Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
Powiadomienia

Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.33.2024.2.AM

Dotyczy prawa odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących dotyczących Inkubatora Przedsiębiorczości, który wybudowano w ramach inwestycji.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących dotyczących Inkubatora Przedsiębiorczości, który wybudowano w ramach inwestycji pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 lutego 2024 r. (wpływ 29 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Gmina, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 pkt 16 i 17 tej ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, jak również wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Gmina wraz z dwiema sąsiednimi gminami, tj. Gminą A. (pełniącą rolę Lidera) oraz Gminą B. (będącą Partnerem) realizuje przedsięwzięcie pn. „(…)” (dalej: Projekt). Projekt jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020, w ramach Osi priorytetowej nr 1 „(…)”, Działania nr (…) „Rozwój przedsiębiorczości”, Poddziałania nr (…) „Rozwój przedsiębiorczości” - konkurs horyzontalny, Typ nr (…) „(…)”.

W ramach Projektu Gmina, jako Partner, od 2021 r. realizowała inwestycję w zakresie budowy (…) Inkubatora Przedsiębiorczości w (…) (dalej: Inwestycja).

Celem Inwestycji jest ułatwienie warunków tworzenia i rozwoju działalności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) oraz pomoc w przetrwaniu wczesnych faz cyklu rozwojowego przedsiębiorstw.

Na realizację Inwestycji Gminie zostało przyznane dofinansowanie do wartości netto nakładów inwestycyjnych.

Pierwszy wydatek w tym zakresie - na opracowanie studium wykonalności dla Inwestycji - Gmina poniosła w 2019 r., natomiast prace budowlane rozpoczęły się w 2022 r. Zakończenie Inwestycji i oddanie jej do użytkowania nastąpiło z końcem listopada 2023 r. Dnia 2 grudnia 2023 r. nastąpiło oficjalne otwarcie Inkubatora Przedsiębiorczości (dalej również: IP) i w tym samym dniu zostały podpisane pierwsze umowy na wynajem pomieszczeń biurowych.

W związku z realizacją Inwestycji Gmina poniosła wydatki (dalej: wydatki inwestycyjne) udokumentowane wystawianymi na Gminę jako nabywcę (z danymi Gminy) fakturami VAT. Dotychczas Gmina nie dokonała odliczeń VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne. Gmina w pierwszej kolejności zamierzała wystąpić z wnioskiem o potwierdzenie przysługującego jej w tym zakresie prawa do odliczenia VAT.

Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił również wydatki bieżące na utrzymanie budynku Inkubatora Przedsiębiorczości - takie jak sprzątanie, monitoring, media (dalej: wydatki bieżące). Na fakturach dokumentujących te wydatki również jako nabywca wskazywana jest/będzie Gmina.

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie wydatków ponoszonych przez Gminę (inwestycyjnych i bieżących) oraz działalności Gminy (nie dotyczy zakresu Projektu realizowanego przez sąsiednie Gminy).

Inwestycja została zrealizowana na działce gminnej, w peryferyjnej części Gminy, w bardzo bliskim sąsiedztwie drogi wojewódzkiej, co zapewnia dobre skomunikowanie nowobudowanego budynku IP i łatwy dojazd do niego.

Zakres Inwestycji obejmował:

  • budowę budynku biurowego, dwukondygnacyjnego, niepodpiwniczonego i jego wyposażenie,
  • budowę jednokondygnacyjnej hali magazynowej oraz
  • zagospodarowanie terenu przy budynku IP - chodniki, ciąg pieszo-jezdny, parking, oświetlenie i ogrodzenie terenu oraz zagospodarowanie zieleni na terenie obiektu IP wraz z nasadzeniami.

W powstałym w efekcie realizacji Inwestycji obiekcie IP mieszczą się przeznaczone do wynajmu lokale użytkowe w postaci indywidualnych pomieszczeń o różnej wielkości oraz powierzchnie typu „open space”.

Budynek IP wyposażony jest w zaplecze socjalne (toalety, zaplecze kuchenne) i techniczne (serwerownia), wspólne pomieszczenia biurowe dla firm inkubowanych wyposażone w urządzenia biurowe. W budynku IP mieszczą się również sale konferencyjne, przystosowane do organizacji szkoleń i spotkań biznesowych, wyposażone w odpowiedni sprzęt multimedialny i nagłaśniający.

W ramach Inwestycji powstały również powierzchnie magazynowe w zabudowie modułowej, połączone z powierzchniami biurowymi i socjalnymi. Hala magazynowa wyposażona jest w chłodnie, szafy i półki magazynowe i podzielona będzie na boksy zamykane na klucz.

Cały obiekt jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością i w jak najlepszy sposób ma umożliwiać prowadzenie działalności gospodarczej.

