Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XX/112/2016 Rady Gminy Wieliczki
z dnia 31 sierpnia 2016r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 250) w związku z art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2016 r poz. 446) po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego uchwala się, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Uchwala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki, zwany dalej regulaminem. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki.
§ 2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Wieliczki.
§ 3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( j.t. Dz. U. z 2016 r., poz. 250);
2) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty określone w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy;
3) jednostce wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, który uzyskał wpis do prowadzonego przez Wójta Gminy Wieliczki rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarowali selektywne zbieranie odpadów, zobowiązani są do prowadzenia w opisanym niżej zakresie selektywnego zbierania i przekazywania do odbioru następujących rodzajów odpadów komunalnych:
1) frakcji suchej, gromadzonej w pojemnikach odpowiednio oznaczonych, w której skład wchodzą: papier i tektura (w tym opakowania, gazety i czasopisma, itp.), drewno, tworzywa sztuczne, szkło opakowaniowe i opakowania wielomateriałowe, tekstylia oraz zużyte środki higieniczne, np. pieluchy jednorazowe i są wywożone co najmniej:
- 1 raz w miesiącu na terenie zabudowy jednorodzinnej,
- 1-2 razy w miesiącu na terenie zabudowy wielorodzinnej,
- 1-2 razy w miesiącu na terenie pozostałych nieruchomości;
2) frakcji mokrej, gromadzonej w pojemnikach odpowiednio oznaczonych, w skład której wchodzą: resztki żywności, resztki surowców do produkcji żywności, przeterminowane produkty żywnościowe, zużyte ręczniki papierowe, itp. oraz odpady zielone i inne odpady biodegradowalne (nadające się do kompostowania) i są wywożone co najmniej:
- 1 raz w miesiącu na terenie zabudowy jednorodzinnej,
- 1-2 razy w miesiącu na terenie zabudowy wielorodzinnej,
- 1-2 razy w miesiącu na terenie pozostałych nieruchomości.
2. Oprócz frakcji suchej i mokrej odpadów komunalnych, ustala się obowiązek selektywnego zbierania w gospodarstwach domowych niżej wymienionych odpadów:
1) zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny, w tym wszelkiego rodzaju lamp żarowych, halogenowych, świetlówek, RTV i AGD;
2) szkło inne niż wymienione w ust.1 pkt 1;
3) metale;
4) inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe (nie zawierające azbestu) stanowiące odpady komunalne;
5) meble oraz inne odpady wielkogabarytowe;
6) popioły (w tym paleniskowe, żużle i pyły z kotłów);
7) odpady niebezpieczne (przeterminowane leki, baterie i akumulatory, świetlówki i inne odpady zawierające rtęć, oleje i tłuszcze jadalne, chemikalia);
8) zużyte baterie i akumulatory;
9) odpady zielone ;
10) zużyte opony.
§ 5. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników zobowiązani są do niezwłocznego uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów.
§ 6. 1. Mycie pojazdów poza myjniami dopuszczone jest pod warunkiem, że ścieki odprowadzane są do zbiornika bezodpływowego.
2. Doraźne naprawy pojazdów związane z ich bieżącą eksploatacją dopuszczalne są na nieruchomości poza warsztatami przeznaczonymi do tego rodzaju napraw tylko w przypadku naprawy własnego pojazdu i pod warunkiem zgromadzenia powstałych odpadów w przeznaczonych do tego celu pojemnikach.
Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 7. 1. Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:
1) pojemniki na odpady 50 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l;
2) kontenery KP 7.
2. Określa się minimalną ilość i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
1) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 30 l.
2) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l lub 240 l - dla zabudowy jednorodzinnej, przy czym pojemność przypadająca na jedną osobę miesięcznie nie może być niższa niż 20 l.
3) jeden pojemnik na odpady komunalne suche o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l lub kontener KP7 (w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,
4) jeden pojemnik na odpady komunalne mokre o pojemności 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l lub kontener KP7 (w zależności od potrzeb i liczby mieszkańców) - dla zabudowy wielorodzinnej i innych nieruchomości,
3. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady zmieszane na 1 osobę miesięcznie w ilości 50 l.
