Akt prawny
Alerty
Uchwała Nr XXXVI/479/13 Rady Miasta Kołobrzeg
z dnia 22 lipca 2013 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Osiedla Nr 2 „Śródmiejskie” - jednostki pomocniczej miasta Kołobrzeg
Na podstawie art. 35 ust.1 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594)Rada Miasta uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Osiedla Nr 2 "Śródmiejskie"- jednostki pomocniczej miasta Kołobrzeg stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr XXX/389/04 Rady Miejskiej w Kołobrzegu z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Osiedla Nr 2 "Śródmiejskie"- jednostki pomocniczej miasta Kołobrzeg (Dz.Urz.Woj.Zachodniopomorskiego z 2005 r. Nr 14, poz. 250, z 2012 r., poz. 805 i 1407).
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Kołobrzeg.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Przewodniczący Rady |
Załącznik do Uchwały Nr XXXVI/479/13
Rady Miasta Kołobrzeg
z dnia 22 lipca 2013 r.
STATUT OSIEDLA NR 2
"ŚRÓDMIEJSKIE"
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Osiedle Nr 2 zwane dalej osiedlem jest jednostką pomocniczą miasta Kołobrzeg o nazwie "Śródmiejskie".
§ 2. Osiedle tworzy, dzieli, łączy lub znosi w drodze uchwały Rada Miasta po konsultacji z mieszkańcami Osiedla.
§ 3. 1. Osiedle stanowią mieszkańcy miasta wraz z częścią jego terytorium, na którym zamieszkują i obejmuje następujące place, ulice:
1) Armii Krajowej (od ul. Łopuskiego do ul. Budowlanej nr 10-9999);
2) Brzozowa;
3) Budowlana;
4) Stanisława Dubois;
5) Giełdowa;
6) ppor. Emilii Gierczak;
7) Graniczna;
8) Henryka Jordana;
9) Katedralna;
10) Edmunda Łopuskiego (od nr 1 do nr 27);
11) Mariacka;
12) Narutowicza;
13) Okopowa;
14) Plac Anatola Przybylskiego;
15) Plac Ratuszowy;
16) Ratuszowa;
17) Rzeczna;
18) Skwer 750 - Lecia;
19) Skwer Miast Partnerskich;
20) Uczniowska;
21) Unii Lubelskiej (od ul. Łopuskiego do ul. Kupieckiej nr 18-9999);
22) Walki Młodych (od ul. Kupieckiej do ul. Łopuskiego nr 13-36);
23) Wąska;
24) Zapleczna.
2. Terytorium Osiedla określa plan stanowiący załącznik do Statutu.
§ 4. Do zadań organów Osiedla należy dbanie o zbiorowe potrzeby mieszkańców,
a w szczególności:
1) organizowanie mieszkańców do załatwiania spraw związanych z życiem Osiedla,
2) zapewnianie ścisłego współdziałania z Radą Miasta i jej Komisjami oraz Prezydentem Miasta
w rozpatrywaniu spraw związanych z życiem Osiedla,
3) wyrażanie opinii do projektów uchwał Rady Miasta dotyczących Osiedla w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 7 dni,
4) organizowanie stałych kontaktów z radnymi Rady Miasta,
5) organizowanie prac mieszkańców na rzecz Osiedla,
6) zarządzanie przekazanym mieniem komunalnym,
7) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi miasta, które świadczą usługi na rzecz
mieszkańców Osiedla.
Rozdział 2.
ORGANY OSIEDLA
§ 5. Organami Osiedla są:
1) Rada Osiedla,
2) Zarząd Osiedla.
§ 6. Wybory do Rady Osiedla zarządza Rada Miasta.
Rozdział 3.
RADA OSIEDLA
§ 7. 1. Rada Osiedla jest organem uchwałodawczym w Osiedlu.
2. Liczbę członków Rady Osiedla ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
3. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Osiedla ustala Rada Miasta odrębną uchwałą.
4. W terminie 14 dni od daty ogłoszenia wyników wyborów do Rady Osiedla przewodniczący Osiedlowej Komisji Wyborczej zwołuje i prowadzi pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Osiedla.
