history Historia zmian
zamknij

Wersja obowiązująca od 2013-08-10 do 2015-08-09

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Programy krajowe określone w art. 105 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 (4) (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie, o której mowa w art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, obejmujący w szczególności:

(i) łączną liczbę pszczelarzy;

(ii) liczbę zawodowych pszczelarzy, z których każdy utrzymuje ponad 150 uli;

(iii) łączną liczbę uli;

(iv) produkcję miodu;

(v) wykaz celów programu;

b) zawierają szczegółowy opis zaangażowanych środków wraz z szacunkowymi kosztami i planem finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym według poniższych rubryk:

(i) wsparcie techniczne pszczelarzy;

(ii) zwalczanie warrozy;

(iii) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

(iv) przeprowadzanie analiz miodu;

(v) zasiedlanie uli;

(vi) prace w zakresie badań stosowanych;

c) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

d) zawierają wykaz organizacji przedstawicielskich i stowarzyszeń pszczelarskich, współpracujących z właściwym organem państwa członkowskiego przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

e) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

2. [1] Każdy rok realizacji programu pszczelarskiego („rok pszczelarski” ) trwa 12 kolejnych miesięcy od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia.

3. [2] Działania zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok pszczelarski, należy w pełni zrealizować w danym roku pszczelarskim.

Płatności odnoszące się do działań zrealizowanych w trakcie każdego roku pszczelarskiego dokonuje się w dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się dnia 16 października danego roku pszczelarskiego i kończącym dnia 15 października następnego roku.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (5), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (6).

Artykuł 6

Działania zawarte w programach pszczelarskich mogą być dostosowywane podczas roku obrotowego, o ile są one nadal zgodne z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 797/2004. Limity finansowe w stosunku do każdego z wymienionych działań mogą zostać zmienione, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane państwo członkowskie.

Dane państwo członkowskie informuje Komisję o każdym projekcie dostosowania działań na mocy pierwszego akapitu, o ile dane działanie nie zostało początkowo przewidziane i zgłoszone w ramach programu trzyletniego. W razie braku sprzeciwu Komisji planowane dostosowania zaczynają obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po wyżej wymienionym przekazaniu informacji.

Do dnia 15 grudnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji zestawienie zrealizowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne rubryki, o których mowa w art. 1 lit. b).

Artykuł 6a

Powiadomienia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, są dokonywane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 (7).

Artykuł 7

(skreślony).

Artykuł 8

W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 (8).

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

[1] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 214 z 09.08.2013, str. 7; ost. zm.: Dz.Urz.UE L 268 z 10.10.2013, str. 17). Zmiana weszła w życie 10 sierpnia 2013 r.

[2] Art. 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 214 z 09.08.2013, str. 7; ost. zm.: Dz.Urz.UE L 268 z 10.10.2013, str. 17). Zmiana weszła w życie 10 sierpnia 2013 r.

Wersja obowiązująca od 2013-08-10 do 2015-08-09

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Programy krajowe określone w art. 105 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 (4) (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie, o której mowa w art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, obejmujący w szczególności:

(i) łączną liczbę pszczelarzy;

(ii) liczbę zawodowych pszczelarzy, z których każdy utrzymuje ponad 150 uli;

(iii) łączną liczbę uli;

(iv) produkcję miodu;

(v) wykaz celów programu;

b) zawierają szczegółowy opis zaangażowanych środków wraz z szacunkowymi kosztami i planem finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym według poniższych rubryk:

(i) wsparcie techniczne pszczelarzy;

(ii) zwalczanie warrozy;

(iii) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

(iv) przeprowadzanie analiz miodu;

(v) zasiedlanie uli;

(vi) prace w zakresie badań stosowanych;

c) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

d) zawierają wykaz organizacji przedstawicielskich i stowarzyszeń pszczelarskich, współpracujących z właściwym organem państwa członkowskiego przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

e) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

2. [1] Każdy rok realizacji programu pszczelarskiego („rok pszczelarski” ) trwa 12 kolejnych miesięcy od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia.