Obiekt IP w całości służy i ma służyć podmiotom zewnętrznym zainteresowanym prowadzeniem w nim swej działalności. Mają w nim być zlokalizowane siedziby działalności przedsiębiorców z sektora MŚP - biura, sale i inne pomieszczenia ściśle związane z działalnością podmiotów korzystających z budynku IP oraz części wspólne (winda, korytarze, wejście, etc.).

Poszczególne lokale użytkowe (powierzchnie biurowe i magazynowe) są/będą przez Gminę odpłatnie udostępniane podmiotom gospodarczym na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych. Zamiarem Gminy jest odpłatne udostępnianie pomieszczeń budynku IP podmiotom rozpoczynającym lub planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcom działającym na rynku nie dłużej niż 2 lata.

W budynku IP mieści się również biuro zarządcy (operatora) obiektu, odpowiedzialnego za czynności organizacyjne, techniczne, administracyjne związane z zarządzaniem obiektem. Zarządca (operator) jest/będzie odpowiedzialny za obsługę IP, w tym za zawieranie umów z przedsiębiorcami. Funkcję zarządcy (operatora) IP pełni dwóch pracowników zatrudnionych w tym celu przez Gminę.

Stroną poszczególnych umów cywilnoprawnych (umów najmu) zawieranych przez Zarządcę IP z przedsiębiorcami jest/będzie każdorazowo Wnioskodawca.

Świadczone usługi wynajmu pomieszczeń w budynku IP Gmina dokumentuje/będzie dokumentować wystawianymi na przedsiębiorców fakturami VAT i będzie rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Obiekt IP nie będzie służył Gminie do innych celów, niż prowadzenie działalności w zakresie odpłatnego udostępniania powierzchni i pomieszczeń przedsiębiorcom. W szczególności w budynku tym nie będą miały swej siedziby jakiekolwiek jednostki organizacyjne Gminy. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał pomieszczeń budynku IP na własne potrzeby, np. jako siedziba wydziału wybranego Urzędu Gminy. Gmina nie będzie organizowała w tym budynku własnych szkoleń, czy spotkań z kontrahentami. Budynek ten nie będzie w żadnym stopniu wykorzystywany przez Gminę na potrzeby realizacji zadań Gminy o charakterze publicznoprawnym. Obiekt IP jest przeznaczony wyłącznie do korzystania z niego przez przedsiębiorców, wynajmujących poszczególne lokale znajdujące się w tym obiekcie.

Ponadto, Gmina nie przewiduje możliwości nieodpłatnego korzystania z obiektu (wszystkie lokale użytkowe i powierzchnie biurowe oraz infrastruktura mieszczące się w budynku IP są przeznaczone do odpłatnego wynajmu).

Celem Gminy jest aby obiekt IP nie służył do czynności innych niż opodatkowane VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1)Całkowita wartość brutto nakładów inwestycyjnych to (…) zł. Całkowita wartość netto nakładów inwestycyjnych to (…) zł (sfinansowana ze środków własnych Gminy i otrzymanego dofinansowania). Wysokość otrzymanego dofinansowania do wartości netto nakładów inwestycyjnych to (…) zł. Podatek VAT nie był finansowany ze środków dofinansowania.

2)Na udostępnianą powierzchnię Inkubatora Przedsiębiorczości składają się:

1)stanowiska znajdujące się w przestrzeni typu open space,

2)przestrzeń zamkniętego biura,

3)biurko wynajmowane na godziny,

4)części wspólne Inkubatora Przedsiębiorczości,

5)sala konferencyjna,

6)hala magazynowa.

Opłaty kalkulowane dla 1 m2 wynajmowanej powierzchni stosowane są dla wynajmu hali magazynowej oraz biur zamkniętych. Za wynajem hali magazynowej obowiązuje stawka (…) zł netto za m2. Za wynajem zamkniętego biura - stawka (…) zł netto za m2.

Hala magazynowa ma powierzchnię (…) m2. W Inkubatorze Przedsiębiorczości znajduje się 7 biur zamkniętych do wynajęcia o powierzchni od (…) m2 do (…) m2.

Poza ww. powierzchniami przeznaczonymi do wynajmu, Inkubator Przedsiębiorczości oferuje:

  • wynajem miejsc biurowych w strefie open space (sala usług biurowych) wyposażonych w profesjonalne urządzenia wielofunkcyjne - drukarki 3D, skanery 3D, plotery,
  • możliwość wynajmu „biurek na godziny”,
  • wynajem sali konferencyjnej z nowoczesnym sprzętem multimedialnym i informatycznym (możliwość organizacji szkoleń i konferencji),
  • możliwość skorzystania z usług tzw. wirtualnego biura (adres do korespondencji, obsługa korespondencji, powiadomienie i odbiór korespondencji).

