Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [21 z 616]

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.106.2024.2.ŻR

Zwolnienie od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że stanowisko Pani w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 12 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 kwietnia 2024 r. (data wpływu 9 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (… dalej: …) świadczone są usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych. Szkolone są następujące rodzaje podmiotów:

1.osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków;

2.firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków;

3.osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.

… w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia. W oferowanych przez … szkoleniach i kursach firma korzysta z pracy małżonka właściciela …, w charakterze wykładowcy - trenera. Trener uzyskuje certyfikaty potwierdzające kwalifikacje trenerskie od podmiotów zagranicznych i krajowych.

… prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. między innymi na podstawie:

1.Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465);

2.Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1622);

3.Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (Dz. U. poz. 1008);

4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470); § 27-28;

5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622 z późn. zm.);

6.Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. poz. 2285);

7.Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735 z późn. zm.);

8.projektu ... - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy;

9.standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu spawacza;

10.normy ISO 9606-1 oraz 9606-2 Spawalnictwo. Egzaminowanie kwalifikacyjnych spawaczy.

… prowadzi szkolenia dla spawaczy (…) .

Po zakończeniu szkolenia dla spawaczy i osób wykonujących oraz nadzorujących (…) … wystawia certyfikat TUV SUD lub TUV Thuringen. Natomiast dla (…) … wystawia swoje certyfikaty.

W ramach prowadzonej działalności mają miejsce szkolenia z zakresu odnowienia uprawnień spawalniczych (szkolenia zakończone egzaminem; uczestnicy pozyskują certyfikat potwierdzający uprawnienia); szkolenia teoretyczne (szkolenia zakończone egzaminem; uczestnicy pozyskują certyfikat potwierdzający uprawnienia). Ponadto w ramach działalności szkoleniowej przeprowadzane są same egzaminy praktyczne spawaczy (bez szkolenia, bez certyfikatu).

… zamierza w przyszłości świadczyć usługi szkoleniowe na analogicznych zasadach.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Na pytanie: Czy jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? odpowiedziała Pani: Tak.

Następnie na pytanie: Czy usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, świadczy Pani jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy, a usługi te są/będą usługami w zakresie kształcenia? wskazała Pani: Usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, Wnioskodawca nie świadczy jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy.

Na pytanie: Czy jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.)? odpowiedziała Pani: Tak.

Dalej na pytanie: Czy świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, objęte zakresem wniosku, są/będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług? odpowiedziała Pani: Tak. Świadczone przez ... Wnioskodawcy usługi szkoleniowe, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Następnie na pytanie: Czy nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają/będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? odpowiedziała Pani: Tak. Wskazać należy, że osoby wykonujące opisane we wniosku zawody obowiązane są posiadać kwalifikacje w dziedzinie, w której wykonują zawód potwierdzone co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w tym zakresie. Prowadzone przez ... szkolenia mają zatem na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz uprawnień kwalifikujących do wykonywania ww. zawodów. Ponadto szkolenia i kursy, o których mowa we wniosku, prowadzone są również w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na pytanie: Czy egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniem)? odpowiedziała Pani: Tak.

Następnie na pytanie: Czy egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia są/będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej? wskazała Pani: Tak.

W dalszej kolejności na pytanie: Czy przeprowadzenie egzaminu po zakończeniu szkolenia jest/będzie elementem procesu uzyskania uprawnień (stanowi formalne potwierdzenie nabycia uprawnień) zawodów, o których mowa we wniosku? odpowiedziała Pani: Tak. Szkolenia spawalnicze odbywają się w dwóch etapach - część teoretyczna i praktyczna potwierdzona egzaminem. Kursy spawania dostarczają wiedzy z zakresu specjalności zawodowej oraz odnawiają uprawnienia bezpośrednio związane z zawodem spawacza, tym samym warunkują pracę w tym zawodzie.

Na pytanie: Czy głównym celem przeprowadzanych egzaminów po zakończeniu szkolenia jest/będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia? wskazała Pani: Nie.

