Artykuł aktualny na dzień 27-04-2024
Czym jest marketing wynagrodzeń w organizacji?
Oferta dla pracownika
Obszary nauki o zarządzaniu coraz częściej się przenikają i czerpią z różnych źródeł. Dotyczy to również obszaru HR. Na przykład zaczęliśmy analitycznie oceniać wyniki pracowników, mierzyć satysfakcję z pracy czy mówić o employer brandingu. Skoro budujemy markę pracodawcy, to czy przyszedł już czas na marketing wynagrodzenia?
Kluczem do zrozumienia marketingu wynagrodzenia jest spojrzenie na pakiet korzyści z pracy jak na produkt, który "sprzedajemy" pracownikowi. Pracownik zaś "kupuje go", płacąc swoim zaangażowaniem i pracą, jaką wykonuje w zamian. Po co patrzeć na pakiet wynagrodzenia jak na produkt? Bo wtedy w centrum znajdzie się klient i wartość, jaką dla niego tworzymy. Dodatkowo okaże się, że specjaliści HR mogą się wiele nauczyć od swoich kolegów z działów marketingu oraz wykorzystać wiele prawd, jakie rządzą ich pracą.
Istota marketingu
P. Kotler definiuje marketing jako naukę i sztukę badania, tworzenia i oferowania z zyskiem produktów posiadających wartość dla klienta. Dla specjalistów ds. personalnych cenne będzie zwrócenie uwagi na trzy czynności wymienione w tej definicji, czyli: badanie, tworzenie, oferowanie. Przenosząc marketing na grunt wynagradzania, trzeba podjąć kilka działań. Dalej zostaną omówione kolejne z nich.