Korzystający z każdej z form oferowanych do wynajmu przestrzeni w ramach ponoszonych opłat za wynajem mają zapewniony dostęp do nowoczesnej serwerowni i zaplecza kuchennego, szybkie łącze światłowodowe, miejsca parkingowe.

Dla poszczególnych wynajmowanych powierzchni obowiązują określone w cenniku w sposób następujący stawki za wynajem:

1)wynajem powierzchni biurowej obejmującej stanowisko znajdujące się na parterze budynku w przestrzeni typu open space wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł netto miesięcznie za jedno stanowisko pracy;

2)wynajem powierzchni biurowej znajdującej się na parterze budynku pomieszczenie numer 1 w przestrzeni zamkniętego biura, wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł netto miesięcznie za biuro;

3)wynajem powierzchni biurowej znajdującej się na parterze budynku pomieszczenie numer 5 w przestrzeni zamkniętego biura, wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł netto miesięcznie za biuro;

4)wynajem powierzchni biurowych znajdujących się na parterze budynku pomieszczenia numer 2, 3, 4 w przestrzeni zamkniętego biura, wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł netto miesięcznie za biuro;

5)wynajem powierzchni biurowej znajdującej się na I piętrze budynku pomieszczenie numer 9 w przestrzeni zamkniętego biura, wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł netto miesięcznie za biuro;

6)wynajem powierzchni (hala magazynowa) znajdującej się na parterze budynku w przestrzeni zamkniętej, wraz z możliwością korzystania z przestrzeni wspólnej - (…) zł/m2;

7)wynajem biurka na godziny, w ramach którego zapewniony jest dostęp do części wspólnych w tym aneksu kuchennego, wynajem biurka w przestrzeni open space, możliwość korzystania z urządzenia wielofunkcyjnego z limitem 20 stron oraz ze sprzętu komputerowego (laptop) z dostępem do Internetu – (…) zł netto za godzinę;

8)wynajem sali konferencyjnej wraz z wyposażeniem - (…) zł netto za godzinę, przy czym dla podmiotów inkubowanych powyżej 1 miesiąca zapewniona jest możliwość skorzystania z Sali konferencyjnej w wymiarze 2 godzin miesięcznie w ramach czynszu za wynajem biura;

9)całodniowe wynajęcie sali konferencyjnej wraz z wyposażeniem - (…) zł netto za dzień;

Dodatkowo cennik określa następujące opłaty:

  • ryczałt na udostępnienie urządzenia wielofunkcyjnego w limicie wydruku 200 stron miesięcznie – (…) zł netto miesięcznie,
  • udostępnienie urządzenia wielofunkcyjnego powyżej limitu stron – (…) zł netto za każdą stronę powyżej limitu,
  • możliwość wykonywania i realizacji projektów technicznych (produkcja ciągła lub zadania pojedyncze) na Ploterach Frezujących (…) - według indywidualnej wyceny projektu,
  • możliwość wykonywania i realizacji projektów technicznych (produkcja ciągła lub zadania pojedyncze) na komputerach i drukarkach 3D - według indywidualnej wyceny projektu,
  • możliwość wykonywania i realizacji projektów technicznych (produkcja ciągła lub zadania pojedyncze) na skanerach 3D - według indywidualnej wyceny projektu,
  • księgowość i usługi rachunkowe wraz z bieżącym doradztwem, doradztwo biznesowe związane z opracowywaniem analiz i długoterminowych strategii biznesowych w tym biznesplanów, doradztwo z zakresu prowadzenia działalności marketingowej np. związanych z wdrażaniem i sprzedażą nowych produktów i usług, budowaniem wizerunku firmy na zewnątrz i do wewnątrz, pozyskiwanie zewnętrznego wsparcia na rozwój firm, specjalistyczne doradztwo prawne, prowadzenie badań i opracowywanie analiz w obszarze zapotrzebowania na usługi, produkty, innowacje, doradztwo specjalistyczne z zakresu informatyki oraz telekomunikacji - zgodnie z indywidualną wyceną dokonaną przez firmy specjalistyczne, z którymi skojarzony zostanie dany przedsiębiorca.

Opłaty za korzystanie z oferowanego przez Inkubator Przedsiębiorczości „wirtualnego biura” zależne są od wybranego pakietu - podstawowego bądź rozszerzonego. Za pakiet podstawowy obejmujący: adres korespondencyjny, odbiór korespondencji, powiadomienie e-mail o korespondencji, przechowywanie korespondencji przez okres 30 dni - obowiązuje opłata w wysokości (…) zł netto za miesiąc. Za pakiet rozszerzony obejmujący poza zakresem wskazanym w pakiecie podstawowym również adres rejestracji firmy oraz skanowanie korespondencji i przesyłanie jej na wskazany adres e-mail - obowiązuje opłata w wysokości (…) zł netto za miesiąc.

