Wersja obowiązująca od 2024-05-07 (Dz.U.2024.697 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja obowiązująca od 2024-05-07 (Dz.U.2024.697 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-09-04 do 2024-05-06 (Dz.U.2023.1786 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2023-03-30 do 2023-09-03 (Dz.U.2023.602 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2021-11-02 do 2023-03-29 (Dz.U.2021.1984 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2020-06-15 do 2021-11-01 (Dz.U.2020.1043 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2019-04-17 do 2020-06-14 (Dz.U.2019.710 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2017-11-16 do 2019-04-16 (Dz.U.2017.2117 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2016-10-20 do 2017-11-15 (Dz.U.2016.1727 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2015-09-03 do 2016-10-19 (Dz.U.2015.1297 tekst jednolity)
(uchylony)
Wersja archiwalna obowiązująca od 2013-12-19 do 2015-09-02 (Dz.U.2013.1594 tekst jednolity)
(uchylony).
Wersja archiwalna obowiązująca od 2008-12-06 do 2011-02-28
1. [30] Kolejowe przewozy osób wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi, w których nie obowiązuje rezerwacja miejsc, są dotowane jako usługi publiczne z budżetu państwa, a wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi z rezerwacją miejsc mogą być dotowane jako usługi publiczne z budżetu państwa. Przewozy te mogą być również dotowane z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego.
2. [31] Z budżetu państwa mogą być także dotowane jako usługi publiczne przewozy osób wykonywane w połączeniach międzynarodowych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, w trakcie których pasażer ma możliwość:
1) rozpoczęcia i zakończenia podróży na obszarze kraju albo
2) rozpoczęcia podróży na obszarze kraju i zakończenia jej w innym kraju na trasie objętej rozkładem jazdy pociągów bez konieczności dokonywania przesiadek albo
3) rozpoczęcia podróży w innym kraju na trasie objętym rozkładem jazdy pociągów i zakończenia jej na obszarze kraju bez konieczności dokonywania przesiadek.
3. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 1, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu, jednostka samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego łącznie albo minister właściwy do spraw transportu i jednostka (jednostki) samorządu terytorialnego łącznie.
4. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 2, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu.
5. Do usług publicznych, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 40 ust. 4–5 i 7.
[30] Art. 40a ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 24 października 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. Nr 206, poz. 1289). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2008 r.
[31] Art. 40a ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 24 października 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. Nr 206, poz. 1289). Zmiana weszła w życie 6 grudnia 2008 r.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-02-01 do 2008-12-05 (Dz.U.2007.16.94 tekst jednolity)
1. Kolejowe przewozy osób wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi, w których nie obowiązuje rezerwacja miejsc, są dotowane jako usługi publiczne z budżetu państwa. Przewozy te mogą być również dotowane z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego.
2. Z budżetu państwa mogą być także dotowane jako usługi publiczne przewozy osób wykonywane w połączeniach międzynarodowych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 1, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu, jednostka samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego łącznie albo minister właściwy do spraw transportu i jednostka (jednostki) samorządu terytorialnego łącznie.
4. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 2, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu.
5. Do usług publicznych, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 40 ust. 4–5 i 7.
Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-02-09 do 2007-01-31
[45] 1. Kolejowe przewozy osób wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi, w których nie obowiązuje rezerwacja miejsc, są dotowane jako usługi publiczne z budżetu państwa. Przewozy te mogą być również dotowane z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego.
2. Z budżetu państwa mogą być także dotowane jako usługi publiczne przewozy osób wykonywane w połączeniach międzynarodowych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 1, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu, jednostka samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego łącznie albo minister właściwy do spraw transportu i jednostka (jednostki) samorządu terytorialnego łącznie.
4. Umowę o świadczenie usług publicznych, o których mowa w ust. 2, zawiera z przewoźnikiem kolejowym minister właściwy do spraw transportu.
5. Do usług publicznych, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 40 ust. 4–5 i 7.
[45] Art. 40a dodany przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. z 2006 r. Nr 12, poz. 63). Zmiana weszła w życie 9 lutego 2006 r.