Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [47 z 685]

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.69.2024.2.AW

Czy przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 kwietnia 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest właścicielem udziałów oraz akcji w spółkach kapitałowych oraz ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych, które w aktualnym stanie rzeczy stanowią element majątku prywatnego Wnioskodawczyni. Z uwagi na wejście w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „UFR”) wprowadzających do polskiego porządku prawnego instytucje fundacji rodzinnej, która pozwala na wygodne prowadzenie działalności polegającej na gromadzeniu majątku rodzinnego oraz elastyczne planowanie sukcesji pokoleniowej, Wnioskodawczyni jest w trakcie zakładania fundacji rodzinnej (dalej: „Fundacja”), która zostanie powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami UFR. Fundatorem jest Wnioskodawczyni, która jest osobą fizyczną posiadającą pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Na poczet funduszu założycielskiego Fundacji zostaną wniesione środki pieniężne w kwocie (…) zł. Beneficjentami Fundacji, poza Wnioskodawczynią, będą m.in.: zstępni fundatora w linii prostej w I stopniu pokrewieństwa – dzieci, zstępni fundatora w linii prostej w II i kolejnych stopniach pokrewieństwa, osoby, które zgodnie z przepisami polskiego prawa spadkowego stałyby się spadkobiercami Wnioskodawczyni – w przypadku braku wcześniej wymienionych beneficjentów. Fundacja będzie działała na podstawie przepisów UFR. Fundacja zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 Ustawy o CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.

Celem statutowym Fundacji będzie zabezpieczenie wielopokoleniowej sukcesji prowadzonych przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczych oraz mienia wniesionego do Fundacji, w szczególności zagwarantowanie nieprzerwanego działania przedsiębiorstw, gromadzenie i ochrona mienia Wnioskodawczyni oraz rodziny Wnioskodawczyni, w szczególności przed nadmiernym rozdrobnieniem, zarządzanie mieniem, w tym działalnościami gospodarczymi Wnioskodawczyni, w interesie oznaczonych beneficjentów Fundacji, spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów Fundacji, w szczególności świadczeń związanych z edukacją oraz realizowanie i wspieranie działalności pożytku publicznego, w szczególności działalności kulturalnej, artystycznej i edukacyjnej. Cele Fundacji będą zgodne z regulacjami UFR.

Po założeniu i zarejestrowaniu Fundacji Wnioskodawczyni planuje przenieść na rzecz Fundacji w drodze darowizny akcje albo udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. albo spółkach akcyjnych). W celu dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak również inwestycji w inne aktywa, Fundacja dokona odpłatnego zbycia posiadanych udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.

Swoje stanowisko, że przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów i akcji w spółkach prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawczyni uzasadnia zwolnieniem podmiotowym wyrażonym w art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Warto również zwrócić uwagę na art. 6 ust. 7 Ustawy o CIT, zgodnie z którym zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 UFR.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 UFR stawka podatku wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 UFR fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach oraz nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Oznacza to, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność w tym zakresie, nie tracąc prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT. Natomiast art. 5 ust. 3 UFR wprost wskazuje, że przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4. Zatem zostało wprost wskazane, że ograniczenie dotyczące niemożności prowadzenia działalności handlowej (zbywanie mienia nabytego wyłącznie w celu zbycia) nie dotyczy mienia w postaci m.in. papierów wartościowych oraz udziałów w spółkach prawa handlowego, gdyż udziały te są prawami wynikającymi z przystąpienia do spółek handlowych. A o takich prawach jest mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o fundacji rodzinnej.

W zdarzeniu przyszłym, Fundacja nie wyklucza dokonania zbycia udziałów albo akcji polskich spółek kapitałowych prawa handlowego (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej). Jednakże zgodnie z powyższym, taka czynność podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT po stronie Fundacji. W związku z czym, czynności polegające na zbyciu udziałów albo akcji, niezależnie od sposobu i celu nabycia, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że czynności polegające na odpłatnym zbyciu udziałów albo akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego przez Fundację mieszczą się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 UFR. Zgodnie z powyższym nie ulega wątpliwości, że przychód osiągnięty przez Fundację z tytułu zbycia udziałów albo akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego będzie objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT – stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Nie będzie miało miejsca także wyłączenie ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 6 ust. 7 ustawy o CIT. Aktywność Fundacji będzie się mieściła zakresie wskazanym w art. 5 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 5 ust. 3 UFR.

Podsumowując, przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w kapitałowych spółkach prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Stosownie do art. 24r ust. 1 updop:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Jak wynika z wniosku, po założeniu i zarejestrowaniu Fundacji Wnioskodawczyni planuje przenieść na rzecz Fundacji w drodze darowizny akcje albo udziały w kapitałowych spółkach prawa handlowego (spółkach z o.o. albo spółkach akcyjnych). W celu dywersyfikacji portfela inwestycyjnego, jak również inwestycji w inne aktywa, Fundacja dokona odpłatnego zbycia posiadanych udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychody Fundacji z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Biorąc pod uwagę powyższej powołane przepisy, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Stosownie do treści art. 24r updop, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Mając bowiem na względzie przywołany art. 5 ust. 3 ufr, stwierdzić należy, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność polegającą na zbywaniu praw wynikających z przystąpienia do spółek handlowych, nawet jeśli takie prawa, składniki mienia zostały nabyte wyłącznie w celu ich dalszego zbycia.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować, czy zbywać części udziału. Podkreślić należy, że zbywanie udziałów m.in. w spółce z o.o. czy spółce akcyjnej nie mieści się w zakresie działalności wskazanej w art. 5 ust. 1 pkt 4 ufr.

Zatem, zdaniem organu, zbycie udziałów w sp. z o.o. oraz akcji w spółkach akcyjnych wniesionych do Fundacji w drodze darowizny mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr. Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 6 ust. 7 oraz art. 24r ust. 1 updop.

W konsekwencji przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów albo akcji w spółkach kapitałowych prawa handlowego nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód ten będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Tym samym Pani stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00