3)Wysokość opłat została przez Gminę skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Kalkulacji wysokości opłat Gmina dokonała na podstawie:

  • doświadczeń Gminy w zakresie wynajmu lokali i dzierżaw nieruchomości na terenie Gminy (stawek stosowanych dla podmiotów zewnętrznych),
  • analizy cen rynkowych podmiotów oferujących podobne usługi, m.in. (…) Inkubator Przedsiębiorczości w (…), (…) inkubator (…),
  • informacji dostępnych w Internecie - m.in. zapoznano się ze sprawozdaniami finansowymi ww. podmiotów prowadzących inkubatory przedsiębiorczości,
  • sporządzonej przed przystąpieniem do realizacji inwestycji przez podmiot zewnętrzny na zlecenie Gminy analizy pn. (…) określającej m.in. poziom przychodów jakie Gmina powinna realizować w związku z prowadzeniem Inkubatora Przedsiębiorczości,
  • stawki za wynajem powierzchni biurowej skalkulowane zostały na podstawie rozeznania rynku nieruchomości przeznaczanych do wynajmu na terenie oddziaływania inwestycji (Inkubatora Przedsiębiorczości) - jako że na terenie oddziaływania inwestycji (rynek lokalny) brak było nieruchomości przeznaczonych do wynajmu o podobnym standardzie, równie atrakcyjnych dla przedsiębiorców - Gmina musiała również w sposób indywidualny uwzględnić w wycenie wartość wyższego standardu oferowanej przez nią nieruchomości w stosunku do lokali oferowanych na lokalnym rynku. Przedmiotową cenę Gmina porównała również do innych inkubatorów przedsiębiorczości działających w najbliższej okolicy,
  • stawkę za wynajem sali konferencyjnej ustalono na podstawie rozeznania rynku w zakresie sal szkoleniowych i konferencyjnych przeznaczonych do wynajmu na terenie województwa (…). Ceny na tym rynku są zróżnicowane w zależności od standardu danej sali, układu miejsc na sali, standardu przerw kawowych itp. Ustaloną cenę Gmina porównała również do innych inkubatorów przedsiębiorczości działających w najbliższej okolicy,
  • stawkę za usługę wirtualnego biura Gmina ustaliła na podstawie średnich cen za tego rodzaju usługę oferowanych na terenie Polski przez wirtualne biura oraz inne inkubatory przedsiębiorczości.

Stawki za usługi doradcze, księgowe, analityczne wsparcia marketingowego Gmina planuje określać każdorazowo zgodnie z indywidualną wyceną dokonaną przez firmy specjalistyczne, z którymi skojarzony zostanie dany przedsiębiorca.

Jeszcze w trakcie realizacji inwestycji, Gmina zleciła niezależnemu rzeczoznawcy wycenę usług Inkubatora Przedsiębiorczości, właśnie celem ustalenia cen na poziomie rynkowym. Na podstawie uzyskanej w tym zakresie od rzeczoznawcy Opinii o wysokości czynszu najmu i cen usług coworkingowych z dnia 8 czerwca 2023 r. (dalej: Opinia rzeczoznawcy) Gmina dokonała ustalenia cen usług Inkubatora Przedsiębiorczości. W sporządzonej dla Gminy Opinii rzeczoznawcy uwzględniona została analiza i charakterystyka rynku - zidentyfikowano segment rynku właściwego do analizy i zadecydowano o przeprowadzeniu badań rynku w następujących etapach:

1)analiza ofertowych stawek najmu powierzchni biurowych i magazynowych,

2)analiza rynkowych stóp kapitalizacji dla powierzchni w regionie (…),

3)analiza rynku usług coworkingowych.

Ad 1

Analizą rynku stawek ofertowych najmu powierzchni magazynowych objęto dane ofertowe zlokalizowane w serwisie internetowym http://(...), z uwagi na fakt, iż serwis ten posiadał najwięcej danych z analizowanego obszaru oraz możliwie najlepszą ich strukturę, pozwalającą na szczegółową analizę.

W efekcie wyliczeń ustalono, iż we (…) średnia miesięczna rynkowa stawka czynszu wynosiła (…) zł/m2, a mediana ok. (…) zł/m2. W pozostałej części regionu (…), średnia miesięczna stawka czynszu ukształtowała się na poziomie ok. (…) zł/m2, a mediana - (…) zł/m2. Zróżnicowanie stawek czynszu zależne było od lokalizacji ogólnej (położenie w mieście lub wielkość ośrodka usługowego), lokalizacji szczegółowej (infrastruktura) oraz dostępu komunikacyjnego, standardu technicznego budynku, funkcjonalności i wielkości powierzchni.

