Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
wróć do listy [8 z 685]

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.171.2024.2.HJ

Opodatkowanie najmu nieruchomości jako najem prywatny.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania najmu nieruchomości. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 kwietnia 2024 r. (wpływ 3 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

19 maja 2022 r. wraz z mężem, (…), zakupiła Pani mieszkanie o powierzchni (…) m2 w budynku wielorodzinnym w (…), przy (…) (akt notarialny Repertorium (…)). Mieszkanie stanowi wspólną własność Pani i Pani męża. Od kwietnia 2023 r. jest Pani emerytką i pobiera emeryturę. Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej. Od 2020 r. Pani mąż nie pracuje i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Przez około 2 lata poszukiwał bezskutecznie pracy, jest zarejestrowany jako bezrobotny w Urzędzie Pracy. Wspólnie z mężem opiekuje się Pani pełnoletnimi dziećmi. Syn, (…), jest niepełnosprawny w stopniu znacznym i jest całkowicie ubezwłasnowolniony. Pani oraz Pani mąż jesteście jego opiekunami prawnymi. Syn, (…)., ma orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym. Z tego powodu ma duże trudności w znalezieniu pracy. Obecnie nie pracuje. Obaj synowie mieszkają z Panią i Pani mężem. Wraz z mężem opiekuje się Pani także (…) mamą, która także mieszka z Panią. Mama pobiera emeryturę.

Rosnące koszty życia, w tym utrzymania lokalu mieszkalnego, wysokie opłaty za energię elektryczną, gaz, podatek od nieruchomości spowodowały, że postanowiła Pani wynajmować mieszkanie. Mieszkanie nie jest wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Po zakupie, urządzeniu i wyposażeniu mieszkania, lokal czasami jest i w przyszłości także będzie wykorzystywany jako miejsce pobytu dla odwiedzającej rodziny i przyjaciół. Poza tymi okresami planuje Pani mieszkanie wynajmować odpłatnie. Uzyskane z wynajmu przychody przeznaczy Pani na pokrycie kosztów utrzymania mieszkania oraz na wspomożenie budżetu domowego.

Od połowy bieżącego roku planuje Pani wynajmować mieszkanie w (…) w ramach wynajmu krótkoterminowego, jako osoba prywatna. Do poszukiwania klientów zamierza Pani stworzyć własne ogłoszenie internetowe - stronę www. Klientów do wynajmu planuje Pani także poszukiwać za pośrednictwem portali internetowych, np. (…).

Planowanego wynajmu mieszkania nie zamierza Pani prowadzić w ramach działalności gospodarczej. Czynności związanych z wynajmem mieszkania nie będzie Pani podejmować w sposób zorganizowany i stały, lecz okazjonalny. Nie zamierza Pani zatrudniać żadnych pracowników. Sprzątaniem i przygotowywaniem mieszkania oraz wszelkimi formalnościami zajmowała się będzie Pani samodzielnie. W zakresie niektórych, prac porządkowych (np. mycie okien, drobne naprawy) pomagać Pani będzie mąż oraz syn (…). Z planowanym wynajmem nie zamierza Pani wiązać, takich usług jak: usługi hotelowe, prowadzenie recepcji, dostęp do restauracji, dostarczanie gościom posiłków, sprzątanie w czasie pobytu gości, wymianę ręczników, itp.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nie złożyła jeszcze oświadczenia, że będzie Pani sama opodatkowywać całość przychodów z najmu. Stawka ryczałtu będzie ustalona, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z ww. przepisem, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% do przychodów nie przekraczających kwoty 100 000 zł oraz 12,5% do przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Pytania

1.Czy prawidłowo traktuje Pani przedstawioną planowaną formę wynajmu krótkoterminowego, jako najem prywatny, bez konieczności prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie?

2.Czy prawidłowo traktuje Pani przedstawioną planowaną formę wynajmu krótkoterminowego, jako najem prywatny, bez konieczności prowadzenia działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% za rok 2024 i okresy przyszłe?

W wyniku uzupełnienia wniosku przeformułowała Pani ww. pytania i zapytała:

Czy przychód uzyskany przez Panią z tytułu najmu mieszkania będzie stanowił przychód z najmu prywatnego na podstawie art 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odrębnym źródłem przychodów jest m. in. najem. Sposób, w jaki zamierza Pani wynajmować mieszkanie, Pani zdaniem nie spełnia definicji pojęcia działalności gospodarczej zawartej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że planowany najem może Pani traktować jako odrębne źródło przychodów, tzw. najem prywatny, bez konieczności prowadzenia działalności gospodarczej.