Następnie na pytanie: Czy sposób przeprowadzenia egzaminu po zakończeniu szkolenia oraz wysokość opłaty uiszczanej przez uczestnika egzaminu jest prawnie uregulowany? Jeśli tak, to proszę wskazać, na podstawie jakich przepisów, wskazała Pani: Tak. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT - tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie przeprowadzania egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego mają swoje oparcie w Polskich normach PN - EN PN-EN ISO 9606. Aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470) wydane na podstawie art. 237 (15) § 2 Kodeksu Pracy. Stosownie do postanowień art. 237 ustawy z 26.06.1974 r. - Kodeks pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bhp. Zgodnie bowiem z § 27 tego rozporządzenia, prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające "Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia" albo "Świadectwo egzaminu spawacza" lub "Książkę spawacza", wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach. Kolejnym aktem prawnym regulującym formy i zasady świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na przeprowadzaniu egzaminu sprawdzająco-weryfikacyjnego jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622 z późn. zm.).

W dalszej kolejności odpowiadając na pytanie: Czy zakresem postawionego we wniosku pytania objęte są wyłącznie świadczone usługi szkoleniowe, czy również usługi przeprowadzenia samych egzaminów praktycznych spawaczy? wskazała Pani: Zakresem postawionego we wniosku pytania objęte są usługi szkoleniowe. Wnioskodawca doprecyzowuje, że w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie ma przypadku, gdzie odbywają się same usługi przeprowadzenia egzaminów praktycznych spawaczy bez usługi szkoleniowej. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje dodatkowo:

W jakich okolicznościach/sytuacjach świadczone są/będą przedmiotowe usługi?

Wykonywane usługi egzaminowania spawaczy to weryfikacja wiedzy i umiejętności - mają one na celu kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe. W zakresie kształcenia w celu certyfikacji i recertyfikacji zawodowej wskazać należy na konieczność zdobywania wiedzy i umiejętności potrzebnych i koniecznych do wykonywania określonego zawodu. Następnie niezbędne jest rozwijanie tej wiedzy oraz tych umiejętności oraz okresowa weryfikacja nadanych uprawnień. Docelowo, Wnioskodawca nie przeprowadza egzaminowania bez kursu. W sytuacjach, w których nie odbywają się szkolenia stacjonarne (na żywo), wówczas uczestnikom udostępniane są szkolenia w formie online, podczas którego udostępniane są materiały niezbędne do recertyfikacji.

Czy świadczone usługi samego przeprowadzania egzaminu praktycznego spawacza pozostają/będą pozostawały w ścisłym związku z wykonanymi przez inne podmioty usługami szkoleniowymi korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT?

Nie. Nawet w sytuacji, w której uczestnik nie bierze udziału w szkoleniu stacjonarnym, wówczas Wnioskodawca udostępnia materiały w formie online, co ma na celu wyszkolenie uczestnika przed przystąpieniem do egzaminu (recertyfikacji). Co istotne, instytucja akredytująca recertyfikację wymaga, aby uczestnik (egzaminowany) odbył kurs/szkolenie przed recertyfikacją. W konsekwencji, u Wnioskodawcy nie występują usługi polegające na przeprowadzeniu egzaminu bez kursu lub bez szkolenia, bowiem Wnioskodawca udostępnia materiały szkoleniowe przed przystąpieniem do egzaminu. Wobec tego, Wnioskodawca nie przeprowadza egzaminów praktycznych pozostających w ścisłym związku z wykonywanymi przez inne podmioty usługami szkoleniowymi korzystającymi ze zwolnienia od podatku VAT.

Pytanie

Czy opisany we wniosku zakres usług, jest zwolniony od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, ... ma prawo i będzie mieć prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ponieważ organizowane przez ... kursy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym.

UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT/ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatek VAT), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Regulacja ustawy o VAT i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidziano zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W przypadku wskazanej regulacji ma miejsce implementacja prawa unijnego. Stosownie do art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.; dalej: Dyrektywa 2006/112/WE Rady) Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W myśl ww. art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77) usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Odwołując się do słownika języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" rozumieć należy jako "dotyczące kogoś lub czegoś wprost", a słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", z kolei słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych".