Analizie poddano także powierzchnie najmu i ustalono, iż we (…) średnio oferowane do wynajmu są mniejsze powierzchnie niż w pozostałej części regionu, h = gdzie zróżnicowanie powierzchniowe jest znacznie szersze.

Analizą rynku stawek ofertowych najmu powierzchni biurowych w regionie województwa (…) objęto dane ofertowe zlokalizowane w serwisie internetowym http://(...), z uwagi na fakt, iż serwis ten posiadał najwięcej danych z analizowanego obszaru oraz możliwie najlepszą ich strukturę, pozwalającą na szczegółową analizę.

W efekcie wyliczeń ustalono, iż we (…) średnia miesięczna rynkowa stawka najmu biur ukształtowała się na poziomie (…) zł/m2, a mediana na poziomie (…) zł/m2. W pozostałej części regionu (…), średnia miesięczna stawka czynszu najmu biur ukształtowała się na poziomie ok. (…) zł/m2 , a mediana – (…) zł/m2.

Zróżnicowanie stawek czynszu zależne było od lokalizacji ogólnej (położenie względem centrum lub wielkość ośrodka usługowego), lokalizacji szczegółowej (atrakcyjność lokalizacji) oraz standardu technicznego budynku, funkcjonalności i wielkości powierzchni.

Ustalono, iż powierzchnie w regionie o słabej funkcjonalności i ekspozycji oferują czynsz poniżej (…0 zł/m2. Najwyższe notowane stawki w regionie dotyczą powierzchni usytuowanych w bardzo dobrych jakościowo powierzchniach z podwyższanym standardem. We (…) natomiast najwyższe stawki obowiązują dla powierzchni B+ w biznesowym obszarze (…).

Ad 2

W oparciu o przekrojowe dane ofertowe sprzedaży i wynajmu poszczególnych powierzchni w województwie (…) przeprowadzono badania statystyczne umożliwiające porównanie rozkładów cen i czynszów i na tej podstawie ustalenie stóp kapitalizacji.

Ad 3

Jako że aktualnie rynek usług coworkingowych jest rozwinięty tylko w dużych ośrodkach miejskich, analizie poddano rynek tego rodzaju usług we (…), z uwzględnieniem typowych usług coworkingowych, tj. (…), Biurko prywatne (…), (…) biuro, Biuro serwisowane, (…). Na podstawie sporządzonej analizy ustalono minimalne, maksymalne i średnie stawki dla tych usług dla miasta (…).

W efekcie dokonanej analizy ustalono, iż przykładowo dla usługi Wirtualne biuro minimalna stawka to (…) zł za miesiąc dla jednej firmy, maksymalna stawka miesięczna to (…) zł, a średnia (…) zł.

Dla wynajmu salki konferencyjnej na dzień minimalna stawka to (…) zł, maksymalna stawka to (…) zł a średnia (…) zł, natomiast za wynajem na godziny - stawka minimalna (…) zł za godzinę stawka maksymalna (…) zł, a średnia (…) zł za godzinę.

Dla potrzeb wyceny usług Inkubatora Przedsiębiorczości przyjęto jako definicję rynkowego czynszu najmu najbardziej prawdopodobną wysokość czynszu dla konkretnej powierzchni, określoną przy pomocy danych rynkowych, przy założeniu że strony umowy najmu są od siebie niezależne, nie działają w sytuacji przymusowej oraz mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, a także upłynął czas niezbędny do wyeksponowania powierzchni na rynku i do wynegocjowania warunków umowy najmu.

Oszacowania poziomu czynszu rynkowego dokonano na podstawie przeprowadzonej szerokiej analizy rynku stawek najmu oraz cen usług coworkingowych. Na podstawie metody rankingu wskazano poziomy czynszowe najmu podobnej powierzchni biurowej oraz magazynowej.

4)Gmina zamierza wykorzystywać Inkubator Przedsiębiorczości do celów opodatkowanej działalności gospodarczej przez cały okres funkcjonowania tego obiektu, tj. nie zamierza zmieniać jego przeznaczenia i np. udostępniać powierzchni w tym obiekcie nieodpłatnie lub wykorzystywać ten obiekt w jakimkolwiek zakresie na potrzeby własne.

Minimalny okres użytkowania tego obiektu pokrywa się z okresem jego amortyzacji, tj. 40 lat od roku oddania do użytkowania. Inkubator Przedsiębiorczości powstał bowiem w nowo wybudowanym budynku i Gmina nie zakłada krótszego niż 40 lat cyklu życia tej inwestycji, okres ten może być też dłuższy. Jednocześnie zamiarem Gminy jest aby w całym okresie funkcjonowania tego obiektu służył on Gminie do opodatkowanej VAT działalności gospodarczej.

