonywanie usług związanych z wywozem nieczystości ciekłych;

18. zbieraniu odpadów - w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy o odpadach.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach pożytku publicznego

§ 3.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) odpady komunalne zmieszane;

2) papier i tektura;

3) metale;

4) tworzywa sztuczne;

5) opakowania wielomateriałowe;

6) szkło;

7) bioodpady;

8) odpady zielone;

9) przeterminowane leki;

10) chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe);

11) zużyte baterie i akumulatory;

12) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

13) meble i odpady wielkogabarytowe;

14) odpady budowlano - rozbiórkowe;

15) zużyte opony.

2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie swojej nieruchomości w zakresie określonym ustawą oraz poprzez:

1) selektywne zbieranie odpadów komunalnych z podziałem na:

a) odpady suche (papier, tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale)

b) odpady szklane;

c) zmieszane odpady komunalne;

d) odpady ulegające biodegradacji;

e) odpady problemowe.

3. Odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 powinny być odbierane i zbierane w sposób określony w rozdziale 4 niniejszego regulaminu.

§ 4.

1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do utrzymywania czystości, porządku oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia chodnika położonego wzdłuż nieruchomości ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń

3. Obowiązek określony w ust. 2 dotyczy także innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do usuwania na bieżąco sopli lodu z okapów, rynien i innych części elewacji oraz nawisów śniegu z dachu stwarzających zagrożenie dla przechodniów.

§ 5.

1. Obowiązek oczyszczania chodników i innych części nieruchomości służących do użytku publicznego ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Dozwolony materiał użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.

2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień § 8 ust. 2.

3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.

4. Obowiązki określone w ust. 1-3 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów zobowiązanych do oczyszczania chodników.

§ 6.

1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania w sposób nie dopuszczający do przepełnienia.

2. Jeżeli na terenie nieruchomości znajduje się piaskownica dla dzieci, regularna wymiana piasku i zabezpieczenie przed dostępem psów i kotów należy do właścicieli nieruchomości

§ 7.

1. Zabrania się spalania jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych) zarówno w pojemnikach, jaki terenie otwartym.

2. Zabrania się wprowadzania ścieków bytowych do kanalizacji deszczowej, przydrożnych rowów, rowów melioracyjnych, rzek, stawów.

3. Zabrania się wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych, a także wprowadzania ścieków opadowych i wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej.

§ 8.

1. Na nieruchomościach lub ich częściach takich jak chodniki, podwórka:

1) mycie samochodów może odbywać się jedynie w miejscach utwardzonych i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z wymaganiami niniejszego regulaminu, w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do wód płynących, zbiorników wodnych i do ziemi;

2) doraźne naprawy i regulacje samochodów mogą się odbywać wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych i pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych;

3) zabrania się prowadzenia napraw blacharsko - lakierniczych.

2. Zabronione jest mycie i naprawa pojazdów samochodowych na ulicach, chodnikach, terenach zielonych oraz w parkach i lasach.

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 9.

1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości:

1) pojemniki na odpady o pojemności od 0,12m3 (120l) do 1,1m3 (1100l);

2) kontenery o pojemności 7m3;

3) inne specjalistyczne pojemniki i kontenery (np. big-bag, kontenery na gruz).

2. W sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych zbieranych selektywnie dopuszcza się gromadzenie odpadów w szczelnych workach z tworzywa sztucznego i samodzielne przekazywanie do Punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

3. W przypadku samodzielnego prowadzenia robót budowlano-rozbiórkowych, nie wymagających uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia do odpowiedniego organu architektoniczno-budowlanego, właściciel nieruchomości ma obowiązek zgłosić Gminie lub firmie wywozowej konieczność udostępnienia odpowiedniego pojemnika służącego do gromadzenia tego typu odpadów.

4. Odpady komunalne, które są segregowane, należy gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych o pojemności od 0,12m3 (120l), o ujednoliconych kolorem oznaczeniach:

1) żółtym - z przeznaczeniem na odpady suche;

2) brązowym - z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji;

3) czarnym - z przeznaczeniem na odpady komunalne zmieszane;

4) zielonym - z przeznaczeniem na szkło mieszane.

§ 10.

1. Ilość odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych uzależniona jest od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość i stanowi:

1) Dla nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej - 0,08m3 (na mieszkańca) stosując na nieruchomości zamieszkałej od 1 osoby do 6 osób stały zestaw pojemników:

a) pojemnik o pojemności 120l (0,12m3)na odpady komunalne zmieszane,bioodpady;

b) pojemnik o pojemności 240l (0,24m3) na odpady suche;

c) pojemnik o pojemności 120l (0,12m3) na odpady szklane;

d) pojemnik o pojemności 140l (0,14m3) na bioodpady.

2) dla nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej, - 0,08m3 (na mieszkańca) stosując na nieruchomości zamieszkałej powyżej 6 osób stały zestaw pojemników:

a) pojemnik o pojemności 240l (0,24m3)na odpady komunalne zmieszane;

b) pojemnik o pojemności 480l (0,48m3) na odpady suche;

c) pojemnik o pojemności 240l (0,24m3) na odpady szklane;

d) pojemnik o pojemności 140l (0,14m3) na bioodpady.