4. Ustala się minimalną pojemność pojemnika na odpady ustawiane w ciągach pieszych, komunikacyjnych i na przystankach komunikacyjnych na 50 l.
5. Przekazywanie komunalnych odpadów zmieszanych w workach dopuszcza się wyłącznie w sytuacji, gdy objętość odpadów, jakie powstały na nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy, przekroczy objętość określoną w ust.3.
6. Określa się zasady rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów:
1) podczas lokalizowania miejsc gromadzenia odpadów komunalnych należy uwzględnić przepisy szczególne;
2) na terenie nieruchomości pojemniki na odpady należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników jednostki wywozowej;
3) pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, na wyrównanej powierzchni.
7. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości
§ 8. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
2. Pozbywanie się odpadów komunalnych przez właścicieli nieruchomości odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.
3. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.
§ 9. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych co najmniej 1 raz na dwa tygodnie w miesiącach maj - wrzesień, a w pozostałych miesiącach co najmniej 1 raz w miesiącu.
§ 10. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 - 2, pkt 4 oraz pkt 7 - 9 co najmniej 1 raz na dwa tygodnie w miesiącach maj - wrzesień, a w pozostałych miesiącach co najmniej 1 raz w miesiącu, metali - co najmniej 1 raz w roku, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych i zużytych opon 1 raz na kwartał , a popioły - co najmniej jeden raz w miesiącu w miesiącach październik - marzec, a w pozostałym okresie 1 raz na kwartał.
§ 11. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§ 12. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych obowiązani są do minimalizowania używania jednorazowych toreb (opakowań).
§ 13. Odpady ulegające biodegradacji powstające w gospodarstwach domowych powinny być w miarę możliwości wykorzystywane przez mieszkańców we własnym zakresie poprzez kompostowanie w przydomowych kompostownikach w zabudowie jednorodzinnej.
§ 14. Odpady komunalne zebrane na terenie Gminy Wieliczki, będącej członkiem Związku Międzygminnego "Gospodarka Komunalna", należy przekazywać do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Siedliskach k/Ełku, który w wojewódzkim planie gospodarki odpadami został wskazany jako Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych.
Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§ 15. 1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia wszelkich starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.
2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.
§ 16. 1. Wyprowadzający psy są zobowiązani do:
1) prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub potencjalnie mogącym zagrozić otoczeniu z nałożonym kagańcem;
2) usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy (postanowienie nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników).
2. Dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem.
§ 17. Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
Rozdział 7.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej
§ 18. 1. 1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą byc´ utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad okres´lonych w ust. 2.
2. Prowadzący cho´w lub hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do spełnienia wymogo´w sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony s´rodowiska i zwierząt, okres´lonych w przepisach prawa, a w szczego´lnos´ci:
1) zapewnienia odpowiednich pomieszczen´ w budynkach oraz włas´ciwych warunko´w bytowania zwierząt i opieki nad zwierzętami, zgodnych z normami dla danego gatunku, wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia;
2) zapewnienia odpowiednich budowli i urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystos´ci w takim stopniu, by nie powodowały zanieczyszczenia terenu, wo´d powierzchniowych, wo´d podziemnych oraz powietrza;
3) utrzymywania zwierząt w sposo´b nie doprowadzający do powstania ognisk gryzoni, owado´w;
4) przestrzegania obowiązujących przepiso´w sanitarno-epidemiologicznych.
Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§ 19. 1. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej;
2) obiektów użyteczności publicznej;
3) nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt gospodarskich.
2. Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminach od 15 kwietnia do 15 maja.
Rozdział 9.
Postanowienia końcowe
§ 20. Traci moc Uchwała Nr XXIV/153/2012 Rady Gminy Wieliczki z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki (Dz.Urz. Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2013 r. poz.736, zm. z 2015r., poz.4268).
§ 21. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 22. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Gminy |