5)Wartość opłat za wynajem może być zmieniana w szczególności w przypadku wzrostu wskaźnika inflacji oraz wraz ze wzrostem bieżących kosztów utrzymania obiektu, w tym przede wszystkim opłat za media, kosztów wynikających ze zmian technologii sprzętów oferowanych w wynajmowanych powierzchniach.

Gmina zakłada możliwość wprowadzenia zmian w aktualnym cenniku opłat (poprzez stosowne podwyższanie opłat) obowiązujących w Inkubatorze Przedsiębiorczości w okresie jego funkcjonowania. Po pierwszych latach funkcjonowania obiektu, kiedy stanie się bardziej rozpoznawalny dla przedsiębiorców, w przypadku wzrostu zainteresowania korzystaniem z tego obiektu przez przedsiębiorców Gmina może odpowiednio podnieść wysokość opłat.

6)Zgodnie z założeniami, planowana roczna wartość wpływów z tytułu wynajmu powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości w pierwszym roku jego funkcjonowania to - ok. (…) tys. zł netto.

W kolejnych latach Gmina przewiduje, że roczne wpływy z tytułu wynajmu powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości będą się kształtowały na poziomie min. (…) tys. zł netto.

Jednakże przyjmując dla celów niniejszych wyliczeń, wartość wpływów planowanych w pierwszym roku funkcjonowania obiektu ((…) tys. zł) jako stałą wartość zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji nastąpiłby w okresie ok. 29 lat i 4 miesięcy.

7)Przyjmując wartość rocznego wynagrodzenia należnego Gminie z umów odpłatnego wynajmu Inkubatora Przedsiębiorczości na poziomie (…) tys. zł netto rocznie oraz wartość netto inwestycji (sfinansowaną zarówno ze środków własnych Gminy jak i otrzymanego dofinansowania) w wysokości (…) zł, roczne wynagrodzenie będzie stanowiło ok. 3,4% wartości całkowitej Inwestycji.

8)Obrót z tytułu wynajmu pomieszczeń i powierzchni biurowej Inkubatora Przedsiębiorczości będzie znaczący dla budżetu Gminy. Szacowane obroty z tytułu odpłatnego udostępniania pomieszczeń i powierzchni biurowej Inkubatora Przedsiębiorczości, będą się kształtowały na poziomie ok. (…) tys. zł rocznie w początkowym okresie funkcjonowania obiektu. Gmina przewiduje wzrost obrotu w tym zakresie w kolejnych latach funkcjonowania Inkubatora Przedsiębiorczości.

9)Jak Gmina wskazała już we wniosku, nie przewiduje wykorzystania jakichkolwiek pomieszczeń, czy też powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości do czynności zwolnionych z podatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu. W szczególności, jak Gmina wskazywała, powierzchnia Inkubatora Przedsiębiorczości nie będzie wykorzystywana przez Gminę na potrzeby wewnętrzne, np. jako siedziba jej jednostek budżetowych, czy konkretnego wydziału Urzędu Gminy. Obiekt ten jest przeznaczony do korzystania wyłącznie przez przedsiębiorców zewnętrznych, jako siedziba ich działalności.

Wszystkie pomieszczenia Inkubatora Przedsiębiorczości będą, zgodnie z zamiarem Gminy, wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych w postaci odpłatnego ich wynajmu. Dotyczy to zarówno powierzchni biurowych i sal konferencyjnych jak i części wspólnych np. toalet, korytarzy czy zaplecza kuchennego, które są przeznaczone dla firm wynajmujących powierzchnię Inkubatora Przedsiębiorczości i bezpośrednio, naturalnie związane z odpłatnym, opodatkowanym VAT, wynajmem pomieszczeń (uprawnienie do korzystania z tych powierzchni wynika z umów najmu).

Ponadto we wniosku Gmina wskazała, iż w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości mieści się również biuro zarządcy (operatora) obiektu, odpowiedzialnego za czynności organizacyjne, techniczne, administracyjne związane z zarządzaniem obiektem. Zarządca (operator) jest/będzie odpowiedzialny za obsługę Inkubatora Przedsiębiorczości, w tym za zawieranie umów z przedsiębiorcami. Również powierzchnia tego biura, jest zdaniem Gminy wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, bowiem zarząd nad obiektem i jego obsługa nie ma związku z inną działalnością tego obiektu niż podlegający opodatkowaniu VAT odpłatny wynajem pomieszczeń i powierzchni w tym budynku.

10) 11) Gmina nie poniosła i nie przewiduje poniesienia wydatków, które miałyby być również wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu.

