Akt prawny
Alerty
Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NK-3.4131.458.2013.AB Wojewody Zachodniopomorskiego
z dnia 25 lipca 2013 r.
stwierdzające nieważność § 1 pkt 7 uchwały Nr XXXVII/346/2013 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnego obiektu użyteczności publicznej Boiska sportowego wielofunkcyjnego ogólnodostępnego w miejscowości Gudowo
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594)
stwierdzam nieważność
§ 1. pkt 7uchwały Nr XXXVII/346/2013 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 27 czerwca 2013 r.w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnego obiektu użyteczności publicznej Boiska sportowego wielofunkcyjnego ogólnodostępnego w miejscowości Gudowo.
Uzasadnienie
W dniu 27 czerwca 2013 r. Rada Miejska w Drawsku Pomorskim podjęła uchwałę Nr XXXVII/346/2013w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnego obiektu użyteczności publicznej Boiska sportowego wielofunkcyjnego ogólnodostępnego w miejscowości Gudowo.
Jako materialnoprawną podstawę jej podjęcia Rada przywołała art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którymna podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Upoważnienie wynikające z cyt. unormowania przyznaje organowi stanowiącemu gminy kompetencję do formułowania w stosunku do obiektów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się przez korzystających z takich obiektów i urządzeń (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 27 stycznia 2010 r., sygn. akt II SA/Go 974/09).
Rada Miejska w Drawsku Pomorskim w badanej uchwale, co ważne - będącej aktem prawa miejscowego - zawarła uregulowania w przedmiocie zasad i trybu korzystania z boiska sportowego w miejscowości Gudowo, przekraczając jednak w§1 pkt 7granice ustawowego upoważnienia. Przepis ten wskazuje, iż "Korzystający z obiektu ponoszą pełną odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody oraz zniszczony sprzęt". Dokonując oceny jego legalności należy mieć bowiem na uwadze, że rada gminy, w oparciu o art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, nie jest umocowana do wprowadzenia w akcie tego rodzaju, a więc zawierającym przepisy powszechnie obowiązujące na terenie gminy, jakichkolwiek norm ustalających lub modyfikujących odpowiedzialność cywilnoprawną (tak w wyroku WSA w Poznaniu z dnia 16 listopada 2011 r., sygn. akt IV SA/Po 672/11).
Zagadnienie to bowiem zostało w sposób szczegółowy uregulowane w Tytule VI Księgi III ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Co istotne, prawodawca konstruując w art. 415 powołanego aktu regułę odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę uzależnia ją po pierwsze od wystąpienia elementu winy, po drugie przewiduje od tej reguły odstępstwa wskazując sytuacje, w których odpowiedzialność za szkodę zostaje wyłączona (art. 424 kc), bądź w których spoczywa ona również na osobach, które bezpośrednio szkody nie wyrządziły. Odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę nie posiada zatem - jak wynika to z treści §1 pkt 7 uchwały Nr XXXVII/346/2013 - niczym nieograniczonego charakteru.
Powyższe nieuchronnie prowadzi do wniosku, iż Rada Miejska w Drawsku Pomorskim, stanowiąc cyt. przepis, nie tylko przekroczyła granice ustawowego upoważniania, wynikającego z art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, ale także w nieuprawniony sposób wkroczyła w sferę spraw zastrzeżonych wyłącznie dla ustawodawcy, to z kolei zakwalifikować należy jako działanie naruszające prawo w sposób istotny.
Mając na uwadze powyższe, stwierdzenie nieważności §1 pkt 7 uchwały Nr XXXVII/346/2013 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 27 czerwca 2013 r.w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnego obiektu użyteczności publicznej Boiska sportowego wielofunkcyjnego ogólnodostępnego w miejscowości Gudowo,jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skargę (w 2 egzemplarzach) wnosi się za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
wz. WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO |