Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 2980

Rozstrzygnięcie nadzorcze Nr NK-3.4131.494.2013.BB Wojewody Zachodniopomorskiego

z dnia 2 sierpnia 2013 r.

stwierdzające nieważność w części uchwały Nr XXIV/175/2013 Rady Miejskiej w Moryniu z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Moryń, w części obrębu ewidencyjnego Przyjezierze II

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594)

stwierdzam nieważność

- §7 ust. 2 w zakresie wyrazów:"na terenie o symbolu 4KPG"oraz

- §9 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret piąte ("- 12,0 m od lasów o symbolach 8Ls i 9 Ls")

uchwały Nr XXIV/175/2013 Rady Miejskiej w Moryniu z dnia 27 czerwca 2013 r.w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Moryń, w części obrębu ewidencyjnego Przyjezierze II.

Uzasadnienie

W dniu 27 czerwca 2013 r. Rada Miejska w Moryniu - działając, między innymi, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) podjęła uchwałę Nr XXIV/175/2013w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Moryń, w części obrębu ewidencyjnego Przyjezierze II.

Przedmiotem przyjętego ww. uchwałą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest, zgodnie z §1 ust. 3 uchwały, przeznaczenie terenu na cele eksploatacji kruszywa naturalnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i komunikacją drogową, przy czym wskazany wyżej teren obejmuje obszar o łącznej powierzchni 84,7199 ha, składający się z działek o numerach: 678/1, 791/17, 907/2 ("Moryń Zachód") oraz o numerze 1029 ("Moryń Wschód"). Integralną częścią przedmiotowej uchwały są: rysunek planu, wyrys ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Moryń, rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu planu oraz rozstrzygnięcie o sposobie realizacji zadań z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy oraz zasad ich finansowania.

W ocenie organu nadzoru Rada Miejska w Moryniu przy podejmowaniu przedmiotowej uchwały naruszyła zasady sporządzania planu, co stanowi, w myśl art. 28 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, podstawę do stwierdzenia nieważności części uchwały.

Podkreślić należy, że pojęcie zasad sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego należy wiązać ze sporządzaniem aktu planistycznego, a więc zawartością aktu planistycznego (część tekstowa, graficzna i załączniki), zawartych w nim ustaleń, a także standardów dokumentacji planistycznej (tak: wyrok NSA w Warszawie z dnia 25 maja 2009 r. sygn. akt: II OSK 1778/08).

W niniejszej sprawie z analizy porównawczej załącznika nr 1 i nr 2 do uchwały, stanowiących rysunki planu, sporządzone na mapach zasadniczych w skali 1: 1000 - z tekstem planu, tj. z treścią §4 ust. 1 uchwały, określającego tereny elementarne i ich oznaczenia właściwymi symbolami wynika, że w obrębie terenów eksploatacji kruszywa naturalnego "Moryń Zachód" i "Moryń Wschód" występują tereny elementarne o następujących oznaczeniach:

1) obszary górnicze kopalni kruszywa naturalnego, oznaczone na rysunku planu symbolami -PG,

2) tereny filaru ochronnego oznaczone na rysunku planu symbolami -FO,

3) tereny lasów oznaczone na rysunku planu symbolami -Ls,

4) teren tymczasowej drogi technologicznej oznaczonej na rysunku planu symbolem -KT.

Wśród powyższych terenów elementarnych nie ma więc terenu oznaczonego symbolemKPG, które to oznaczenie zawarte zostało w §7 ust. 2 uchwały. Zgodnie z ww. postanowieniem uchwały "transport wewnętrzny pomiędzy złożami "Moryń Wschód" i "Moryń Zachód" do zakładu uzdatniania kruszywa na terenie o symbolu 4KPG poprzez drogę technologiczną KT".Zauważyć należy, że z analizy załącznika graficznego nr 2 do przedmiotowej uchwały jednoznacznie wynika, że tymczasowa droga technologiczna oznaczona symbolem KT przebiega przez teren o symbolu 6PG, a teren o symbolu 4KPG w ogóle nie występuje na rysunku, stanowiącym ww. załącznik do uchwały, ani w innej części tekstowej i graficznej uchwalonego planu miejscowego.

