Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 2993

Uchwała Nr XIV.127.K.2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie

z dnia 9 lipca 2013 r.

w sprawie umorzenia postępowania dotyczącego stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXXII/295/2013 Rady Gminy Postomino z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenie inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso

Na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) w związku z art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2013 r. poz. 267) oraz art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1113) uchwala, co następuje:

§ 1. Umarza się postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXXII/295/2013 Rady Gminy Postomino z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenie inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

Rada Gminy Postomino, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 41 ust. 1, oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 61 i art. 6q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.) podjęła w dniu 4 czerwca 2013 r. uchwałę Nr XXXII/295/2013 w sprawie zrządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. W postanowieniu § 2 ust. 1 Rada Gminy Postomino wyznaczyła inkasenta, którym ma być podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zamieszkałych wyłoniony w drodze przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Postomino. W ocenie Kolegium postanowienie takie jest sprzeczne z przepisem art. 61 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które określają, że wyznaczenie inkasenta i określenie wysokości jego wynagrodzenia należy do kompetencji organu stanowiącego i prawo to nie może być przekazywane innemu organowi. Czynność polegająca na określeniu inkasentów przez organ stanowiący jest aktem jednostronnym i powinna ona nastąpić poprzez wyznaczenie konkretnych podmiotów przez wymienienie ich z nazwy lub z imienia i nazwiska. Inkasent nie może być abstrakcyjnym, nieokreślonym jednoznacznie podmiotem, gdyż musiałby okazywać się przed organem podatkowym oraz osobami zobowiązanymi do uiszczenia opłaty dokumentem (umową wynikająca z rozstrzygniętego przetargu), z którym wywodziłoby się jego prawo do pełnienia funkcji inkasenta. Drugi z kwestionowanych przepisów badanej uchwały dotyczy zapisu § 3 ust. 1, którego intencją było wydłużenie terminu płatności opłaty do 7 dni po terminie płatności, w którym zgodnie z art. 47 § 4a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, ze zm.), wpłata powinna nastąpić. Posłużenie się zwrotem "w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 7 dni" budzi wątpliwości interpretacyjne. Powyższa regulacja wprowadza niepewność, co do faktycznego terminu płatności dla inkasentów tej opłaty, bowiem wprowadza dwa terminy wpłaty zainkasowanych opłat (przy jednoczesnym niezdefiniowaniu pojęcia "w miarę potrzeby") i tym samym narusza zakres upoważnienia ustawowego wynikający z art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mając na względzie cel regulacji należy przyjąć, że po wyeliminowaniu postanowienia "w miarę potrzeby" dokonania wpłaty, organ stanowiący powinien określić termin płatności brzmieniem "nie później niż w ciągu 7 dni po terminie płatności". W tym stanie rzeczy Kolegium wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały, a o wszczętym postępowaniu powiadomiło Przewodniczącego Rady Gminy Postomino pismem z dnia 26 czerwca 2013 r. (znak pisma: K.0010.317.JW.2013). W treści pisma wskazano, że do czasu zakończenia wszczętego postępowania przysługuje prawo wnoszenia wyjaśnień, a w posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 9 lipca 2013 r. ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana. Rada Gminy Postomino w dniu 28 czerwca 2013 roku podjęła uchwałę Nr XXXIII/310/2013 w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, mocą której w przepisie § 6 uchyliła uchwałę Nr XXXII/295/2013 z dnia 4 czerwca 2013 r. w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenie inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Tym samym Rada Gminy wywiązała się z nałożonego przez Kolegium obowiązku doprowadzenia kwestionowanej uchwały do obowiązującego prawa. W związku z powyższym Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie uznało, że wszczęte postępowanie stało się bezprzedmiotowe i postanowiło jak w sentencji. Na niniejszą uchwałę przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Przewodniczący Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie


mgr Bogusław Staszewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00