Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego rok 2013 poz. 876

Uchwała Nr XX/165/2013 Rady Gminy w Świerczowie

z dnia 31 stycznia 2013 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Świerczów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz.1759, z 2005 r. Nr 172, poz.1441 i Nr 175, poz.1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz.1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz.142 i 146, Nr 40, poz.230, Nr 106, poz.675, z 2011 r. Nr 21, poz.113, Nr 117, poz.679, Nr 134, poz.777 i Nr 217, poz.1281 oraz z 2012 r. poz. 567) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r., poz. 391), Rada Gminy w Świerczowie po zasięgnięciu opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego uchwala, Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Świerczów o następującej treści:

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Świerczów.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) według ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) odpadach surowcowych (tzw. "suchych") - należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych odpady suche w tym opakowaniowe bez zawartości, w szczególności takie jak: metale żelazne i nieżelazne, papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe;

3) budynkach jednorodzinnych - należy przez to rozumieć budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane ( Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.);

4) budynkach wielorodzinnych - należy przez to rozumieć budynek mieszkalny, który nie jest budynkiem jednorodzinnym;

5) Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego na lata 2012-2017 - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego na lata 2012-2017 przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego Nr XX/271/2012 z dnia 28 sierpnia 2012 roku;

6) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);

7) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dalej zwanym WPGO - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego wprowadzony uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego Nr XX/271/2012 z dnia 28 sierpnia 2012 r.;

8) komunalnych odpadach budowlanych - należy przez to rozumieć odpady powstałe w wyniku remontów gospodarstw domowych wykonywanych samodzielnie;

9) odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne charakteryzujące się tym, że ze względu na swoje rozmiary mogą utrudniać opróżnianie typowych pojemników, powodować ich uszkodzenie lub nie mieścić się w tych pojemnikach;

10) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania;

11) sezonie letnim - należy przez to rozumieć okres od 1 kwietnia do 31 października;

12) sezonie zimowym - należy przez to rozumieć okres od 1 listopada do 31 marca;

13) osobach utrzymujących zwierzęta domowe - należy przez to rozumieć ich właścicieli oraz posiadaczy (faktycznych opiekunów).

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2.

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) selektywne zbieranie wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób określony w § 3, co najmniej w zakresie obejmującym:

a) papier,

b) metale,

c) tworzywa sztuczne,

d) szkło,

e) opakowania wielomateriałowe,

f) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,

g) odpady zielone,

h) przeterminowane leki i chemikalia,

i) zużyte baterie i akumulatory,

j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

k) meble i inne odpady wielkogabarytowe,

l) odpady budowlane i rozbiórkowe,

m) zużyte opony.

2) przekazywanie selektywnie zebranych odpadów uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub przekazywanie odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.

3) zbieranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i przekazywanie ich uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

§ 3.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów w następujący sposób:

1) w zabudowie jednorodzinnej:

a) papier i makulatura - w osobnym worku,

b) tworzywa sztuczne - w osobnym worku,

c) szkło - w osobnym worku,

d) odpady zielone - w osobnym worku,

e) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku;

2) w zabudowie wielorodzinnej:

a) papier i makulatura - w osobnym pojemniku,

b) tworzywa sztuczne - w osobnym pojemniku,

c) szkło - w osobnym pojemniku,

d) odpady zielone - w osobnym worku,

e) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku;

3) na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:

a) papier i makulatura - w osobnym pojemniku lub worku,

b) tworzywa sztuczne - w osobnym pojemniku lub worku,

c) szkło - w osobnym pojemniku lub worku,

d) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - w osobnym pojemniku lub worku;

2. Pozostałe odpady zbierane selektywnie mieszkańcy, właściciele nieruchomości lub upoważniona przez właściciela nieruchomości jednostka mogą dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK).

3. Meble i inne odpady wielkogabarytowe mogą być odbierane w systemie akcyjnym.

§ 4.

1. Z zastrzeżeniem ust. 2 właściciele nieruchomości położonych bezpośrednio wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu, opadłych liści i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego (chodnik), poprzez gromadzenie ich na skraju chodnika od strony jezdni w taki sposób, aby nie utrudniało to ruchu i nie zagrażało przechodniom i pojazdom oraz istniejącej zieleni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji.

2. Lód i śnieg niemożliwy do usunięcia i zalegający wzdłuż chodników położonych na nieruchomości służących do użytku publicznego właściciele nieruchomości mają obowiązek posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

§ 5.