2. Ilość odpadów komunalnych odbieranych z nieruchomości, które w części stanowią nieruchomość na której zamieszkują mieszkańcy, a w części stanowią nieruchomość na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne jest uzależniona od liczby mieszkańców i liczby pojemników o pojemności: 120l (0,12 m3), 240l (0,24m3), 1100l (1,1m3), określonej w deklaracji złożonej przez właściciela nieruchomości.

§ 11.

1. Kosze uliczne o minimalnej pojemności 20l winny być rozmieszczone w pasach dróg publicznych o nasilonym ruchu pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego. Wielkość koszy ulicznych uzależniona jest od ilości odpadów.

2. Kosze uliczne należy rozmieścić w taki sposób aby były ogólnodostępne.

3. Kosze uliczne powinny być utrzymane w odpowiednim stanie sanitarnym poprzez mycie i dezynfekcje nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 12.

1. Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w typowe pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez użyczenie od Gminy lub zakup tych pojemników. Pojemność pojemników powinna uwzględniać częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości.

2. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w pojemnikach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie. Pojemniki powinny spełniać wymagania obowiązujących Polskich Norm lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta (ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności - (Dz. U. z 2011 r. Nr 227, poz. 1367 z późn. zm.).

3. Jeżeli na nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne (ustawa o odpadach).

§ 13.

1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany ustawić pojemniki na odpady komunalne w miejscach łatwo dostępnych dla operatora w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich. Niewystawienie pojemników w wyznaczonym terminie skutkuje nieodebraniem odpadów.

2. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umożliwić selektywny odbiór zgromadzonych odpadów w dniach określonych w harmonogramie wywozu odpadów poprzez wystawienie pojemników w granicach nieruchomości (na równej w miarę możliwości utwardzonej powierzchni).

3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady, a także ich otoczenie w takim stanie sanitarnym, technicznym i porządkowym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.

4. Pojemniki na odpady należy myć i dezynfekować nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 14.

1. Nieczystości ciekłe odprowadza się do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku do przydomowej oczyszczalni ścieków lub do szczelnego zbiornika bezodpływowego przy zachowaniu przepisów odrębnych.

2. Zbiorniki bezodpływowe zgłasza się do ewidencji prowadzonej przez Gminę w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.

3. Przydomowe oczyszczalnie ścieków zgłasza się do ewidencji prowadzonej przez Gminę w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 15.

1. Odpady komunalne muszą być usuwane z terenu nieruchomości okresowo, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością zapewniającą utrzymanie należytego porządku wokół pojemników.

2. Częstotliwość odbioru odpadów uzależniona jest od:

1) rodzaju odpadów;

2) rodzaju zabudowy;

3) rodzaju nieruchomości.

3. Ustala się następującą minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych:

1) z terenu nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej nie rzadziej niż raz na miesiąc;

2) z terenu nieruchomości niezamieszkałych nie rzadziej niż raz na miesiąc.

4. Ustala się następującą minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych suchych:

1) z terenu nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej nie rzadziej niż raz na miesiąc;

2) z terenu nieruchomości niezamieszkałych nie rzadziej niż raz na miesiąc.

5. Ustala się następującą minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych ulegających biodegradacji:

1) z terenu nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej w sezonie letnim (tj. od 1 kwietnia do 30 września) dwa razy w tygodniu;

2) w sezonie zimowym (tj. od 1 października do 31 marca ) raz w tygodniu.

§ 16.

1. Ustala się następujący sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w pojemniku i przekazywać firmie wywozowej;

2) papier, tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metal zbierane łącznie - tzw. odpady suche należy gromadzić w pojemniku i przekazywać firmie wywozowej;

3) odpady ulegające biodegradacji w tym zielone należy gromadzić w pojemniku i przekazywać firmie wywozowej. W zabudowie jednorodzinnej dopuszcza się możliwość kompostowania i wykorzystania bioodpadów na własne potrzeby. Kompostownik odpadów nie może stwarzać uciążliwości w zakresie przykrych zapachów, właściciel nieruchomości decydujący się na zagospodarowanie odpadów biodegradowalnych we własnym zakresie musi złożyć stosowne oświadczenie o masie oraz sposobie zagospodarowania odpadów biodegradowalnych;

4) szkło (gromadzone w formie zmieszanej) zbierane selektywnie należy gromadzić w pojemniku i przekazywać firmie wywozowej;

5) odpady problemowe (zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia, meble i odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano-rozbiórkowe, zużyte opony) odbierane będą zgodnie z zasadami poniżej:

a) zużyte baterie i akumulatory można przekazywać do punktów ich sprzedaży detalicznej, do punktów sprzedaży hurtowej, a także przedsiębiorcom świadczącym usługi w zakresie wymiany zużytych baterii lub zużytych akumulatorów lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

b) przeterminowane leki, chemikalia i inne odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

c) odpady budowlane i remontowe pochodzące z remontów i innych robót budowlanych wykonywanych we własnym zakresie, można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można przekazywać do punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym punktów sprzedaży sprzętu, lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

e) meble i inne odpady wielkogabarytowe można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

f) zużyte opony pochodzące z gospodarstw domowych (wyłącznie z samochodów osobowych) można przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

2. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą co najmniej dwa razy w roku metodą "przy krawężniku", zgodnie z harmonogramem odbioru ustalonym przez Gminę Rudniki z podmiotem odbierającym odpady komunalne.