3. [2] Działania zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok pszczelarski, należy w pełni zrealizować w danym roku pszczelarskim.

Płatności odnoszące się do działań zrealizowanych w trakcie każdego roku pszczelarskiego dokonuje się w dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się dnia 16 października danego roku pszczelarskiego i kończącym dnia 15 października następnego roku.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (5), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (6).

Artykuł 6

Działania zawarte w programach pszczelarskich mogą być dostosowywane podczas roku obrotowego, o ile są one nadal zgodne z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 797/2004. Limity finansowe w stosunku do każdego z wymienionych działań mogą zostać zmienione, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane państwo członkowskie.

Dane państwo członkowskie informuje Komisję o każdym projekcie dostosowania działań na mocy pierwszego akapitu, o ile dane działanie nie zostało początkowo przewidziane i zgłoszone w ramach programu trzyletniego. W razie braku sprzeciwu Komisji planowane dostosowania zaczynają obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po wyżej wymienionym przekazaniu informacji.

Do dnia 15 grudnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji zestawienie zrealizowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne rubryki, o których mowa w art. 1 lit. b).

Artykuł 6a

Powiadomienia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, są dokonywane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 (7).

Artykuł 7

(skreślony).

Artykuł 8

W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 (8).

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

[1] Art. 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 214 z 09.08.2013, str. 7; ost. zm.: Dz.Urz.UE L 268 z 10.10.2013, str. 17). Zmiana weszła w życie 10 sierpnia 2013 r.

[2] Art. 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 768/2013 z dnia 9 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 214 z 09.08.2013, str. 7; ost. zm.: Dz.Urz.UE L 268 z 10.10.2013, str. 17). Zmiana weszła w życie 10 sierpnia 2013 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2012-12-21 do 2013-08-09

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

[1] Programy krajowe określone w art. 105 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 (4) (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie, o której mowa w art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, obejmujący w szczególności:

(i) łączną liczbę pszczelarzy;

(ii) liczbę zawodowych pszczelarzy, z których każdy utrzymuje ponad 150 uli;

(iii) łączną liczbę uli;

(iv) produkcję miodu;

(v) wykaz celów programu;

b) zawierają szczegółowy opis zaangażowanych środków wraz z szacunkowymi kosztami i planem finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym według poniższych rubryk:

(i) wsparcie techniczne pszczelarzy;

(ii) zwalczanie warrozy;

(iii) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

(iv) przeprowadzanie analiz miodu;

(v) zasiedlanie uli;

(vi) prace w zakresie badań stosowanych;

c) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

d) zawierają wykaz organizacji przedstawicielskich i stowarzyszeń pszczelarskich, współpracujących z właściwym organem państwa członkowskiego przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

e) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

2. Ustala się, że roczne okresy realizacji programów pszczelarskich rozpoczynają się 16 października każdego roku i kończą się 15 października roku następnego.

3. Działania zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok trzyletniego okresu, należy w pełni zrealizować przed 31 sierpnia odnośnego roku obrotowego. Płatności dokonuje się w ciągu okresu realizacji.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (5), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (6).

Artykuł 6

Działania zawarte w programach pszczelarskich mogą być dostosowywane podczas roku obrotowego, o ile są one nadal zgodne z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 797/2004. Limity finansowe w stosunku do każdego z wymienionych działań mogą zostać zmienione, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane państwo członkowskie.

Dane państwo członkowskie informuje Komisję o każdym projekcie dostosowania działań na mocy pierwszego akapitu, o ile dane działanie nie zostało początkowo przewidziane i zgłoszone w ramach programu trzyletniego. W razie braku sprzeciwu Komisji planowane dostosowania zaczynają obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po wyżej wymienionym przekazaniu informacji.