1. Właściciele nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego zapewniają utrzymanie czystości
i porządku na częściach tych nieruchomości poprzez wyposażenie miejsc publicznych w odpowiednią liczbę zamocowanych na stałe koszy ulicznych na drobne odpady komunalne oraz wyposażenie miejsc publicznych, na których dopuszczone jest wyprowadzanie zwierząt domowych, w szczególności psów, w pojemniki do zbierania odchodów zwierząt.

§ 6.

1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

3) mycie dotyczy nadwozia samochodu.

2. Zakazuje się napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi, jeżeli naprawy te mogą powodować zagrożenie dla środowiska; zakaz w szczególności dotyczy napraw związanych z wymianą oleju silnikowego, oleju skrzyni biegów, płynów chłodniczych i hamulcowych.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNE POJEMNOŚCI POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZENIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 7.

1. Do zbierania odpadów na terenie gminy przewidziane są:

1) worki o pojemności 60 l i 120 l,

2) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l

3) pojemniki na odpady o pojemności 60 l, 120 l, 240 l, 1100 l, 2500 l, 3600 l,

4) kontenery o pojemności 7-8 m3,

5) inne pojemniki do zbierania innych odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych,

6) przydomowe kompostowniki.

2. Dla poszczególnych rodzajów odpadów należy zastosować pojemniki lub worki w odpowiednich kolorach:

1) niebieskim, z przeznaczeniem na papier i makulaturę,

2) żółtym, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,

3) zielonym, z przeznaczeniem na szkło,

4) czarnym, brązowym, metalowym (pojemnik ocynkowany) ciemnozielonym lub ciemnoszarym z przeznaczeniem na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.

3. Wskazane w ust.1 i 2 pojemniki do zbierania odpadów muszą spełniać wymagania określone w ustawie o systemie oceny zgodności lub wymagania Polskich Norm.

4. Wszystkie pojemniki, kontenery lub worki na odpady powinny być zaopatrzone w oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.

5. Dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenie nieruchomości, do której posiadają tytuł prawny kompostowania odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostownikach, które muszą zapewnić prawidłowy proces kompostowania odpadów w warunkach tlenowych w okresie całego roku zgodnie z przepisami szczególnymi.

§ 8.

1. Ustala się minimalną pojemność pojemników do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, w następujący sposób:

1) właściciel nieruchomości określa sposób zbierania odpadów (selektywny, nieselektywny),

2) właściciel nieruchomości określa ilość osób korzystających z pojemników,

3) właściciel nieruchomości oblicza ilość wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, która jest iloczynem: liczby osób korzystających i średniej ilości wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych podanej w pkt. 4 i 5, odpowiednio dla sposobu zbierania odpadów,

4) określa się następujące ilości wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na dwa tygodnie, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi nieselektywną zbiórkę odpadów:

a) budynki mieszkalne - 34 l na mieszkańca,

b) szkoły, przedszkola, żłobki - 2 l na ucznia/dziecko i 9 l na osobę pracującą,

c) hotele i inne placówki całodziennego pobytu - 12 l na łóżko i 9 l na osobę pracującą,

d) lokale handlowe - 2 l na 1m2powierzchni handlowej i 9 l na osobę pracującą,

e) lokale gastronomiczne - 12 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 9 l na osobę pracującą,

f) ogródki działkowe, tereny parków i zieleńców - 6 l na każdą działkę,

g) instytucje kultury, posiadające sale widowiskowe - 1 l na miejsce na widowni i 9 l na osobę pracującą,

h) cmentarze - 2 l na miejsce grzebalne,

i) domki letniskowe, kempingi - 2 l na 1 m2

j) wszystkie inne nie wymienione - 9 l na osobę pracującą.

5) określa się następujące ilości wytwarzanych (niesegregowanych) zmieszanych odpadów komunalnych na dwa tygodnie, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi selektywną zbiórkę odpadów:

a) budynki mieszkalne - 24 l na mieszkańca,

b) szkoły, przedszkola, żłobki - 2 l na ucznia/dziecko i 7 l na osobę pracującą,

c) hotele i inne placówki całodziennego pobytu - 9 l na łóżko i 7 l na osobę pracującą,

d) lokale handlowe - 2 l na 1m2powierzchni handlowej i 7 l na osobę pracującą,

e) lokale gastronomiczne - 9 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 7 l na osobę pracującą,

f) ogródki działkowe, tereny parków i zieleńców - 5 l na każdą działkę,

g) instytucje kultury, posiadające sale widowiskowe - 1 l na miejsce na widowni i 7 l na osobę pracującą,

h) cmentarze - 2 l na miejsce grzebalne,

i) domki letniskowe, kempingi - 2 l na 1 m2

j) wszystkie inne nie wymienione - 7 l na osobę pracującą.