Wobec tego - przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Wobec tego, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, przedmiotem świadczenia muszą być usługi obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, zawodem oraz mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo formy i zasady tych usług szkoleniowych muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego ... prowadzi szkolenia dla spawaczy, (...). ... szkoli następujące rodzaje podmiotów: osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków; firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków oraz osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.

Stąd, Pani zdaniem, właściwe jest ustalenie, że świadczone usługi szkoleniowe polegające na podnoszeniu lub zdobywaniu kwalifikacji zawodowych wykonywane przez ... w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Uzasadnione jest to tym, że przeprowadzane szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych. Poza tym, odbycie szkoleń, o których mowa we wniosku, jest obowiązkowe dla każdego pracownika podejmującego pracę zawodową na ww. stanowiskach.

Jednocześnie wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do "odrębnych przepisów" odnosi się do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym ... prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. między innymi na podstawie:

1.Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465);

2.Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1622);

3.Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (Dz. U. poz. 1008);

4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470); § 27-28;

5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622 z późn. zm.);

6.Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. poz. 2285);

7.Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735 z późn. zm.);

8.projektu ... - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy;

9.standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu spawacza;

10.normy ISO 9606-1 oraz 9606-2 Spawalnictwo. Egzaminowanie kwalifikacyjnych spawaczy.

Po zakończeniu szkolenia ... wystawia certyfikat po zdanym egzaminie.

W Pani ocenie, świadczone przez ... usługi szkoleniowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Wskazać należy, że osoby wykonujące ten zawód obowiązane są posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w tym zakresie. Prowadzone przez ... szkolenia mają zatem na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz uprawnień kwalifikujących do wykonywania ww. zawodów. Ponadto szkolenia i kursy, o których mowa we wniosku, prowadzone są również w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, co oznacza, że została spełniona druga przesłanka umożliwiająca skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT.

Powyższe, tj. prawo do zwolnienia dla usług szkoleniowych wymaganych dla zawodów technicznych zostało potwierdzone w orzecznictwie i w rozstrzygnięciach organów podatkowych:

1.Wyrok NSA z 16.01.2015 r., I FSK 130/14 - „Usługi przeprowadzania kursów spawania spełniają definicję usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u. Usługi te mają bowiem na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, niezbędnych do wykonywania zawodu spawacza, potwierdzonych w niektórych przypadkach świadectwem egzaminu spawacza wydanym przez uprawnioną do tego jednostkę.”;

2.Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2023 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL3.4012.607.2023.1.AW - „Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, iż świadczone przez Państwo usługi szkoleniowe z zakresu spawania dla spawaczy, (...), spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Osoby wykonujące ten zawód obowiązane są posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w tym zakresie. Prowadzone przez Państwo szkolenia mają zatem na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz uprawnień kwalifikujących do wykonywania ww. zawodów. Szkolenia i kursy, o których mowa we wniosku, prowadzone są również w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, co oznacza, że została spełniona druga przesłanka umożliwiająca skorzystanie ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji, uznać należy, że prowadzone przez Państwo usługi szkoleniowe z zakresu spawania dla spawaczy, (...), w celu zdobycia, poszerzenia wiedzy z zakresu spawania, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.”;

3.Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2023 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-2.4012.196.2023.2.ASZ - „Jak wynika z opisu sprawy, usługi szkoleniowe wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk i gazownik spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Świadectwa kwalifikacyjne potwierdzają posiadaną wiedzę i kwalifikacje do pracy przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci elektrycznej, energetycznej oraz gazowej oraz uprawniają do samodzielnego jej wykonywania na określonym stanowisku. Podsumowując dokonane ustalenia, stwierdzić trzeba, że szkolenia wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik, wchodzące w skład świadczonej przez Pana usługi, stanowią usługi kształcenia zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Zatem w ww. zakresie Pana stanowisko jest prawidłowe.”;