 12)Pomieszczenia i powierzchnie biurowe są/będą wynajmowane wyłącznie podmiotom zewnętrznym, niezwiązanym z Gminą (w tym kapitałowo, czy osobowo). Inkubator Przedsiębiorczości jest przeznaczony dla przedsiębiorców z sektora MŚP. Jak Gmina wskazywała powyżej, nie przewiduje wykorzystywania powierzchni tego obiektu na potrzeby własne, w tym jej jednostek organizacyjnych, czy też spółek komunalnych.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących poniesionych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, działając we własnym imieniu i na własny rachunek - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Gmina w przypadku odpłatnego udostępniania pomieszczeń w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości działa i będzie działać na podstawie umów cywilnoprawnych. Tak więc, w ocenie Gminy, mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina działa/będzie działać w charakterze podatnika VAT, gdyż jest to działanie na zasadach analogicznych do działania innych uczestników rynku.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., sygn. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”.

Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09, NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina”.

Stanowisko takie prezentowane jest również w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2019 r., sygn. akt 0114‑KDIP4.4012.98.2019.1.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) wskazał, iż „organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy”.

Zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie pomieszczeń w obiekcie IP stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, w opinii Gminy, czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku. W związku z funkcjonowaniem Inkubatora Przedsiębiorczości Gmina jest/będzie zatem zobowiązana do rozliczania odpowiednich kwot VAT należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
  • wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
  • nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Inwestycji jak również późniejszych wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem budynku IP.

Wydatki te dotyczą bowiem wyłącznie usług odpłatnego udostępniania pomieszczeń w obiekcie IP, a więc czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, które zdaniem Gminy, podlegają opodatkowaniu VAT.

Skoro Gmina będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tego tytułu, powinna ona mieć również prawo do odliczania VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C‑37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odpłatnego udostępniania pomieszczeń budynku IP, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Stanowisko Gminy znajduje swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.59.2023.1.OS, w której Dyrektor KIS wskazał: „w związku z odpłatnym udostępnianiem biur w ramach działalności inkubatora przedsiębiorczości występują/będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1, gdyż będą Państwo świadczyć odpłatnie usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (...) Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w związku z budową i utrzymaniem inkubatora przedsiębiorczości są/będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego zadania”.

Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2020 r., o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.210.2020.2.NK, wskazując, iż „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego Projektu polegającego na utworzeniu Inkubatora Przedsiębiorczości - jak wynika z przedstawionego opisu sprawy - wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. powstała powierzchnia biurowa oraz szkoleniowo-konferencyjna będą wykorzystywane przez Miasto do świadczenia usług odpłatnego wynajmu (krótko- i długoterminowego) na rzecz lokalnych przedsiębiorców oraz do świadczenia usług szkoleniowo-doradczych zarówno na rzecz przedsiębiorców korzystających z Inkubatora, jak też innych podmiotów zewnętrznych”.

Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.645.2019.2.AZ, w której stwierdził, że „W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a wydatki związane z budową inkubatora przedsiębiorczości będą miały związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Jak podał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu pn. „...” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych od VAT lub do działalności innej niż działalność gospodarcza”.

W konsekwencji, w opinii Gminy, przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, które będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo przedsięwzięcie pn. „(…)” (Projekt).

Na realizację Inwestycji otrzymali Państwo dofinansowanie.

2 grudnia 2023 r. otworzyli Państwo Inkubator Przedsiębiorczości (IP) i podpisali pierwsze umowy na wynajem pomieszczeń biurowych.

Na wydatki dotyczące inwestycji otrzymali Państwo faktury. Nie odliczali Państwo podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne.

Ponoszą Państwo i będą ponosić również wydatki bieżące na utrzymanie budynku Inkubatora Przedsiębiorczości - takie jak: sprzątanie, monitoring, media (wydatki bieżące). Na fakturach dokumentujących te wydatki również jako nabywca wskazywani są/będą Państwo.

W IP znajdują się powierzchnie przeznaczone do wynajmu, lokale użytkowe w postaci indywidualnych pomieszczeń o różnej wielkości oraz powierzchnie typu „open space”.

Obiekt w całości służy i ma służyć podmiotom zewnętrznym zainteresowanym prowadzeniem w nim działalności. Mają w nim być zlokalizowane siedziby działalności przedsiębiorców z sektora MŚP - biura, sale i inne pomieszczenia ściśle związane z działalnością podmiotów korzystających z budynku IP oraz części wspólne (winda, korytarze, wejście, etc.).

Poszczególne lokale użytkowe (powierzchnie biurowe i magazynowe) są/będą przez Państwa odpłatnie udostępniane podmiotom gospodarczym na podstawie umów cywilnoprawnych. Planują Państwo udostępniać pomieszczenia budynku podmiotom rozpoczynającym lub planującym rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz przedsiębiorcom działającym na rynku nie dłużej niż 2 lata.