5. Kadencja Rady Osiedla trwa 4 lata od dnia wyboru.
6. Odwołanie Rady Osiedla przed upływem kadencji może nastąpić w drodze referendum podejmowanego z inicjatywy mieszkańców.
§ 8. 1. Do właściwości Rady Osiedla należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Osiedla.
2. Do zadań Rady Osiedla należą w szczególności:
1) wybór, odwołanie i udzielenie absolutorium Zarządowi Osiedla,
2) określanie kierunków działania Zarządu Osiedla,
3) wydawanie opinii w sprawach Osiedla na wniosek zainteresowanej strony lub z własnej inicjatywy,
a w szczególności:
a) wysuwanie propozycji i opiniowanie projektów lokalizacji garaży, placów zabaw, terenów rekreacyjnych, placówek usługowo-handlowych,
b) opiniowanie lokalizacji obiektów mogących spowodować uciążliwość dla otoczenia,
c) opiniowanie i konsultowanie przebiegu ciągów komunikacyjnych, w tym inicjowanie wyznaczania nowych ciągów,
4) wspieranie i organizowanie inicjatyw społecznych w Osiedlu zmierzających do
poprawy warunków życia mieszkańców, rozwoju kultury, infrastruktury komunalnej,
handlu i usług,
5) utrzymywanie stałych kontaktów z mieszkańcami Osiedla,
6) wnioskowanie do Rady Miasta w sprawie zmian w Statucie Osiedla,
7) kontrolowanie działalności Zarządu Osiedla,
8) opracowywanie rocznego planu pracy Rady Osiedla,
9) współpraca z Radą Miasta oraz Prezydentem Miasta we wszystkich sprawach dotyczących Osiedla.
3. Uchwały Rady Osiedla zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej.
§ 9. 1. Rada Osiedla wybiera ze swojego grona przewodniczącego i jego zastępcę w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna - 3 osobowa (przewodniczący, dwóch członków) powołana spośród radnych Rady Osiedla. Członkowie Komisji Skrutacyjnej nie mogą kandydować do wybieranych władz osiedla.
3. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przygotowanie, wydanie i zebranie kart do głosowania,
3) ustalenie wyników głosowania i sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,
4) ogłoszenie wyników wyborów.
4. Karty do głosowania opatruje się pieczęcią.
5. Na karcie do głosowania wpisuje się imię i nazwisko kandydatów w kolejności alfabetycznej.
6. Nieważne są karty całkowicie przedarte oraz karty, na których pozostawiono więcej kandydatów niż miejsc do obsadzenia.
§ 10. Odwołanie przewodniczącego Rady Osiedla lub jego zastępcy przed upływem kadencji następuje na wniosek co najmniej 1/4 statutowego składu Rady Osiedla w trybie określonym w § 9
ust. 1.
§ 11. 1. Przewodniczący Rady Osiedla organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
2. Przewodniczący Rady Osiedla zwołuje posiedzenia Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
3. Na wniosek 1/3 członków Rady Osiedla, Zarządu Osiedla lub organów miasta przewodniczący Rady Osiedla zobowiązany jest zwołać posiedzenie Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
4. Przewodniczącemu Rady Osiedla może przysługiwać dieta.
§ 12. Rada Osiedla może powoływać Komisje problemowe do określonych zadań ustalając każdorazowo ich skład, przedmiot, zakres i sposób działania oraz czas na jaki zostały powołane.
Rozdział 4.
ZARZĄD OSIEDLA
§ 13. 1. Zarząd Osiedla jest organem wykonawczym Osiedla.
2. Rada Osiedla dokonuje wyboru Zarządu Osiedla w liczbie 3 osób spośród radnych Rady Osiedla w terminie 14 dni od daty ogłoszenia wyników wyborów do Rady.
3. Zarząd Osiedla wybiera się na okres kadencji Rady. Po upływie kadencji lub w razie odwołania Zarządu Osiedla do czasu wyboru nowego Zarządu Osiedla obowiązki wykonuje dotychczasowy Zarząd Osiedla.
4. W skład Zarządu Osiedla wchodzi przewodniczący, jego zastępca i członek.
§ 14. 1. Zarząd Osiedla wykonuje uchwały Rady Osiedla i zadania określone niniejszym Statutem.