4.Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2014 r. wydana przez Izbę Skarbową w Łodzi, IPTPP1/443-171/14-5/AK - „W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Wnioskodawczynię usług szkoleniowych dla monterów rusztowań, gdyż formy i zasady tego typu szkoleń zostały określone we wskazanych wyżej przepisach. Szkolenia te mają bowiem na celu przeszkolenie pracowników w zakresie znajomości przepisów regulujących bezpieczne wykonywanie pracy oraz stwierdzenie posiadania szczególnych kwalifikacji do wykonywania tej pracy. Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ww. rozporządzeń. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Z powyższego wynika, że zasady i formy przeprowadzania szkoleń dla monterów rusztowań zostały uregulowane w ww. odrębnych przepisach.”

Wobec tego, uznać należy, że prowadzone przez ... usługi szkoleniowe opisane we wniosku, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania tych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pani  usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych. Szkolone są następujące rodzaje podmiotów:

1.osoby fizyczne, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji i ponoszą koszty szkoleń z własnych środków;

2.firmy, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji i opłacają szkolenia z własnych środków;

3.osoby bezrobotne oraz poszukujące pracy, skierowane na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji.

Prowadzi Pani szkolenia dla spawaczy,(…). W ramach prowadzonej działalności mają miejsce szkolenia z zakresu odnowienia uprawnień spawalniczych (szkolenia zakończone egzaminem; uczestnicy pozyskują certyfikat potwierdzający uprawnienia); szkolenia teoretyczne (szkolenia zakończone egzaminem; uczestnicy pozyskują certyfikat potwierdzający uprawnienia).

Dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Dokonując zatem oceny, czy usługi szkoleniowe są/będą objęte zwolnieniem, w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z opisu sprawy wynika, iż świadczone przez Panią usługi objęte zakresem wniosku nie wypełniają przesłanek podmiotowych zwolnienia wskazanych w lit. a i b ww. artykułu, tj. nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia. Usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku, nie świadczy Pani jako uczelnia, jednostka naukowa Polskiej Akademii Nauk lub instytut badawczy.

W związku z powyższym świadczone przez Panią usługi szkoleniowe nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Skoro zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to należy przeanalizować czy w rozpatrywanej sprawie zostały spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie  C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza: „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza: „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza: „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy, oferta szkoleniowa kierowana jest do osób fizycznych, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podwyższenia kwalifikacji, firm, które delegują swoich pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji oraz osób bezrobotnych i poszukujących pracy, skierowanych na szkolenie finansowane przez Urząd Pracy, mające na celu zdobycie lub podniesienie kwalifikacji. Świadczone usługi szkoleniowe, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Nabyte w trakcie przedmiotowych usług umiejętności pozostają/będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych szkoleń i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Osoby wykonujące opisane we wniosku zawody obowiązane są posiadać kwalifikacje w dziedzinie, w której wykonują zawód potwierdzone co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w tym zakresie. Prowadzone szkolenia mają zatem na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych oraz uprawnień kwalifikujących do wykonywania ww. zawodów.

W świetle powyższego, świadczone przez Panią usługi szkoleniowe spełniają/będą spełniały pierwszą przesłankę do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. stanowią/będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Aby jednak przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub  przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden ze wskazanych warunków, tj.: 

a.formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

b.na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe,

c.szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Dla oceny czy ww. szkolenia są/będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest uznanie, że są one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spełnienie ww. warunku – określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy – jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

W opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi szkolenia zawodowe w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. między innymi na podstawie:

1.Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465);

2.Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1622);

3.Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (Dz. U. poz. 1008);

4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 470); § 27-28;

5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622 z późn. zm.);

6.Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 listopada 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. poz. 2285);

7.Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735 z późn. zm.);

8.projektu PHARE 2000 - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 - Opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych opartych o analizę wymagań stanowisk pracy;

9.standardów kwalifikacji zawodowych dla zawodu spawacza;

10.normy ISO 9606-1 oraz 9606-2 Spawalnictwo. Egzaminowanie kwalifikacyjnych spawaczy.