6) właściciel nieruchomości określa minimalną ilość pojemników, która jest sumą pojemności odpowiedniej konfiguracji worków, pojemników lub kontenerów określonych w § 7 ust. 1,

7) różnica, pomiędzy obliczoną ilością wytwarzanych odpadów zgodnie z pkt. 3 i obliczoną minimalną pojemnością pojemników zgodnie z pkt. 6, nie może być większa niż 60 l.

2. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania papieru i makulatury, tworzyw sztucznych i szkła (każda frakcja zbierana osobno), przyjmując następujące założenie:

1) ustalona minimalna pojemność każdego pojemnika przeznaczonego do zbierania ww. odpadów jest równa połowie minimalnej pojemności pojemników, kontenerów przeznaczonych do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1 pkt. 5.

§ 9.

1. Minimalna pojemność worka na odpady zbierane selektywnie wynosi 120 l.

2. Worek do zbierania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych możliwy jest do zastosowania w przypadku minimalnej pojemności pojemnika nie przekraczającej 120 l i tylko w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

3. Do zbierania odpadów w ilości przekraczającej minimalną pojemność pojemników dopuszcza się worki.

§ 10.

Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych, wzdłuż których znajdują się ciągi piesze:

1) w terenie niezabudowanym - 20 l, usytuowane w odległości maksymalnie 10 km od kolejnego pojemnika,

2) w terenie zabudowanym - od 10 l do 50 l, usytuowane w odległości maksymalnie 300 m od kolejnego pojemnika.

§ 11.

Średnie ilości odpadów komunalnych wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości podano w załączniku do uchwały.

§ 12.

1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wydzielonych miejscach na terenie nieruchomości, przystosowanych do tego celu zgodnie z odpowiednimi przepisami. Ponad to:

1) pojemniki do zbierania odpadów należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów z zastrzeżeniem pkt. 2,

2) w przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca ustawienia pojemników do zbierania odpadów, pojemniki należy wystawić w dniu odbioru, na chodnik lub przy krawędzi drogi przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady, w taki sposób aby pojemniki nie utrudniały korzystania z nieruchomości, w szczególności poprzez zastawianie ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych,

3) w przypadku braku miejsca do ustawienia pojemników na terenie własnej nieruchomości dopuszcza się ustawienie pojemników na terenie nieruchomości sąsiedniej, pod warunkiem posiadania tytułu prawnego do dysponowania terenem na ten cel.

2. Worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów należy umieszczać w miejscu ustawiania pojemników lub innym miejscu uzgodnionym z odbiorcą odpadów wyłącznie w dniu wskazanym
w harmonogramie odbioru danego rodzaju odpadów.

§ 13.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników do zbierania odpadów
w należytym stanie sanitarnym.

2. Właściciele nieruchomości dokonują dezynfekcji (a dezynsekcji w razie pojawienia się insektów) miejsc ustawienia pojemników i kontenerów do zbierania odpadów w razie zaistnienia takiej konieczności.

3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie okresowych przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie.

4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników w należytym stanie porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, aby nie dochodziło do ich przepełnienia, instruowania użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika oraz porządkowania terenu wokół pojemników, w szczególności poprzez usuwanie z otoczenia pojemnika odpadów, które z niego wypadły lub nie zostały wrzucone do pojemnika.

5. Obowiązki, o których mowa w ust.1, 2 i 3 może na rzecz właściciela nieruchomości wykonywać przedsiębiorca odbierający odpady komunalne, na podstawie odrębnej umowy.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 14.

1. Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wynosi:

a) niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie,

b) papier i tektura - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc,

c) tworzywa sztuczne - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc,

d) szkło - nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc, przy czym minimalna pojemność pojemnika lub worka na odpady przy ustalonej częstotliwości odbioru ma gwarantować nieprzepełnianie się pojemników lub worków.

2. Odbieranie mebli i innych odpadów wielkogabarytowych odbywać się będzie w systemie akcyjnym raz na pół roku zgodnie z podanym harmonogramem.

3. Odpady komunalne należy odbierać od właścicieli nieruchomości w godzinach 6.00 - 22.00.

4. Kosze uliczne należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

5. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe powinna uniemożliwiać przepełnienie zbiornika i wylewania się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód. Ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych, a w przypadku niepodłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej - ilości określonej w rozporządzeniu w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.