Do dnia 15 grudnia każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji zestawienie zrealizowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne rubryki, o których mowa w art. 1 lit. b). [2]

Artykuł 6a

[3] Powiadomienia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, są dokonywane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009 (7).

Artykuł 7

(skreślony).

Artykuł 8

W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 (8).

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

[1] Art. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 2535/2001, (WE) nr 917/2004, (WE) nr 382/2008, (WE) nr 748/2008, (WE) nr 810/2008 i (WE) nr 610/2009 w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przekazywania informacji w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych (Dz.Urz.UE L 348 z 18.12.2012, str. 7). Zmiana weszła w życie 21 grudnia 2012 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2013 r.

[2] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 2535/2001, (WE) nr 917/2004, (WE) nr 382/2008, (WE) nr 748/2008, (WE) nr 810/2008 i (WE) nr 610/2009 w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przekazywania informacji w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych (Dz.Urz.UE L 348 z 18.12.2012, str. 7). Zmiana weszła w życie 21 grudnia 2012 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2013 r.

[3] Art. 6a dodany przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1212/2012 z dnia 17 grudnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 2535/2001, (WE) nr 917/2004, (WE) nr 382/2008, (WE) nr 748/2008, (WE) nr 810/2008 i (WE) nr 610/2009 w odniesieniu do zobowiązań dotyczących przekazywania informacji w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych (Dz.Urz.UE L 348 z 18.12.2012, str. 7). Zmiana weszła w życie 21 grudnia 2012 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2013 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2007-07-19 do 2012-12-20

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Programy krajowe określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

(a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie określonej w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004;

(b) określają swoje cele;

(c) zawierają szczegółowy opis środków, wraz z kosztami jednostkowymi w razie potrzeby;

(d) określają szacunkowe koszty i plan finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym;

(e) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

(f) wyszczególniają organizacje przedstawicielskie i stowarzyszenia pszczelarskie współpracujące przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

(g) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. [1] Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

2. Ustala się, że roczne okresy realizacji programów pszczelarskich rozpoczynają się 16 października każdego roku i kończą się 15 października roku następnego.

3. Działania zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok trzyletniego okresu, należy w pełni zrealizować przed 31 sierpnia odnośnego roku obrotowego. [2] Płatności dokonuje się w ciągu okresu realizacji.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (4), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (5).

Artykuł 6

[3] Działania zawarte w programach pszczelarskich mogą być dostosowywane podczas roku obrotowego, o ile są one nadal zgodne z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 797/2004. Limity finansowe w stosunku do każdego z wymienionych działań mogą zostać zmienione, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane państwo członkowskie.

Dane państwo członkowskie informuje Komisję o każdym projekcie dostosowania działań na mocy pierwszego akapitu, o ile dane działanie nie zostało początkowo przewidziane i zgłoszone w ramach programu trzyletniego. W razie braku sprzeciwu Komisji planowane dostosowania zaczynają obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po wyżej wymienionym przekazaniu informacji.

Najpóźniej dwa miesiące po zakończeniu każdego roku obrotowego państwa członkowskie przekazują Komisji zestawienie zrealizowanych wydatków w rozbiciu na poszczególne rodzaje działań.

Artykuł 7

[4] (skreślony).

Artykuł 8

W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 (6).

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

[1] Art. 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 182 z 12.07.2007, str. 5). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2007 r.

[2] Art. 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 182 z 12.07.2007, str. 5). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2007 r.

[3] Art. 6 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 182 z 12.07.2007, str. 5). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2007 r.

[4] Art. 7 skreślony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 811/2007 z dnia 11 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 917/2004 w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich (Dz.Urz.UE L 182 z 12.07.2007, str. 5). Zmiana weszła w życie 19 lipca 2007 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2006-12-28 do 2007-07-18

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Programy krajowe określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

(a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie określonej w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004;

(b) określają swoje cele;

(c) zawierają szczegółowy opis środków, wraz z kosztami jednostkowymi w razie potrzeby;

(d) określają szacunkowe koszty i plan finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym;

(e) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

(f) wyszczególniają organizacje przedstawicielskie i stowarzyszenia pszczelarskie współpracujące przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

(g) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

Jednakże Państwa Członkowskie przekazują swoje programy pszczelarskie na rok 2004 najpóźniej w dniu 15 maja.

