Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XXIV/336/13 Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Bytomia na temat części budżetu miasta Bytomia na 2014 rok, przeznaczonej do zrealizowania w formie Budżetu Obywatelskiego
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.)
Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Przeprowadza się konsultacje z mieszkańcami Bytomia na temat części budżetu miasta Bytomia na 2014 rok, przeznaczonej do zrealizowania w formie Budżetu Obywatelskiego, zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok określa załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Projekty proponowane do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok mogą zgłaszać mieszkańcy Bytomia, którzy ukończyli 18 lat, na formularzu stanowiącym załącznik nr 3
do niniejszej uchwały.
§ 4. Przed poddaniem pod głosowanie, zgłoszone projekty zostaną zweryfikowane pod względem merytorycznym, prawnym i finansowym przez Zespół do Spraw Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok, powołany przez Prezydenta Miasta.
§ 5. 1. Do udziału w konsultacjach uprawnieni są mieszkańcy Bytomia, którzy w dniu głosowania będą mieli ukończone 18 lat.
2. Konsultacje zostaną przeprowadzone w drodze głosowania, przy użyciu karty, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej |
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
| |
do 7 lutego 2014 r. | Zgłaszanie projektów do budżetu miasta Bytomia na 2014 rok proponowanych do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego |
do 12 marca 2014 r. | Weryfikacja zgłoszonych projektów pod względem formalnym, merytorycznym, prawnym i finansowym |
17 - 21 marca 2014 r. | Głosowanie |
do 31 marca 2014 r. | Ogłoszenie wyników konsultacji |
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
ZASADY I TRYB PRZEPROWADZENIA KONSULTACJI
BUDŻETU OBYWATELSKIEGO NA 2014 ROK
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Na realizację projektów w formie Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok, podlegającego konsultacjom przewiduje się kwotę 2 mln złotych.
§ 2. 1. W ramach Budżetu Obywatelskiego można zgłaszać projekty inwestycyjne o charakterze lokalnym, tj. dotyczące obszarów określonych uchwałą nr XXXVIII/582/05 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie ustanowienia obszarów, na których można utworzyć dzielnice (z późn. zm.).
2. Z kwoty, o której mowa w § 1 na realizację projektów inwestycyjnych w dzielnicy przeznacza się kwotę 50 tys. zł, powiększoną proporcjonalnie do ilości mieszkańców dzielnicy. Kwota ta może być przeznaczona na jeden lub kilka projektów, zgodnie z wynikiem konsultacji.
3. Na podstawie ewidencji ludności na koniec trzeciego kwartału 2013 r. podział środków przewidzianych do zrealizowania w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok w poszczególnych dzielnicach przedstawia się następująco:
1) Bobrek | 92.000,-zł, |
2) Górniki | 59.380,-zł, |
3) Karb | 106.420,-zł, |
4) Łagiewniki | 122.520,-zł, |
5) Miechowice | 253.420,-zł, |
6) Osiedle Generała Jerzego Ziętka | 122.380,-zł, |
7) Rozbark | 201.340,-zł, |
8) Stolarzowice | 78.280,-zł, |
9) Stroszek - Dąbrowa Miejska | 161.160,-zł, |
10) Sucha Góra | 81.920,-zł, |
11) Szombierki | 244.880,-zł, |
12) Śródmieście | 476.300,-zł. |
4. W przypadku niewykorzystania środków przeznaczonych dla danej dzielnicy (brak projektów, projekty o wartości niewyczerpującej przyznanej kwoty), środki te mogą być przeznaczone na realizację projektów, które otrzymały w konsultacjach największą liczbę głosów w pozostałych dzielnicach, pod warunkiem, że szacunkowy koszt projektów nie spowoduje przekroczenia łącznej kwoty przewidzianej na realizację Budżetu Obywatelskiego.
§ 3. Siedziby i godziny funkcjonowania punktów konsultacyjnych dla poszczególnych dzielnic zostaną wyznaczone zarządzeniem Prezydenta Miasta.
Rozdział 2.
Zgłaszanie projektów
§ 4. 1. Uprawnieni mieszkańcy Bytomia składają projekty dotyczące dzielnicy, w której zamieszkują.