6. Częstotliwość opróżniania z osadów lub innych odpadów, zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

7. Zbiornik bezodpływowy musi być zlokalizowany w taki sposób, aby możliwy był bezpośredni dojazd do niego pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego realizującego usługę wywozu nieczystości ciekłych.

§ 15.

Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się w szczególności:

1) umieszczania w pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, leków i chemikaliów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, zużytych opon oraz odpadów zielonych.

2) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, w tym odpadów medycznych i weterynaryjnych.

3) umieszczania w pojemnikach i workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek.

4) odbierania i transportu odpadów zbieranych selektywnie w sposób pozwalający na ich zmieszanie z innym rodzajem odpadów zbieranych selektywnie.

5) wywożenia i wysypywania odpadów w miejscach na ten cel nieprzeznaczonych (tworzenia tzw. dzikich wysypisk).

6) zakopywania odpadów.

7) wykorzystania nieczynnych studni do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych, wód opadowych, nawozów naturalnych.

8) samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLAWOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2012-2017

§ 16.

Należy dążyć do:

1) ograniczenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych,

2) zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury jak również odzysku energii z odpadów zgodnego z wymogami ochrony środowiska,

3) zwiększenia ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych,

4) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,

5) zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie,

6) zmniejszenia masy składowanych odpadów.

Rozdział 6.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DLA WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 17.

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez nadzoru i zapewnienia ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla innych ludzi.

2. W przypadku posiadania na terenie nieruchomości zwierzęcia mogącego stanowić zagrożenie, należy w miejscu widocznym, przed wejściem na teren nieruchomości umieścić tablicę informacyjną.

3. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do usunięcia zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta na terenie przeznaczonym do użytku publicznego.

4. Właściciel psa zobowiązany jest do:

1) poddawania psa obowiązkowym szczepieniom ochronnym,

2) dopilnowania aby pies wyprowadzany był na uwięzi w obroży, a w przypadku ras uznawanych za agresywne także w kagańcu; zwolnienie psa, rasy nie uznanej za agresywną, z uwięzi jest możliwe tylko na terenach zielonych o ile nie ma takiego zakazu,

3) w przypadku pozostawiania psa bez chwilowej opieki w środkach komunikacji zbiorowej, pies powinien posiadać kaganiec,

4) zabezpieczenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa.

5. Hodowca zwierząt domowych zobowiązany jest spełniać wymogi określone dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych z produkcji rolniczej określonych w § 18.

6. Zabrania się:

1) pozostawiania zwierząt bez opieki, chyba, że zwierzę znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający opuszczenie go przez zwierzę,

2) wprowadzanie zwierząt na place zabaw dla dzieci, tereny sportowe,

3) wprowadzanie zwierząt do sklepów, zakładów usługowych, lokali gastronomicznych, aptek i innych obiektów użyteczności publicznej (nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z opieki psa).

7. W budynkach wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt w pomieszczeniach wspólnego użytku, w szczególności prowadzenia hodowli psów lub kotów, chyba że właściciel nieruchomości postanowił inaczej.

Rozdział 7.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

§ 18.

1. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania zapisów niniejszego regulaminu, a także:

1) przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych,

2) przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy w roku, na zasadach określonych w § 19,

3) bieżącego usuwania odchodów zwierzęcych na tereny do tego przeznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami,

4) gromadzenia odchodów zwierzęcych w sposób nieuciążliwy dla mieszkańców innych nieruchomości.

2. Posiadacz pszczół zobowiązany jest przetrzymywać je w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

3. Na terenach ogródków działkowych nie powinno się prowadzić hodowli stwarzającej uciążliwość dla innych użytkowników ogródków działkowych.

4. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

a) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu i niepowodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;

b) niepowodowanie uciążliwości, przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich ;

c) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

5. Obszar pasieczyska winien być ogrodzony. Przy wejściu na pasieczysko należy umieścić tabliczkę: "Uwaga pszczoły. Wstęp wzbroniony".

6. Ule z pszczołami powinny być ustawione w odległości, co najmniej 10 m od uczęszczanej drogi publicznej, budynków mieszkalnych, inwentarskich i gospodarczych, a także od podwórza i ogrodu oraz oddzielone stałą przeszkodą (parkan, mur, krzewy) o wysokości co najmniej 3 m, która spowoduje wznoszenie się wylatujących i powracających do ula pszczół nad pobliskim terenem.

7. Pastwiska dla zwierząt gospodarskich oraz wybiegi muszą być odpowiednio ogrodzone, w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt na zewnątrz tych obiektów.

