Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 września 2018 r., sygn. II SA/Ol 459/18

Wodne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2018 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie opłaty za usługi wodne 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od Dyrektora na rzecz skarżącej Spółki A kwotę 597 zł (pięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Informacją roczną z dnia "[...]" Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w E., powołując się na art. 271 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne (Dz.U. z 2017r. poz. 1566 ze zm., dalej jako: P.w.), ustalił "[...]" S.A. za okres 1 stycznia 2018r. - 31 grudnia 2018r. opłatę stałą w wysokości 105 zł za odprowadzanie do wód: wód opadowych lub roztopowych. Wyjaśniono, że opłata stała została obliczona zgodnie z art. 271 ust. 4 pkt 1 P.w. oraz z § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. z 2017r. poz. 2502).

"[...]" S.A. w W. złożyła reklamację podnosząc że nie zgadza się z wysokością naliczonej opłaty oraz zarzuciła naruszenie art. 268 ust. 1 pkt 3 ppkt a) i art. 271 ust. 4 pkt 1 P.w. W uzasadnieniu podniesiono, że Spółce udzielono pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie do ziemi wód opadowych i roztopowych za pomocą rowów melioracyjnych. W związku z tym opłata stała za odprowadzanie do wód, wód opadowych lub roztopowych nie jest należna i nie powinna być naliczona, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie następuje odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do wód. Ponadto zarzucono, że sposób wyliczenia opłaty powinien uwzględniać czas wyrażony w dniach, kiedy następuje odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych, a nie 365 dni, gdyż odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z linii kolejowych nie cechuje się ciągłością w ciągu roku i jest uzależnione od liczby dni z opadem w miejscu korzystania z wód. Przy czym nie każdy opad generuje odpływ wód z linii kolejowych i innych powierzchni. Podniesiono także, że pozwolenie wodnoprawne dotyczyło wykonania urządzeń wodnych oraz szczególnego korzystania z wód, a obecnie obowiązująca ustawa Prawo wodne nie zawiera zapisów stanowiących, że szczególne korzystanie z wód definiowane zapisami ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017r. staje się usługą wodną. Ponadto informacja roczna ustalająca wysokość opłaty stałej za usługi wodne została wysłana na adres jednostki organizacyjnej Spółki "[...]" S.A., czyli do niewłaściwego podmiotu. Informacja ta została następnie przekazana do Spółki "[...]" S.A. pismem "[...]" S.A. Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami w G. z dnia 16 marca 2018r. i wpłynęła do Spółki w dniu 23 marca 2018r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00