2. Ustala się, że roczne okresy realizacji programów pszczelarskich rozpoczynają się 16 października każdego roku i kończą się 15 października roku następnego.

3. Środki zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok trzyletniego okresu, należy w pełni zrealizować przed 31 sierpnia następnego roku. Płatności dokonuje się w ciągu okresu realizacji.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (4), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (5).

Artykuł 6

Limity finansowe w stosunku do każdego środka mogą zostać zwiększone lub zmniejszone maksymalnie o 20 %, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

Artykuł 7

Środki objęte programami pszczelarskimi mogą być dostosowywane w trakcie rocznych okresów ich realizacji, jednakże muszą być zgodne z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz zostać zatwierdzone zgodnie z art. 5 tego rozporządzenia.

Artykuł 8

[1] W odniesieniu do kwot, o których mowa w art. 3, termin operacyjny dla kursu wymiany euro jest taki sam jak termin, o którym mowa w art. 7 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 (6).

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.

[1] Art. 8 w brzmieniu ustalonym przez art. 27 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz.Urz.UE L 365 z 21.12.2006, str. 52). Zmiana weszła w życie 28 grudnia 2006 r. i ma zastosowanie od 1 stycznia 2007 r.

Wersja archiwalna obowiązująca od 2004-05-01 do 2006-12-27

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady 797/2004 (1), w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 797/2004 zastępujące rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 (2) ustanawia środki mające na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich. W interesie przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2300/97 z dnia 20 listopada 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1221/97 ustanawiającego ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.

(2) Art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 stanowi, że Państwa Członkowskie mogą opracować programy pszczelarskie. Konieczne jest określenie podstawowych elementów, jakie programy te muszą zawierać oraz termin ich przekazania do Komisji.

(3) Wspólnotowy wkład finansowy w programy krajowe powinien być ograniczony pod względem udziału każdego Państwa Członkowskiego w ogólnej liczbie uli we Wspólnocie.

(4) Państwa Członkowskie mają za zadanie monitorować programy wdrożone na mocy niniejszego rozporządzenia. Wspomniane środki monitorowania mają być notyfikowane Komisji.

(5) W trakcie wdrażania programów należy zapewnić spójność między środkami objętymi programami pszczelarskimi a innymi środkami w ramach różnych polityk wspólnotowych. W szczególności należy unikać wszelkiej nadwyżki rekompensaty w związku z połączeniem pomocy oraz wszelkiego innego braku spójności w definicji środków.

(6) W celu umożliwienia pewnej elastyczności we wdrażaniu programów limity finansowe notyfikowane w odniesieniu do każdego środka mogą różnić się niektórymi wartościami procentowymi, jednakże nie mogą one przekroczyć ogólnego pułapu dla programu rocznego. Jeżeli we wdrażaniu programu wykorzystuje się dozwoloną elastyczność, wspólnotowy wkład finansowy nie może przekraczać limitu 50 % wydatków rzeczywiście poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

(7) Aby umożliwić większą elastyczność we wdrażaniu programu, należy pozwolić na dostosowywanie środków programów w trakcie wdrażania programu, jednakże zmienione działania muszą pokrywać się ze środkami przewidzianymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 797/2004.

(8) Należy przyjąć zasady ustalania kursów przeliczeniowych mających zastosowanie do finansowania programów krajowych.