Z uwagi na powyższe konieczne i uzasadnione jest stwierdzenie nieważności §7 ust. 2 w zakresie wyrazów:"na terenie o symbolu 4KPG",jako istotnie naruszającego art. 28 ust. 1 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z §8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. Nr 164, poz. 1587), zgodnie z którym "na projekcie rysunku planu miejscowego stosuje się nazewnictwo i oznaczenia umożliwiające jednoznaczne powiązanie projektu rysunku planu miejscowego z projektem tekstu planu miejscowego. Do projektu rysunku planu miejscowego dołącza się objaśnienia wszystkich użytych oznaczeń."

Ponadto, w §9 ust. 1 pkt 2 lit. a uchwały Rada Miejska w Moryniu postanowiła, że na terenie złoża kruszywa naturalnego "Moryń Wschód" oznaczonego symbolem 6PG - wyznaczono filar ochronny o symbolu 7FO zgodnie z rysunkiem planu, w odległości:

- 50,0 m od ściany lasu,

- 10,0 m od drogi wojewódzkiej nr 125,

- 6,0 m od pozostałych terenów przylegających do obszaru złoża,

- 6,0 m z każdej strony od osi linii elektroenergetycznej 15kV,

- 12,0 m od lasów o symbolach 8Ls i 9 Ls.

Jednocześnie z treści §10 ust. 2 uchwały wynika, że "od terenów 8Ls, 9Ls, i 10Ls ustala się filar ochronny o symbolu 7FO o zmiennej szerokości od 30,0m do 50,0 m zgodnie z rysunkiem planu."

Zestawienie treści powyższych dwóch postanowień uchwały regulujących tę samą kwestię, tj. szerokość filara ochronnego od terenów leśnych - lasów oznaczonych symbolami 8Ls i 9Ls - prowadzi do wniosku, iż zawierają one sprzeczne wobec siebie regulacje.

Z pisemnych wyjaśnień Burmistrza Morynia przedłożonych organowi nadzoru w toku postępowania nadzorczego (pismo znak: ISR.6721.2012/2013 z dnia 26 lipca 2013 r.) wynika, iż prawidłowe oznaczenie dla określenia szerokości filara ochronnego o symbolu 7FO od terenów lasów 8Ls i 9Ls zawarte zostało w §10 ust. 2 uchwały, określającym zmienną wartość od 30,0 m do 50, 0 m - co znajduje odzwierciedlenie na rysunku planu.

Tym samym, w ocenie organu nadzoru §9 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret piąte uchwały narusza w sposób istotny postanowienie §8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którymna projekcie rysunku planu miejscowego stosuje się nazewnictwo i oznaczenia umożliwiające jednoznaczne powiązanie projektu rysunku planu miejscowego z projektem tekstu planu miejscowego.W niniejszym przypadku nie jest możliwe jednoznaczne powiązanie wartości określonej w §9 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret piąte planu miejscowego (określającej odległość filara ochronnego o symbolu 7FO - na 12 metrów od lasów o symbolach 8Ls i 9Ls) z rysunkiem planu, na którym najmniejsza szerokość powyższego filara ochronnego od wskazanych terenów leśnych wynosi 30,0 m.

Z uwagi na powyższe, konieczne i uzasadnione jest stwierdzenie nieważności §9 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret piąte uchwały, co przyczyni się do wyeliminowania zaistniałej sprzeczności w ustaleniach planu, która mogłaby wprowadzać w błąd potencjalnych adresatów planu miejscowego.

Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia za pośrednictwem Wojewody Zachodniopomorskiego.

wz. WOJEWODY ZACHODNIOPOMORSKIEGO
WICEWOJEWODA


Ryszard Mićko

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00