W budynku IP mieści się również biuro zarządcy (operatora) obiektu, odpowiedzialnego za czynności organizacyjne, techniczne, administracyjne związane z zarządzaniem obiektem. Zarządca IP w Państwa imieniu zawiera/będzie zawierał umowy cywilnoprawne (umowy najmu) z przedsiębiorcami.

Świadczone usługi wynajmu pomieszczeń w budynku dokumentują/będą Państwo dokumentować wystawianymi na przedsiębiorców fakturami i będą Państwo rozliczać VAT należny z tego tytułu.

Nie przewidują Państwo możliwości nieodpłatnego korzystania z obiektu (wszystkie lokale użytkowe i powierzchnie biurowe oraz infrastruktura mieszczące się w budynku są przeznaczone do odpłatnego wynajmu).

Zamierzają Państwo wykorzystywać IP do celów opodatkowanej działalności gospodarczej przez cały okres funkcjonowania tego obiektu, tj. nie zamierzają Państwo zmieniać jego przeznaczenia. Planują Państwo użytkować IP przez okres nie krótszy niż 40 lat (okres ten może być też dłuższy). W całym okresie funkcjonowania IP zamierzają Państwo wykorzystywać go do opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej.

Wartość opłat za wynajem, mogą Państwo zmieniać w przypadku wzrostu wskaźnika inflacji oraz wraz ze wzrostem bieżących kosztów utrzymania obiektu, w tym przede wszystkim opłat za media, kosztów wynikających ze zmian technologii sprzętów oferowanych w wynajmowanych powierzchniach.

Po pierwszych latach funkcjonowania obiektu, kiedy obiekt stanie się bardziej rozpoznawalny dla przedsiębiorców, w przypadku wzrostu zainteresowania korzystaniem z tego obiektu przez przedsiębiorców planują Państwo odpowiednio podnieść wysokość opłat.

Nie przewidują Państwo wykorzystania jakichkolwiek pomieszczeń, czy też powierzchni Inkubatora Przedsiębiorczości do czynności zwolnionych z opodatkowania lub niepodlegających opodatkowaniu.

Wszystkie pomieszczenia Inkubatora Przedsiębiorczości będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych w postaci odpłatnego wynajmu. Dotyczy to zarówno powierzchni biurowych, sal konferencyjnych jak i części wspólnych np. toalet, korytarzy czy zaplecza kuchennego, które są przeznaczone dla firm wynajmujących powierzchnię Inkubatora Przedsiębiorczości i bezpośrednio, naturalnie związane z odpłatnym, opodatkowanym wynajmem pomieszczeń (uprawnienie do korzystania z tych powierzchni wynika z umów najmu).

Pomieszczenia i powierzchnie biurowe są/będą wynajmowane wyłącznie podmiotom zewnętrznym, niepowiązanym z Państwem (w tym kapitałowo, czy osobowo).

Wniosek dotyczy wyłącznie wydatków ponoszonych przez Państwa (inwestycyjnych i bieżących) oraz Państwa działalności (nie dotyczy zakresu Projektu realizowanego przez inne Gminy).

Mają Państwo wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących poniesionych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczenie to określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego. W przypadku świadczenia usługi istnieje odbiorca (nabywcą usługi) oraz podmiot świadczący usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą oraz za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zawarta zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność, która jest dostawą towarów lub świadczeniem usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach:

  • gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz
  • gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez te podmioty odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług tylko w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej najemcę.

Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odpłatne usługi wynajmu, które świadczą/będą Państwo świadczyć na rzecz podmiotów korzystających z pomieszczeń w budynku IP, na podstawie zawartych umów są/będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem umowy najmu dotyczą czynności cywilnoprawnych, które wykonują/będą Państwo wykonywać jako podatnik w myśl art. 15 ust. 1 ustawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W ramach świadczenia usług wynajmu pomieszczeń w IP nie korzystają/nie będą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na wynajmie pomieszczeń użytkowych, za którą będzie pobierane wynagrodzenie. Zatem czynność wynajmu pomieszczeń użytkowych w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości na rzecz zewnętrznych podmiotów będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie spełniają/będą Państwo spełniać warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi, które Państwo nabyli w związku z budową IP oraz będą nabywać w celu utrzymania tego obiektu (takie jak: sprzątanie, monitoring, media) są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mają/będą Państwo mieli prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących ponoszonych na obiekt Inkubatora Przedsiębiorczości. Prawo to przysługuje/będzie Państwu przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy wskazanej we wniosku (Państwa pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

W interpretacji oparłem się na informacjach przedstawionych przez Państwa w opisie sprawy, że budynek IP wykorzystują/będą Państwo wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych oraz wysokość opłat została przez Państwa skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
do góry
do góry
Potrzebujesz pomocy?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00