Pani stanowisko w tej sprawie potwierdzają także, udostępnione w systemie EUREKA, interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.:

·z 7 grudnia 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.722.2023.1.DB;

·z 30 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.412.2023.1.JG;

·z 11 stycznia 2023 r. Nr 0115-KDIT1.4011.754.2022.1.MST.

Ponadto, uważa Pani, że na podstawie przepisów art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie miała Pani obowiązek rozliczania się z tytułu podatku dochodowego od całości uzyskanych przychodów z najmu, rozliczając się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% i składając PIT-28.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Odrębnymi źródłami przychodu są między innymi: stosunek pracy, pozarolnicza działalność gospodarcza, najem.

Sposób w jaki będzie prowadzony wynajem mieszkania nie spełnia definicji pojęcia działalności gospodarczej zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynności związane z wynajmem mieszkania nie będą podejmowane w sposób zorganizowany i stały, lecz okazjonalny. Do realizacji wynajmu nie będą zatrudniani żadni pracownicy. Z planowanym wynajmem nie będą wiązać się usługi, takie jak: usługi hotelowe, prowadzenie recepcji, dostęp do restauracji, dostarczanie gościom posiłków, sprzątanie w czasie pobytu gości, wymianę ręczników, itp. Wynajem będzie się wiązał ze standardowym gospodarowaniem majątkiem Pani i Pani małżonka w celu zaspokojenia potrzeb Pani i rodziny.

Przychód uzyskany przez Panią z tytułu najmu mieszkania będzie stanowił przychód z najmu prywatnego na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 1 pkt 6 przywołanej ustawy:

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 przywoływanej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:

·zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

·nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, oraz

·wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Uchwałą NSA z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21 stwierdzono, że:

To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem (...).

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

 prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1);

 osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawa o podatku dochodowym” (pkt 2).

Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Zgodnie z przytoczonymi uregulowaniami prawnymi podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód. Jednak, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wpłacane przez najemcę kwoty powinny zatem zostać otrzymane przez wynajmującego lub postawione do jego dyspozycji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2022 r. wraz z mężem, zakupiła Pani mieszkanie. Mieszkanie stanowi wspólną własność Pani i Pani męża. Nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej. Pani mąż nie pracuje i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Mieszkanie nie jest wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Po zakupie, urządzeniu i wyposażeniu mieszkania, lokal czasami jest, i w przyszłości także będzie, wykorzystywany jako miejsce pobytu dla odwiedzającej rodziny i przyjaciół. Poza tymi okresami planuje Pani mieszkanie wynajmować odpłatnie w ramach wynajmu krótkoterminowego, jako osoba prywatna. Uzyskane z wynajmu przychody przeznaczy Pani na pokrycie kosztów utrzymania mieszkania oraz na wspomożenie budżetu domowego. Do poszukiwania klientów zamierza Pani stworzyć własne ogłoszenie internetowe - stronę www. Klientów do wynajmu planuje Pani także poszukiwać za pośrednictwem portali internetowych, np. (…). Planowanego wynajmu mieszkania nie zamierza Pani prowadzić w ramach działalności gospodarczej. Czynności związanych z wynajmem mieszkania nie będzie Pani podejmować w sposób zorganizowany i stały, lecz okazjonalny. Nie zamierza Pani zatrudniać żadnych pracowników. Sprzątaniem i przygotowywaniem mieszkania oraz wszelkimi formalnościami zajmowała się będzie Pani samodzielnie. Z planowanym wynajmem nie zamierza Pani wiązać, takich usług jak: usługi hotelowe, prowadzenie recepcji, dostęp do restauracji, dostarczanie gościom posiłków, sprzątanie w czasie pobytu gości, wymianę ręczników, itp. Nie złożyła Pani jeszcze oświadczenia, że będzie Pani sama opodatkowywać całość przychodów z najmu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Panią z tytułu planowanego najmu mieszkania będzie stanowił przychód z najmu prywatnego na podstawie art 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% do przychodów nieprzekraczających kwoty 100 000 zł oraz 12,5% do przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a ww. ustawy.

Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

W myśl art. 12 ust. 6 ww. ustawy:

Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą sporządzone na piśmie oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.

Stosownie do art. 12 ust. 7 tejże ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymany został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnięty został w grudniu roku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Pani jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pani męża).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00