3. Firma wywozowa odbierająca odpady od właścicieli nieruchomości w uzgodnieniu z Gminą, określi szczegółowy harmonogram odbioru z uwzględnieniem częstotliwości określonej w § 15 ust. 2.

4. Na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ilość pojemników i częstotliwość ich opróżniania musi być zgodna z charakterem prowadzonej działalności i ilością wytwarzanych odpadów.

5. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych, jednak nie rzadziej niż 1 raz na 2 miesiące, potwierdzone umową korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie i dowodami uiszczania opłaty za te usługi.

6. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady i koszach ulicznych śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.

Rozdział 5.
Wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 17.

Należy dążyć do:

1) zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury, jak również odzysku energii z odpadów, zgodnego z wymogami ochrony środowiska;

2) zwiększenia ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniach odpadów komunalnych;

3) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów;

4) zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie;

5) zmniejszenia masy składowanych odpadów.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 18.

Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą także pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 19.

Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy ponoszenie pełnej odpowiedzialności za zachowanie utrzymywanych zwierząt, a w szczególności:

1. w odniesieniu do psów:

1) poza obszarem własnej nieruchomości prowadzenie każdego psa na uwięzi, a psy rasy uznanej za agresywne z nałożonym kagańcem;

2) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie, zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342 z późn. zm.), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu;

3) uzyskanie zezwolenia Wójta Gminy Rudniki na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną, zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz. U. Nr 77, poz. 687).

2. w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

1) stały i skuteczny dozór;

2) zachowanie środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt oraz w szczególności do dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia, nie zakłócały spokoju domowego i nie zanieczyszczały miejsc przeznaczonych do wspólnego użytku;

3) niepozostawianie bez właściciela psów i innych zwierząt w obrębie nieruchomości niezamieszkałych lub nieużytkowanych;

4) niewprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów zabaw, piaskownic dla dzieci;

5) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi oraz zdjęcie kagańca dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych oraz mało uczęszczanych, a także wyznaczonych w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne;

6) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający samowolny dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem oraz pod warunkiem, że przebywanie takie nie jest uciążliwe dla sąsiadów i innych osób;

7) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp., a także nieruchomościach innych właścicieli;

8) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe;

9) posiadanie dowodu aktualnych szczepień ochronnych wymaganych bądź zarządzanych przez odpowiednie służby weterynaryjne przez utrzymujących koty i inne zwierzęta domowe;

10) utrzymujący zwierzęta domowe przy ich przewozie i przenoszeniu są zobowiązani stosować środki ochrony niezbędne dla bezpieczeństwa innych osób i zwierząt oraz dla utrzymania czystości w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 20.

Zwierzę przebywające na terenie przeznaczonym do wspólnego użytku bez opieki będzie przewiezione do schroniska dla bezdomnych zwierząt, a egzotyczne oddane do ogrodu zoologicznego bądź schroniska.

Rozdział 7.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

§ 21.

Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania niżej wymienionych zasad:

1) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości może odbywać się tylko w sposób zgodny z prawem i nie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

2) nie powodować przez prowadzącego hodowlę wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach przyległych uciążliwości takich jak nadmierny hałas, odór itp.;

3) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych, ochrony środowiska;

4) hodowane zwierzęta gospodarskie muszą być zabezpieczone przed opuszczeniem nieruchomości.

§ 22.

1. Padłe zwierzęta należy niezwłocznie przekazać firmie świadczącej usługi w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów pochodzenia zwierzęcego.

2. Obowiązek określony w ust.1 należy do właściciela padłego zwierzęcia lub właściciela nieruchomości, na której znajduje się padłe zwierzę zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.

Rozdział 8.
Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia

§ 23.

1. Nieruchomości i obiekty na nich zlokalizowane, które należą do osób prawnych, osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą, urzędów, organów administracyjnych, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół i placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych są objęte obowiązkowa deratyzacją.

2. Deratyzacja na terenach wymienionych w ust. 1 przeprowadzana jest przez właścicieli nieruchomości i na ich koszt dwa razy w roku w terminach:

1) od 1 - 30 kwietnia każdego roku,

2) od 1 - 30 listopada każdego roku.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 24.

1. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, podlega karze grzywny w wysokości określonej w art. 10 ustawy.

2. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Przewodniczący Rady


Edward Gładysz

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00