Zgodnie z art. 237³ § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 1465):

Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

W objaśnieniach do struktury klasyfikacji zawodów i specjalności zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.) zawarta jest definicja pojęcia:

Zawód – stanowi źródło dochodów i oznacza zestaw zadań (czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wymagających kompetencji nabytych w toku uczenia się lub praktyki;

Specjalność – obejmuje część zawodu, wymagającą dodatkowych kompetencji.

Klasyfikacja została opracowana na podstawie Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów ISCO-08.

Stosownie do § 1 i § 2 pkt 2 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania:

Określa się klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, zwaną dalej „klasyfikacją”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Klasyfikacja ta jest stosowana m.in. w zakresie szkolenia zawodowego.

ZAŁĄCZNIK KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI NA POTRZEBY RYNKU PRACY.

KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI NA POTRZEBY RYNKU PRACY

STRUKTURA KLASYFIKACJI ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI

poz. 721 Formierze odlewniczy, spawacze, blacharze, monterzy konstrukcji metalowych i pokrewni.

poz. 7214 Robotnicy przygotowujący i wznoszący konstrukcje metalowe.

W myśl § 3 pkt 11 oraz § 27-28 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 27 kwietnia 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 40, poz. 470):

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kwalifikacjach spawalniczych – należy przez to rozumieć ukończenie odpowiedniego przeszkolenia teoretycznego i praktycznego w zakresie spawalnictwa, potwierdzone egzaminem oraz dokumentem upoważniającym do wykonywania prac spawalniczych.

Prace spawalnicze powinny być wykonywane przez osoby posiadające „Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia” albo „Świadectwo egzaminu spawacza” lub „Książkę spawacza”, wystawiane w trybie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach, z uwzględnieniem przepisu § 28.

Osoby wykonujące:

1) ręczne cięcie termiczne,

2) zgrzewanie,

3) ręczne lutowanie,

4) zmechanizowane i automatyczne wykonywanie prac spawalniczych

– powinny wykazać się co najmniej zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia w zakresie określonym w odrębnych przepisach i Polskich Normach.

Z powołanych przepisów wynika, że przeprowadzane w tym kierunku szkolenia są usługami kształcenia zawodowego, mającymi na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, w tym wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, niezbędnych do wykonywania zawodu spawacza.

Zgodnie z art. 22 ust. 2, 3, 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 1622):

Osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną i obróbkę cieplną w toku wytwarzania, naprawy i modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji tych urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie.

Przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.

W razie nieprzestrzegania przez osoby wymienione w ust. 2 i 3 warunków technicznych dozoru technicznego oraz norm i przepisów prawnych w tym zakresie, organ właściwej jednostki dozoru technicznego cofa, w drodze decyzji, uprawnienia kwalifikacyjne wynikające z zaświadczenia kwalifikacyjnego wydanego osobom, o których mowa w ust. 2 i 3.

Rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze i konserwacji których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym oraz okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych zostały wymienione w załączniku nr 3 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1008).

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 475):

Instytucja szkoleniowa może ubiegać się o wpis do rejestru instytucji szkoleniowych po złożeniu wniosku o wpis wraz z informacją o:

1)tematyce prowadzonych szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych;

2)kadrze dydaktycznej;

3)bazie lokalowej, jej wyposażeniu i środkach dydaktycznych;

4)metodach oceny jakości szkoleń;

5)liczbie bezrobotnych i poszukujących pracy objętych szkoleniami i przygotowaniem zawodowym dorosłych w okresie ostatniego roku;

6)pomocy udzielonej nieodpłatnie uczestnikom i absolwentom szkolenia lub przygotowania zawodowego dorosłych, polegającej na informowaniu o sytuacji na rynku pracy i zapotrzebowaniu na kwalifikacje.