2. Do zadań Zarządu Osiedla należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Rady Osiedla,
2) składanie Radzie Osiedla do 31 stycznia każdego roku sprawozdania z wykonania uchwał Rady za rok ubiegły i uzyskanie z tego tytułu absolutorium,
3) współpraca z Radą Miasta oraz Prezydentem Miasta we wszystkich sprawach dotyczących Osiedla,
4) utrzymywanie stałych kontaktów z mieszkańcami Osiedla.
§ 15. 1. Rada Osiedla wybiera przewodniczącego Zarządu Osiedla bezwzględną większością głosów statutowego składu Rady Osiedla w głosowaniu tajnym.
2. Rada Osiedla wybiera zastępcę przewodniczącego Zarządu Osiedla oraz członka Zarządu na wniosek Przewodniczącego Zarządu Osiedla zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady Osiedla, w głosowaniu tajnym.
3. Do przeprowadzenia wyborów do Zarządu Osiedla stosuje się odpowiednio § 9 ust. 2 - 6.
§ 16. 1. Zarząd Osiedla lub przewodniczącego Zarządu przed upływem kadencji może odwołać Rada Osiedla na wniosek co najmniej 1 statutowego składu Rady Osiedla, bezwzględną większością głosów statutowego składu, w głosowaniu tajnym.
2. Zastępcę przewodniczącego Zarządu Osiedla, członka Zarządu Osiedla może odwołać Rada Osiedla na wniosek przewodniczącego Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu, w głosowaniu tajnym.
§ 17. Zarząd Osiedla może korzystać z pomocy pełnomocników klatek schodowych (budynków), wybranych przez ich mieszkańców, przedstawicieli wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych.
§ 18. 1. Uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania oraz w sprawie absolutorium podejmuje Rada Osiedla zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy statutowego składu Rady, w głosowaniu jawnym.
2. Nieudzielenie absolutorium Zarządowi Osiedla jest równoznaczne z wnioskiem o odwołanie Zarządu.
3. Głosowanie wniosku, o którym mowa w ust.2 przeprowadza się w trybie określonym w § 16 ust.1, nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium.
§ 19. 1. Przewodniczący Zarządu Osiedla organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Osiedla i reprezentuje Osiedle na zewnątrz.
2. Posiedzenie Zarządu Osiedla zwołuje Przewodniczący w miarę potrzeb.
3. Uchwały Zarządu Osiedla zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w głosowaniu jawnym.
4. Posiedzenie Zarządu Osiedla może być także zwołane na wniosek zastępcy przewodniczącego lub członka Zarządu Osiedla w terminie 7 dni od dnia doręczenia wniosku Przewodniczącemu.
5. Przewodniczący Zarządu Osiedla może brać udział w sesjach Rady Miasta
i uczestniczyć w dyskusji bez prawa głosowania.
§ 20. Przewodniczącemu Zarządu Osiedla przysługuje dieta miesięczna za wypełnianie statutowych obowiązków i udział w pracach Rady Miasta. Wysokość diety określa Rada Miasta odrębną uchwałą.
§ 21. Przewodniczący Zarządu Osiedla korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
Rozdział 5.
MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 22. Organy Osiedla zobowiązane są do wykorzystywania obiektów oddanych jednostce do korzystania zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki.
§ 23. 1. Organy Osiedla prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu miasta.
2. Dochodami miasta przeznaczonymi na działalność organów Osiedla mogą być darowizny od osób fizycznych i prawnych.
§ 24. 1. Rozdysponowanie dochodów, o których mowa w § 23 ust. 2 ustala Rada Osiedla.
2. Zarząd Osiedla składa roczne sprawozdanie z działalności oraz realizacji dochodów i wydatków Radzie Osiedla, która decyduje o udzieleniu absolutorium. Sprawozdanie przekazuje się Radzie Miasta
i Prezydentowi Miasta.
§ 25. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom Osiedla prawa rzeczowe i majątkowe pozostają nienaruszone.
§ 26. Nadzór i kontrolę nad organami Osiedla sprawuje Rada Miasta.
Załącznik do Statutu Osiedla Nr 2 "Śródmiejskie"
Plan Osiedla Nr 2 "Śródmiejskie"