Akt prawny
Alerty
Rozstrzygnięcie nadzorcze nr KN-I.4131.1.394.2013.22 Wojewody Wielkopolskiego
z dnia 5 sierpnia 2013r.
orzekające nieważność Uchwały Nr XXXVII/301/2013 Rady Gminy Ostrów Wielkopolski z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Sadowie w gminie Ostrów Wielkopolski
Na podstawie art. 91 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.)
orzekam
nieważność Uchwały Nr XXXVII/301/2013 Rady Gminy Ostrów Wielkopolski z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Sadowie w gminie Ostrów Wielkopolski - ze względu na istotne naruszenie prawa.
Uzasadnienie do Rozstrzygnięcia nadzorczego Nr KN-I.4131.1.394.2013.22
Wojewody Wielkopolskiego
z dnia 5 sierpnia 2013 r.
Rada Gminy Ostrów Wielkopolski miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Sadowie w gminie Ostrów Wielkopolski uchwaliła na sesji w dniu 28 czerwca 2013 roku. Uchwała została doręczona Wojewodzie Wielkopolskiemu w dniu 10 lipca 2013 roku.
Uchwałę podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2012 r., poz. 647, 951, poz. 1445; z 2013 r., poz. 21, poz. 405), a także w związku z Uchwałą Nr XXXV/314/2009 Rady Gminy Ostrów Wielkopolski z dnia 28 października 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Sadowie w gminie Ostrów Wielkopolski, po stwierdzeniu Uchwałą Nr XXXVI/291/2013 z dnia 23 maja 2013 r. w sprawie stwierdzenia zgodności projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla farmy wiatrowej w obrębie geodezyjnym Sadowie w gminie Ostrów Wielkopolski z ustaleniami „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Ostrów Wielkopolski”.
Dokonując oceny legalności przedłożonej do oceny uchwały organ nadzoru stwierdził, co następuje:
W odniesieniu do zasad sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego organ nadzoru stwierdza, co następuje:
W dniu 21 października 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2010r. Nr 130, poz. 871). Na mocy art. 4 ust. 2 tej ustawy do planów miejscowych oraz studiów, w stosunku do których podjęto uchwałę o przystąpieniu do sporządzania lub zmiany planu lub studium, a postępowanie nie zostało zakończone do dnia wejścia w życie ww. ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe. W przypadku przedmiotowego planu uchwałę o przystąpieniu do jego sporządzenia podjęto w dniu28 października 2009 r., a zatem zastosowanie znajdują przepisy dotychczasowe.
W § 12 ust. 11 badanej Uchwały wprowadzono ustalenia wykraczające poza zakres zagadnień, które może obejmować plan miejscowy obejmujące wymóg sytuowania na terenach oznaczonych symbolem „EW” „fabrycznie nowych” elektrowni wiatrowych.
W ocenie organu nadzoru, zamieszczenie ww. zapisu, określającego wymagany stan techniczny urządzenia służącego do produkcji energii odnawialnej, stanowi przekroczenie dopuszczalnych ustaleń planu miejscowego, określonych w art. 15 ustawy. Jego przekroczenie stoi w sprzeczności z celem uchwalania planów, określonym w przepisach art. 4 ust. 1 i art. 14 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tymi przepisami ustalenia planu winny ograniczać się do ustalenia przeznaczenia terenu, rozmieszczenia inwestycji celu publicznego oraz określenia sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu.
Ponadto, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy,uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje od dnia wejścia w życie w niej określonego, jednak nie wcześniej niż po upływie30 dniod dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
W związku z powyższym organ nadzoru stwierdza naruszenie przepisu ustawy z uwagi na wprowadzenie w § 16 badanej Uchwały14-dniowegoterminu wejścia w życie planu, niezgodnego z przywołanym przepisem art. 29 ust. 1 ustawy.
Organ nadzoru podkreśla, iż uchybienie dotyczące vacatio legis odnosi się do całości podjętej uchwały, a nie tylko jednego jej przepisu. W związku z tym stwierdzenie nieważności przepisu regulującego zasady wejścia uchwały w życie skutkuje nieważnością całości uchwały.
W świetle powyższego, należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie:
Niniejsze rozstrzygnięcie nadzorcze może być zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od daty jego doręczenia, za pośrednictwem Wojewody Wielkopolskiego.
Wojewoda Wielkopolski
(-) Piotr Florek