2. Każdy projekt musi uzyskać poparcie co najmniej 15 mieszkańców dzielnicy, dla której został przygotowany. Lista poparcia musi zawierać tytuł popieranego projektu oraz imię, nazwisko, adres, nr PESEL i własnoręczny podpis osoby wyrażającej poparcie dla projektu.
3. Projekty muszą dotyczyć zadań inwestycyjnych należących do kompetencji miasta Bytomia, a ich przewidywana lokalizacja musi znajdować się na terenach należących do gminy Bytom.
§ 5. Formularze, na których należy zgłaszać projekty będą dostępne w formie elektronicznej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Bytomiu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, natomiast w formie papierowej w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miejskiego w Bytomiu, przy ul. Parkowej 2, w Biurze Promocji Bytomia przy Rynku 7, w Biurze Organizacji Pozarządowych przy Rynku 26/5 oraz w punktach konsultacyjnych.
§ 6. Nabór projektów przewidzianych do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok ogłasza Prezydent Miasta poprzez umieszczenie informacji na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Bytomiu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz poprzez ogłoszenie w prasie lokalnej.
§ 7. 1. Projekty składa się:
1) listownie na adres: Urząd Miejski w Bytomiu, ul. Parkowa 2, 41-902 Bytom, z adnotacją na kopercie „Budżet Obywatelski”,
2) osobiście w Kancelarii Urzędu Miejskiego w Bytomiu, przy ul. Parkowej 2,
3) mailowo na adres wskazany w ogłoszeniu o naborze, w formie zeskanowanych oryginalnych dokumentów.
2. W przypadku projektów zgłaszanych listownie, o terminie złożenia decyduje data na stemplu pocztowym.
Rozdział 3.
Opiniowanie i weryfikacja projektów
§ 8. 1. Zgłoszone projekty podlegają wstępnej weryfikacji formalnej przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
2. Z powodów formalnych odrzucone będą projekty, które:
- wpłynęły po ustalonym terminie,
- zostały złożone na formularzu innym, niż udostępniony przez Urząd Miejski w Bytomiu,
- zgłoszenia dokonała osoba nieuprawniona,
- nie uzyskały wymaganego poparcia.
§ 9. 1. Projekty, które pozytywnie przeszły weryfikację formalną kierowane są do zaopiniowania przez właściwe merytorycznie wydziały Urzędu Miejskiego w Bytomiu oraz/lub właściwe miejskie jednostki organizacyjne.
2. Przez zaopiniowanie rozumie się sporządzenie kosztorysu i wskazanie cech projektu uzasadniających uznanie go za możliwy lub niemożliwy do realizacji.
§ 10. 1. Projekty wraz z opiniami przekazywane są Zespołowi do Spraw Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok, zwanego dalej Zespołem.
2. Zespół dokonuje ostatecznej weryfikacji projektów uwzględniając:
- wartość społeczną,
- możliwość zabezpieczenia w budżetach na kolejne lata środków na pokrycie kosztów generowanych przez projekt w latach przyszłych,
- założenia wynikające ze strategii rozwoju miasta.
3. W wyniku weryfikacji Zespół ustali listę projektów dla poszczególnych dzielnic, które zostaną poddane pod głosowanie w ramach konsultacji społecznych.
4. O kolejności projektu na liście i karcie do głosowania zdecyduje losowanie, przeprowadzone przez Zespół.
5. Lista projektów, o której mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu powinna zawierać nazwę projektu, krótką charakterystykę projektu i szacunkowy koszt realizacji projektu.
§ 11. Lista projektów przewidziana do konsultacji w danej dzielnicy wraz z informacją o terminie i miejscu głosowania, zostanie podana do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Bytomiu, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Bytomiu oraz w prasie lokalnej.
Rozdział 4.
Głosowanie
§ 12. Na projekty z listy dla danej dzielnicy mogą głosować tylko uprawnieni mieszkańcy tej dzielnicy.
§ 13. 1. Głosowanie jest jawne i odbywa się bezpośrednio, korespondencyjnie lub elektronicznie przez 5 dni roboczych, we wszystkich dzielnicach jednocześnie.