8. Właściciele zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i innych miejscach publicznych.

9. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren ich chowu i bezpośrednie jego otoczenie powinny być utrzymane w należytej czystości i porządku, a odchody zwierzęce usuwane.

10. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich powinny mieć dostateczne oświetlenie, zabezpieczenie przed dostępem gryzoni oraz posiadać nieprzepuszczalne podłoża, a w oknach siatki przeciw owadom. Pomieszczenia te powinny być bielone a także odmuszane w okresie wiosny, lata i jesieni.

11. Z pomieszczeń, w których przebywają zwierzęta, gnojowica i gnojówka powinny być odprowadzane za pomocą szczelnych urządzeń kanalizacyjnych do szczelnych i zamkniętych zbiorników.

12. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich:

a) w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi;

b) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony;

c) na terenie nieruchomości wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

13. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt,
w szczególności drobiu, po spełnieniu następujących warunków:

1) posiadania budynków inwentarskich lub specjalistycznych systemów otwartych spełniających odrębne przepisy o utrzymaniu zwierząt gospodarskich,

2) teren hodowli powinien być ogrodzony i otoczony strefą ochronną,

3) w strefie ochronnej nie powinny się znajdować budynki mieszkalne i inne obiekty przeznaczone na pobyt ludzi z wyjątkiem budynku będącego własnością hodowcy zwierząt,

4) odległość minimalna między budynkiem mieszkalnym lub miejscem użyteczności publicznej a:

a) obiektem lub klatką ze zwierzętami nie może być mniejsza niż 12 m,

b) ogrodzeniem hodowli nie może być mniejsza niż 10 m.

14. Dopuszcza się zmniejszenie tych odległości w przypadku uzyskania przez właściciela hodowli zgody wszystkich współlokatorów budynku, w którym zamieszkuje oraz zgody wszystkich lokatorów budynków sąsiednich, jeżeli hodowla narusza normy odległości.

Rozdział 8.
WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 19.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, co najmniej raz w roku jesienią, deratyzacji na terenie nieruchomości oraz przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy w roku tj. jesienią w terminie od 1 do 31 października i wiosną od 1 do 31 marca. Obowiązek deratyzacji na terenie nieruchomości, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeby.

2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, właściciele nieruchomości obowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji niezwłocznie.

Rozdział 9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świerczów.

§ 21.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania.

Przewodniczący Rady Gminy


mgr Wiesław Cieplik


Załącznik do Uchwały Nr XX/165/2013
Rady Gminy w Świerczowie
z dnia 31 stycznia 2013 r.

Średnia ilość odpadów komunalnych wytwarzanych przez właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Świerczów.

L.p.

Rodzaj nieruchomości (źródło wytwarzania odpadów komunalnych)

jednostka charakteryzująca źródło wytwarzanych odpadów

średnia ilość wytwarzanych odpadów komunalnych w ciągu 2 tygodni [litry/2 tyg.] SELEKTYWNE ZBIERANIE

średnia ilość wytwarzanych odpadów komunalnych w ciągu 2 tygodni [litry/2 tyg.] NIESELEKTYWNE ZBIERANIE

1.

nieruchomość zamieszkała

na zamieszkującego

24

34

2.

szkoły, przedszkola, żłobki

na ucznia/ dziecko

2

2

na pracującego

7

9

3.

hotele i inne placówki całodziennego pobytu

na łóżko

9

12

na pracującego

7

9

4.

lokale handlowe

na 1m2 powierzchni handlowej

2

2

na pracującego

7

9

5.

lokale gastronomiczne

na 1 miejsce konsumpcyjne

9

12

na pracującego

7

9

6.

ogródki działkowe, tereny parków i zieleńców

na każdą działkę

5

6

7.

instytucje kultury, posiadające sale widowiskowe

na miejsce na widowni

1

1

na pracującego

7

9

8.

cmentarze

na miejsce grzebalne

2

2

9.

domki letniskowe, kempingi

na 1 m2

2

2

10.

wszystkie inne nie wymienione:

-

pomieszczenia biurowe, w tym instytucje i urzędy

na pracującego

7

9

-

punkty handlowe i usługowe poza lokalem (kiosk)

na pracującego

7

9

-

rzemiosło i zakłady wytwórcze, działalność gospodarcza

na pracującego

7

9

-

instytucje kultury, nie posiadające sal widowiskowych, w tym m.in.: biblioteki

na pracującego

7

9

-

obiekty sportowe, w tym m.in. hale sportowe, korty tenisowe itp..

na pracującego

7

9

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00