Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2013 poz. 2995

Uchwała Nr XV.129.K.2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie

z dnia 17 lipca 2013 r.

w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Nr XXXI/178/2013 Rady Gminy Rymań z dnia 24 czerwca 2013 r. w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przed-szkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie Gminy Rymań

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2012 r., poz. 1113) uchwala się, co następuje:

§ 1. Stwierdza się nieważność § 3 ust. 2 i ust. 4, § 4 ust. 3 i ust. 4, § 4 ust. 8 i ust. 9 oraz załącznika nr 3 do uchwały Nr XXXI/178/2013 Rady Gminy Rymań z dnia 24 czerwca 2013 r. w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie Gminy Rymań.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Uzasadnienie

Rada Gminy Rymań działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) w dniu 24 czerwca 2013 r. podjęła uchwałę Nr XXXI/178/2013 w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie Gminy Rymań, która wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie, Oddział Zamiejscowy w Koszalinie w dniu 2 lipca 2013 r. Badając wstępnie uchwałę w dniu 9 lipca 2013 r. Kolegium uznało, że zacho-dzą wątpliwości, co do zgodności z prawem następujących zapisów przedmiotowej uchwały. W § 3 ust. 2 i ust. 4 badanej uchwały ustanowiono przepisy będące powtórze-niem przepisów art. 90 ust. 2c i ust. 2e w związku z art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.). Zapis w części § 4 ust. 8 i ust. 9, iż dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkół i placówek określonych § 2 ust. 2 jest powtó-rzeniem przepisów art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty. Zapis w części rozliczenie wykorzystanej dotacji załącznika nr 3 do ww. uchwały w sprawie "Rozliczenia wykorzystania dotacji za miesiąc", wymagający szczegółowego wyodrębnienia rodzajów wydatków bieżących nie znajduje uzasadnienia ponieważ obowiązek wykorzystania dotacji wyłącznie na wydatki bieżące przez szkoły i placówki oświaty wynikający z przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie wymaga takiego uszczegółowienia w rozliczeniu dotacji. Dotacje oświatowe są dotacjami podmiotowymi a osoba prowadząca szkołę lub inną placówkę oświatową może je spożytkować na dowolne wydatki bieżące. Ponadto stosownie do przepisu § 116 i § 118 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz.U. Nr 100, poz. 908), w uchwale nie powtarza się przepisów ustawy upoważniającej oraz przepisów ak-tów normatywnych oraz nie zamieszcza się przepisów niezgodnych z ustawą upoważniającą. Przepisy § 116 i § 118 ww. rozporządzenia stosuje się odpowiednio do aktów prawa miejscowego na mocy § 143 tego rozporządzenia. W § 4 ust. 3 i ust. 4 Rada postanowiła, iż w lipcu i sierpniu dotacja przekazy-wana jest według liczby uczniów wykazywanych w informacji miesięcznej za miesiąc czerwiec. Kolegium wskazuje, że przepisy art. 90 ustawy o systemie oświaty przesą-dzają, że dotacje oświatowe są dotacjami rocznymi, przekazywanymi w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca (art. 90 ust. 3c ustawy). Zarówno informacje miesięczne o liczbie uczniów (wychowanków), jak i miesięczne rozliczenie wykorzystania dotacji, mają charakter informacyjny, pomocniczy i mogą być wykorzystywane jedynie do korygowania przekazywanej miesięcznie części dotacji. Kolegium zauważyło także, iż w załączniku nr 3 do przedmiotowej uchwały zawarto zobowiązanie podmiotu otrzymującego dotację do comiesięcznego przedsta-wiania zestawienia wydatków, co narusza w sposób istotny art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, gdyż podstawą udzielenia dotacji jest wyłącznie liczba uczniów (planowana lub faktyczna). Informację taką podmiot jest zobowiązany co miesiąc składać zgodnie z załącznikiem nr 2 do ww. uchwały. O przedmiotowych wątpliwościach oraz terminie ostatecznego badania uchwały powiadomiono Przewodniczącego Rady Gminy Rymań pismem z dnia 11 lipca 2013 r. (znak: K.0010.351.JW.2013). W treści pisma wskazano, że do czasu zakończenia wszczętego postępowania przysługuje prawo wnoszenia wyjaśnień, a w posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 17 lipca 2013 r. może uczestniczyć przedsta-wiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana. W posiedzeniu Kolegium w dniu 17 lipca 2013 r. nie uczestniczył przedstawi-ciel Gminy Rymań. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie na posiedzeniu w dniu 17 lipca 2013 r. ostatecznie zbadało uchwałę Nr XXXI/178/2013 Rady Gminy Rymań z dnia 24 czerwca 2013 r. w sprawie określenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych przedszkoli oraz niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych prowadzonych na terenie Gminy Rymań. W tym stanie rzeczy Kole-gium stwierdziło, że: 1. Rada Gminy powieliła zapisy ustawy o systemie oświaty poprzez określenie: 1) w § 3 ust. 2 i ust. 4 ww. uchwały, że jeżeli do przedszkola wymienionego w § 1 lub niepublicznej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, uczęszcza uczeń nie będący mieszkańcem Gminy Rymań, koszty udzielonej dotacji ponosi gmina, której mieszkańcem jest ten uczeń; w ocenie Kolegium taki zapis uchwały w sposób istotny narusza art. 90 ust. 2c i ust. 2e w związku z art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, gdyż Rada Gminy w przedmiotowym paragrafie uchwaliła przepis uregulowany przez ustawodawcę w powołanych normach prawnych ww. ustawy; 2) w § 4 ust. 8 i ust. 9, iż dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkół i placówek określonych § 2 ust. 2; Kolegium stwier-dza, że obowiązek wykorzystania dotacji wyłącznie na wydatki bieżące przez szkoły i placówki oświaty wynika z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty; dotacje oświatowe są dotacjami podmiotowymi a osoba prowadząca szkołę lub inną placówkę oświatową może je spożytkować na dowolne wydatki bieżące. Zgodnie z przepisami § 137 w związku z § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. Nr 100, poz. 908) w uchwałach nie powtarza się przepisów ustaw, ratyfiko-wanych umów międzynarodowych i rozporządzeń. Przepisy prawa miejscowego nie mogą powielać regulacji zawartych w innych obowiązujących powszechnie aktach normatywnych. Trudno bowiem przyjąć, że takie powtórzenia stanowią realizację delegacji ustawowej, skoro zamiast prawnego uregulowania materii nieuregulowanej, dochodzi do powtórzenia treści istniejących przepisów. Z powtórzeniem zaś mamy do czynienia nie tylko w sytuacji powielania fragmentu tekstu ustawy lub aktu wykonawczego, ale także w sytuacji powielania normy prawnej w zakresie hipotezy i dyspozycji. Za trafne należy uznać w tym względzie stanowisko zawarte w wyroku NSA z dnia 14 października 1999 r. sygn. akt II SA/Wr 1079/98 (OSS 2000/1/17), że powtórzony przepis (powielone uregulowanie tej samej materii) może być interpretowany przez przeciętnego odbiorcę jako przepis prawa miejscowego, co może prowadzić do niejasności oraz do częściowego wypaczenia intencji prawodawcy (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 grudnia 2006 r. Sygn. akt II SA/GI 662/06; wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 20 maja 2008 r. II SA/Wr 204/08). 2. Kolegium stwierdziło, że powtórzenie przepisu art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty w zakresie obowiązku wykorzystania dotacji na wydatki bieżące Rada do-konała w celu zobowiązania, zgodnie z załącznikiem nr 3 do badanej uchwały, podmiotu otrzymującego dotację do comiesięcznego przedstawienia zestawienia szczegółowości poniesionych wydatków na wynagrodzenia, pochodne do wynagrodzeń i pozostałe wydatki bieżące, co narusza w sposób istotny art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, gdyż podstawą udzielenia dotacji jest wyłącznie liczba uczniów (planowana lub faktyczna), którą podmiot jest zobowiązany co miesiąc składać zgodnie z załącznikiem nr 2. 3. W § 4 ust. 3 i ust. 4 Rada postanowiła, iż w lipcu i sierpniu dotacja przekazywana jest według liczby uczniów wykazywanych w informacji miesięcznej za miesiąc czerwiec. Kolegium stwierdziło, że przepisy art. 90 ustawy o systemie oświaty przesądzają, że dotacje oświatowe są dotacjami rocznymi, przekazywanymi w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca (art. 90 ust. 3c ustawy). Zarówno informacje miesięczne o liczbie uczniów (wychowanków), jak i miesięczne rozliczenie wykorzystania dotacji, mają charakter informacyjny, po-mocniczy i mogą być wykorzystywane jedynie do korygowania przekazywanej miesięcznie części dotacji. Nie znajdują więc podstaw prawnych zapisy § 4 ust. 3 i ust. 4 ww. uchwały określające przyznawanie dotacji w m-cu lipcu i sierpniu na podstawie informacji o liczbie uczniów za miesiąc czerwiec. Opisane uchybienia stanowią istotne naruszenie prawa, skutkujące w myśl art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stwierdzeniem nieważności § 3 ust. 2 i ust. 4, § 4 ust. 3, ust. 4, ust. 8 i ust. 9 oraz załącznika nr 3 badanej uchwały. Na niniejszą uchwałę przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkie-go Sądu Administracyjnego w Szczecinie w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Przewodniczący Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie


mgr Bogusław Staszewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00