Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2013 poz. 2427

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr PN.4131.412.2013 Wojewody Warmińsko - Mazurskiego

z dnia 24 lipca 2013r.

stwierdzające nieważność w części uchwały nr XL/300/2013 Rady Miejskiej w Węgorzewie z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Węgorzewo

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2013 r., poz. 594), stwierdzam nieważność § 8 ust. 1, § 8 ust. 3 pkt 1 i § 15 załącznika nr 1 do uchwały Nr XL/300/2013 Rady Miejskiej w Węgorzewie z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Węgorzewo.

Uzasadnienie:

Rada Gminy Węgorzewo, powołując się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, oraz na art. 4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn.zm)), uchwaliła w dniu 26 czerwca 2013 r. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Węgorzewo, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, uchwalany przez rady gminy regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy winien określać szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na ternie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników;

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

5) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

7) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Organ nadzoru, badając treść uchwalonego Regulaminu stwierdził, że postanowienia § 8 ust. 1 i § 8 ust. 3 pkt 1, oraz § 15 Regulaminu naruszają obowiązujące prawo.

W § 8 ust.1 Regulaminu wskazano, iż podczas wyznaczania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić obowiązujące przepisy, w tym w szczególności przepisy § 22 i § 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn.zm). Zapis powyższy nie ma charakteru normatywnego, a jedynie informacyjny. Celem zaś podejmowania uchwał dotyczących regulaminów utrzymania czystości i porządku w gminach jest uregulowanie zagadnień określonych w ustawie , a nie informowanie o treści obowiązujących regulacji prawnych. Oceniając treść zapisu § 8 ust. 1 Regulaminu, koniecznym jest wskazanie, iż Regulamin czystości i porządku na terenie gminy jest aktem prawa miejscowego, a nie informatorem gminnym i powinien zawierać jedynie przepisy wydane w związku ze ścisłą realizacją norm kompetencyjnych.

W ocenie organu nadzoru zapis § 8 ust. 3 pkt 1 Regulaminu, w myśl którego "podmiot odbierający odpady komunalne zapewnia dostarczenie pojemników na odpady i odpowiada za ich stan sanitarny, w szczególności poprzez ich mycie, dezynfekcje i dezynsekcje co najmniej 2 razy w roku." - został podjęty bez podstawy prawnej. Należy zauważyć, iż co do zasady adresatem obowiązków wynikających z regulaminów utrzymania czystości i porządku są właściciele nieruchomości. Z kolei z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika, iż właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku poprzez wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba, że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust.3 ustawy, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W związku z powyższym brak jest podstaw, aby na mocy zapisu regulaminu obowiązkiem dostarczenia oraz utrzymywania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym obciążyć podmiot odbierający odpady.

Za wykraczające poza delegację ustawową należy także uznać zapisy § 15 ust.1 i ust. 2 Regulaminu. Zapisy te stanowią, iż "Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Węgorzewa", a nadto, że "Egzekwowanie przepisów niniejszego Regulaminu należy do Straży Miejskiej w Węgorzewie". Zawarta w art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach delegacja nie przewiduje regulowania powyższych kwestii w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulacje w zakresie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem wykonywania przez właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z regulaminu i ustawy, zawiera ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 9u, art.9v, art.10 ustawy). Zatem kwestie te nie powinny być regulowane w regulaminie. Stąd też organ nadzoru uznał za konieczne zakwestionowanie powyższych zapisów.

Mając powyższe na uwadze należało rozstrzygnąć jak na wstępie.

Od niniejszego rozstrzygnięcia przysługuje prawo wniesienia, za pośrednictwem Wojewody, skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie w terminie 30 dni od daty jego otrzymania.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski


Marian Podziewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00