Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2016 poz. 3849

Uchwała nr XX/112/2016 Rady Gminy Wieliczki

z dnia 31 sierpnia 2016r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 250) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r poz. 446) po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki, zwany dalej regulaminem. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki.

§ 2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Wieliczki.

§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 250);

2) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy;

3) jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Wieliczki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarowali selektywne zbieranie odpadów, zobowiązani są do prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących rodzajów odpadów komunalnych:

1) frakcji suchej, gromadzonej w pojemnikach odpowiednio oznaczonych, w której skład wchodzą: papier i tektura (w tym opakowania, gazety i czasopisma, itp.), drewno, tworzywa sztuczne, szkło opakowaniowe i opakowania wielomateriałowe, tekstylia oraz zużyte środki higieniczne, np. pieluchy jednorazowe i są wywożone co najmniej:

- 1 raz w miesiącu na terenie zabudowy jednorodzinnej,

- 1-2 razy w miesiącu na terenie zabudowy wielorodzinnej,

- 1-2 razy w miesiącu na terenie pozostałych nieruchomości;

2) frakcji mokrej, gromadzonej w pojemnikach odpowiednio oznaczonych, w skład której wchodzą: resztki żywności, resztki surowców do produkcji żywności, przeterminowane produkty żywnościowe, zużyte ręczniki papierowe, itp. oraz odpady zielone i inne odpady biodegradowalne (nadające się do kompostowania) i są wywożone co najmniej:

- 1 raz w miesiącu na terenie zabudowy jednorodzinnej,

- 1-2 razy w miesiącu na terenie zabudowy wielorodzinnej,

- 1-2 razy w miesiącu na terenie pozostałych nieruchomości.

2. Oprócz frakcji suchej i mokrej odpadów komunalnych, ustala się obowiązek selektywnego zbierania w gospodarstwach domowych niżej wymienionych odpadów:

1) zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny, w tym wszelkiego rodzaju lamp żarowych, halogenowych, świetlówek, RTV i AGD;

2) szkło inne niż wymienione w ust.1 pkt 1;

3) metale;

4) inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe (nie zawierające azbestu) stanowiące odpady komunalne;

5) meble oraz inne odpady wielkogabarytowe;

6) popioły (w tym paleniskowe, żużle i pyły z kotłów);

7) odpady niebezpieczne (przeterminowane leki, baterie i akumulatory, świetlówki i inne odpady zawierające rtęć, oleje i tłuszcze jadalne, chemikalia);

8) zużyte baterie i akumulatory;

9) odpady zielone ;

10) zużyte opony.

§ 5. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.

§ 6. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.

2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy własnego pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 7. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

1) pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l;

2) kontenery KP 7.

2. Określa się minimalną ilość i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.

2) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 20 l.

3) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l lub kontener KP7 (w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,

4) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l lub kontener KP7 (w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,

3. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady zmieszane na 1 osobę miesięcznie w ilości 50 l.

4. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane w ciągach pieszych, komunikacyjnych i na przystankach komunikacyjnych na 50 l.

5. Przekazywanie komunalnych odpadów zmieszanych w workach dopuszcza się wyłącznie w sytuacji, gdy objętość odpadów, jakie powstały na nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, przekroczy objętość określoną w ust.3.

6. Określa się zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:

1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić przepisy szczególne;

2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;

3) pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni.

7. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości

§ 8. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.

3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

§ 9. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych co najmniej 1 raz na dwa tygodnie w miesiącach maj - wrzesień, a w pozostałych miesiącach co najmniej 1 raz w miesiącu.

§ 10. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 - 2, pkt 4 oraz pkt 7 - 9 co najmniej 1 raz na dwa tygodnie w miesiącach maj - wrzesień, a w pozostałych miesiącach co najmniej 1 raz w miesiącu, metali - co najmniej 1 raz w roku, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych i zużytych opon 1 raz na kwartał , a popioły - co najmniej jeden raz w miesiącu w miesiącach październik - marzec, a w pozostałym okresie 1 raz na kwartał.

§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).

§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w gospodarstwach domowych powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej.

§ 14. Odpady komunalne zebrane na terenie Gminy Wieliczki, będącej członkiem Związku Międzygminnego "Gospodarka Komunalna", należy przekazywać do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Siedliskach k/Ełku, który w wojewódzkim planie gospodarki odpadami został wskazany jako Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 15. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

§ 16. 1. Wyprowadzający psy są zobowiązani do:

1) prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub potencjalnie mogącym zagrozić otoczeniu z nałożonym kagańcem;

2) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy (postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników).

2. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.

§ 17. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.

Rozdział 7.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej

§ 18. 1. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą byc´ utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad okres´lonych w ust. 2.

2. Prowadzący cho´w lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogo´w sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony s´rodowiska i zwierząt, okres´lonych w przepisach prawa, a w szczego´lnos´ci:

1) zapewnienia odpowiednich pomieszczen´ w budynkach oraz włas´ciwych warunko´w bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;

2) zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystos´ci w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wo´d powierzchniowych, wo´d podziemnych oraz powietrza;

3) utrzymywania zwierząt w sposo´b nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owado´w;

4) przestrzegania obowiązujących przepiso´w sanitarno-epidemiologicznych.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 19. 1. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;

2) obiektów użyteczności publicznej;

3) nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.

2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 20. Traci moc Uchwała Nr XXIV/153/2012 Rady Gminy Wieliczki z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki (Dz.Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2013 r. poz.736, zm. z 2015r., poz.4268).

§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 22. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy


Mirosław Borowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00