Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXX/228/2013 Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 28 października 2013r.
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 roku, poz. 594 ze zm.) oraz art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz. 2572 ze zm.) Rada Gminy Zaniemyśl uchwala co następuje:
§ 1. Uchwała reguluje tryb udzielania i rozliczania dotacji przekazywanych z budżetu Gminy Zaniemyśl oraz tryb i zakres prawidłowości jej wykorzystania dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy.
§ 2. Niepubliczne przedszkola otrzymują z budżetu Gminy Zaniemyśl dotację ustalaną według następujących zasad:
1) na każde dziecko w wysokości 75% planowanych w budżecie Gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolu publicznym w przeliczeniu na jedno dziecko, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie stanowiące dochody budżetu Gminy,
2) na dziecko niepełnosprawne w wysokości równej kwocie przewidzianej na dziecko niepełnosprawne przedszkola publicznego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Gminę.
§ 3. 1. Dotacji udziela się na wniosek podmiotu prowadzącego niepublicznie przedszkole na okres jednego roku budżetowego.
2. Wniosek o udzielenie dotacji składa się Wójtowi Gminy Zaniemyśl nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok otrzymania dotacji.
3. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 4. 1. Podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole, przekazuje w terminie do 10 dnia każdego miesiąca informację o faktycznej liczbie dzieci uczęszczających do przedszkola, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, na który udzielana jest dotacja.
2. Wzór informacji miesięcznej stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
3. Jeżeli do niepublicznego przedszkola uczęszczają dzieci będące mieszkańcami innych gmin, podmiot prowadzący oprócz informacji, o której mowa w ust. 1 przekazuje dane o dzieciach z innych gmin.
4. Wysokość dotacji na dany miesiąc ustalana jest na każde dziecko wykazane we wniosku i przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany we wniosku w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.
§ 5. Utrata prawa do dotacji następuje w przypadku:
1) zaprzestania prowadzenia działalności przez niepubliczne przedszkole,
2) nie wywiązania się z obowiązków rozliczania otrzymanych dotacji,
3) odmowy udostępniania osobom kontrolującym wymaganej dokumentacji,
4) wykreślenia z ewidencji z przyczyn określonych w art. 83 ustawy o systemie oświaty.
§ 6. 1. Ostatecznego rozliczenia udzielonej dotacji podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole dokonuje w terminie do 31 stycznia roku następnego na druku stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
2. Rozliczenia dotacji podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole dokonuje na podstawie faktycznej liczby dzieci uczęszczających do placówki.
3. W przypadku wykorzystania dotacji lub jej części na cel niezgodny z jej przeznaczeniem dotacja lub jej część wraz z odsetkami ustawowymi podlega zwrotowi na konto Gminy Zaniemyśl w terminie 15 dni od wezwania do zapłaty podmiotu prowadzącego niepubliczne przedszkole.
§ 7. 1. Wójtowi przysługuje prawo kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji.
2. Kontrolę przeprowadza pracownik, upoważniony przez Wójta Gminy.
3. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1 kontrolujący może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykorzystania dotacji, w tym dokumentacji finansowej i organizacyjnej.
4. Podmiot prowadzący niepubliczne przedszkole na żądanie kontrolującego jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym przez kontrolującego.
5. Kontrolujący z przeprowadzonej kontroli sporządza protokół i wystąpienie pokontrolne wskazujące na dokonane ustalenia i określające termin wykonania ewentualnych zaleceń pokontrolnych.
6. Protokół sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach z przeznaczeniem po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron, winien zawierać datę, zakres kontroli, czynności podjęte w toku kontroli, a w szczególności zbadane dokumenty i podpisy osób uczestniczących w kontroli.
7. Kontrolę, o której mowa w ust. 2 przeprowadza się po uprzednim powiadomieniu podmiotu prowadzącego przedszkole nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem kontroli.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Zaniemyśl.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr XXX/228/2013 Rady Gminy Zaniemyśl z dnia 28 października 2013 roku w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Zaniemyśl oraz trybu i zakresu przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji.
Z uwagi na wniosek Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Oświaty i Kultury na Wsi w Pigłowicach o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Zaniemyśl na prowadzenie niepublicznego przedszkola na terenie Gminy zachodzi konieczność ustalenia trybu i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji. Zgodnie z przytoczonymi na wstępnie uchwały przepisami prawa organem uprawnionym do ustalenia powyższych zasad jest Rada Gminy Zaniemyśl. Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.
sporządziła Bogdan Schwanke
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXX/228/2013
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 28 października 2013 r.
Zalacznik1.pdf
Załącznik nr 1
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXX/228/2013
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 28 października 2013 r.
Zalacznik2.pdf
Załącznik nr 2
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXX/228/2013
Rady Gminy Zaniemyśl
z dnia 28 października 2013 r.
Zalacznik3.pdf
Załącznik nr 3