(9) Aby przeprowadzić i uaktualnić w harmonijny sposób analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004, należy ustanowić zasady w zakresie ich zawartości.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Programy krajowe określone w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 797/2004 (zwane dalej „programami pszczelarskimi”):

(a) zawierają opis sytuacji w sektorze, w sposób umożliwiający regularne uaktualnianie danych strukturalnych w analizie określonej w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 797/2004;

(b) określają swoje cele;

(c) zawierają szczegółowy opis środków, wraz z kosztami jednostkowymi w razie potrzeby;

(d) określają szacunkowe koszty i plan finansowania w rozbiciu rocznym na poziomie krajowym i regionalnym;

(e) zawierają odniesienie do mających zastosowanie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych;

(f) wyszczególniają organizacje przedstawicielskie i stowarzyszenia pszczelarskie współpracujące przy sporządzaniu programów pszczelarskich;

(g) określają ustalenia w zakresie monitorowania i oceny programów pszczelarskich.

Artykuł 2

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji swoje programy pszczelarskie przed 15 kwietnia pierwszego roku trzyletniego okresu objętego programem.

Jednakże Państwa Członkowskie przekazują swoje programy pszczelarskie na rok 2004 najpóźniej w dniu 15 maja.

2. Ustala się, że roczne okresy realizacji programów pszczelarskich rozpoczynają się 16 października każdego roku i kończą się 15 października roku następnego.

3. Środki zawarte w programach pszczelarskich, ustanawiane na każdy rok trzyletniego okresu, należy w pełni zrealizować przed 31 sierpnia następnego roku. Płatności dokonuje się w ciągu okresu realizacji.

Artykuł 3

Wspólnotowa część finansowania programów pszczelarskich, w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego, ogranicza się do kwoty odpowiadającej ich udziałowi w ogólnej liczbie uli pszczelich we Wspólnocie, zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Jednakże, jeżeli jedno lub więcej Państw Członkowskich nie powiadomi o swoich programach pszczelarskich w terminie ustanowionym w art. 2 ust.1 lub nie wykorzysta całej kwoty częściowego finansowania, o którym mowa w akapicie pierwszym, udziały pozostałych Państw Członkowskich mogą zostać zwiększone proporcjonalnie do ich udziału.

Artykuł 4

Wraz z programami pszczelarskimi, Państwa Członkowskie powinny przekazać Komisji dokumenty określające sposób monitorowania programów.

Należy przewidzieć kontrole w celu sprawdzenia zgodności z warunkami przyznania pomocy na podstawie programów krajowych. Obejmują one zarówno kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.

Agencje Płatnicze zachowują wystarczające dowody tych kontroli.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie przekazują Komisji wykaz środków dotyczących pszczelarstwa w krajowych programach operacyjnych w ramach celów 1 i 2 ustanowionych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1260/1999 (4), przed datą określoną w art. 2 ust. 1.

2. Ten sam środek nie może być przedmiotem płatności jednocześnie na mocy rozporządzenia (WE) nr 797/2004 i innego wspólnotowego programu pomocowego, w szczególności w oparciu o rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 (5).

Artykuł 6

Limity finansowe w stosunku do każdego środka mogą zostać zwiększone lub zmniejszone maksymalnie o 20 %, pod warunkiem że ogólny pułap dla programu rocznego nie zostanie przekroczony a wkład wspólnotowy w finansowanie programu pszczelarskiego nie przekroczy 50 % wydatków poniesionych przez dane Państwo Członkowskie.

Artykuł 7

Środki objęte programami pszczelarskimi mogą być dostosowywane w trakcie rocznych okresów ich realizacji, jednakże muszą być zgodne z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 oraz zostać zatwierdzone zgodnie z art. 5 tego rozporządzenia.

Artykuł 8

Kurs przeliczeniowy mający zastosowanie do kwoty określonej w art. 3 wchodzi w życie 1 maja w roku, w którym program zostaje przekazany.

Artykuł 9

Analizy określone w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/97 odnoszą się do punktów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Rozporządzenie (WE) nr 2300/97 traci moc.

Odniesienia do uchylonego rozporządzenia uważa się za odniesienia do niniejszego rozporządzenia i należy je czytać zgodnie z tabelą korelacji podaną w załączniku III.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 kwietnia 2004 r.