2. Głosowanie bezpośrednie odbywa się w punktach konsultacyjnych określonych zarządzeniem Prezydenta Miasta.
§ 14. Głosować można tylko raz poprzez postawienie znaku „x” przy maksymalnie trzech projektach, we wskazanej na karcie do głosowania rubryce.
Rozdział 5.
Ogłoszenie wyników
§ 15. Wyniki głosowania w poszczególnych dzielnicach oblicza i opracowuje właściwa komórka organizacyjna Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
§ 16. Za ważne uznaje się głosy oddane przez osoby uprawnione na poprawnie wypełnionych kartach do głosowania, przygotowanych przez Urząd Miejski w Bytomiu zgodnie z ustalonym wzorem, na których postawiono znak „x” przy nie więcej niż trzech projektach.
§ 17. Z każdego z głosowań sporządza się zestawienie wyników głosowania w dzielnicy zawierające:
- liczbę głosujących ogółem,
- liczbę głosów ważnych,
- liczbę głosów nieważnych,
- liczbę głosów oddanych na poszczególne projekty.
§ 18. 1. Za wybrane uważa się projekty, które kolejno uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania środków przyznanych danej dzielnicy.
2. W przypadku projektów, które uzyskały równą liczbę głosów, o wyborze decyduje losowanie.
§ 19. Na podstawie zestawień wyników głosowania, Zespół tworzy listy projektów rekomendowanych do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego na 2014 rok w poszczególnych dzielnicach, które przekazuje Prezydentowi Miasta.
§ 20. Listy, o których mowa w § 19 podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Bytomiu, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Bytomiu oraz w prasie lokalnej.
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
Zalacznik3.pdf
Formularz propozycji projektu
Załącznik Nr 4 do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
Karta do głosowania
nad projektami zgłoszonymi do realizacji w ramach
Budżetu Obywatelskiego Miasta Bytomia na 2014 rok
w dzielnicy ...................................
Kwota przewidziana dla dzielnicy |
Należy wybrać maksymalnie 3 najważniejsze według Pani/Pana projekty poprzez postawienie znaku „X” w kolumnie „Wybór”
Lp. | Tytuł projektu | Szacunkowy koszt | Wybór |
Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do weryfikacji poprawności danych w ramach prowadzonych konsultacji dotyczących Budżetu Obywatelskiego na 2014 r.
Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, wynikającej z art. 233 § 1 Kodeksu karnego, oświadczam, że wszystkie podane niżej dane są zgodne ze stanem faktycznym.
Imię i nazwisko | Adres zamieszkania | PESEL | Podpis |
Uzasadnienie do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
Uzasadnienie do Uchwały Nr XXIV/336/13
Rady Miejskiej w Bytomiu
z dnia 16 grudnia 2013 r.
Budżet Obywatelski jest demokratycznym procesem, w którym powierza się mieszkańcom prawo rozdysponowania części środków z budżetu miejskiego na cele, które oni sami uznają za najważniejsze dla zamieszkiwanego obszaru. Rozwiązanie to jest coraz częściej wykorzystywane przez władze samorządowe w Polsce jako skuteczne narzędzie budowania społeczeństwa obywatelskiego. Wdrożenie takiego rozwiązania pozwoli mieszkańcom Bytomia uczestniczyć bezpośrednio w projektowaniu części lokalnych wydatków w ramach zasad określonych w projekcie niniejszej uchwały. Przewidywane korzyści w tym zakresie, to przede wszystkim:
- integracja społeczności lokalnej (współdecydowanie o wydatkowaniu publicznych pieniędzy pozwoli poznać nawzajem swoje potrzeby i zmotywuje mieszkańców do wspólnego działania);
- większa identyfikacja mieszkańców z miejscem zamieszkania (dzięki możliwości wywierania wpływu na zmiany w swoim mieście, mieszkańcy poczują się z nim bardziej związani i bardziej odpowiedzialni za wspólną przestrzeń);
- edukacja mieszkańców (udział w tworzeniu budżetu pozwoli mieszkańcom lepiej poznać proces zarządzania gminą) .
Budżet Obywatelski jest też narzędziem, które daje władzom miasta możliwość pełniejszego poznania preferencji i oczekiwań mieszkańców oraz podniesienia swych kompetencji w zakresie organizowania dialogu z mieszkańcami.