Na mocy art. 40 ust. 1, 2a i 2b ww. ustawy:

Starosta inicjuje, organizuje i finansuje z Funduszu Pracy szkolenia bezrobotnych w celu podniesienia ich kwalifikacji zawodowych i innych kwalifikacji zwiększających szansę na podjęcie lub utrzymanie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej, w szczególności w przypadku:

1) braku kwalifikacji zawodowych;

2) konieczności zmiany lub uzupełnienia kwalifikacji;

3) utraty zdolności do wykonywania pracy w dotychczas wykonywanym zawodzie;

4) braku umiejętności aktywnego poszukiwania pracy.

Inicjowanie szkoleń polega na:

1) informowaniu o możliwościach i zasadach korzystania ze szkoleń proponowanych przez urząd pracy oraz promowanie tej formy aktywizacji;

2) diagnozowaniu zapotrzebowania na zawody, specjalności i kwalifikacje na rynku pracy oraz diagnozowaniu potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia;

3) sporządzaniu i upowszechnianiu planu szkoleń.

Organizacja szkoleń polega na:

1) wyborze instytucji szkoleniowej i zawieraniu umów szkoleniowych z instytucjami szkoleniowymi lub powierzaniu przez starostę przeprowadzenia szkolenia zakładanej i prowadzonej przez siebie instytucji szkoleniowej;

2) kierowaniu osób na szkolenia;

3) monitorowaniu przebiegu szkoleń;

4) prowadzeniu analiz skuteczności i efektywności szkoleń.

Skoro więc szkolenia, o których mowa we wniosku, prowadzone są/będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, to został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

W konsekwencji powyższego, świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, które stanowią/będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz są/będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach korzystają/będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Z opisu sprawy wynika również, że szkolenia spawalnicze odbywają się w dwóch etapach - część teoretyczna i praktyczna potwierdzona egzaminem. W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie ma przypadku, gdzie odbywają się same usługi przeprowadzenia egzaminów praktycznych spawaczy bez usługi szkoleniowej. Przeprowadzenie egzaminu po zakończeniu szkolenia jest/będzie elementem procesu uzyskania uprawnień (stanowi formalne potwierdzenie nabycia uprawnień) zawodów, o których mowa we wniosku. Egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia stanowią/będą stanowić usługi ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniem).

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że nie dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub których głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Trybunał Sprawiedliwości UE rozstrzygnął, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok w sprawie Horizon College C-434/05). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego.

Analiza powyższego prowadzi do wniosku, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE.

Zgodnie z tymi regulacjami zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego) mają zastosowanie, jeżeli:

·usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,

·usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

·ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą kształcenia i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.

Jak wynika z powołanego wyżej wyroku C-434/05, po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku Horizon College). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku Horizon College). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku Horizon College).

Zastosowanie zwolnienia z tytułu świadczenia usług lub dostawy towarów ściśle związanych z działalnością edukacyjną wymaga w szczególności tego, ażeby podmiot dokonujący tej czynności można było uznać za odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inną instytucję działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez dane państwo członkowskie (w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE). Podmiotem takim może być podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Jeżeli zatem dany podmiot jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, to zostanie spełniona ww. przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia przy świadczeniu przez ten podmiot innej usługi niebędącej usługą edukacyjną, jeśli tylko ta usługa jest usługą ściśle związaną z usługą kształcenia.

Wskazała Pani, że egzaminy przeprowadzane po zakończeniu szkolenia są/będą niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Głównym celem przeprowadzanych egzaminów po zakończeniu szkolenia nie jest/nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatnika niekorzystającego ze zwolnienia. Ponadto, jak wyżej rozstrzygnięto, świadczone przez Panią usługi szkoleniowe, korzystają/będą korzystały ze zwolnienia od podatku od  towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem w analizowanym przypadku nie wystąpią przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 i 17a ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku dla usług ściśle związanych z usługą szkoleniową, tj. usług przeprowadzania egzaminów.

W związku z powyższym, świadczone przez Panią usługi szkoleniowe oraz usługi przeprowadzania egzaminów korzystają/będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, w szczególności kwestia zwolnienia od podatku przeprowadzania samych egzaminów, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Pani będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00