Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-12-25

WSZYSTKO NA TEMAT... obowiązków pracodawcy wobec zwalnianego pracownika

Jakie obowiązki ma pracodawca w zakresie rozliczeń finansowych w związku z zakończeniem stosunku pracy

Odejście pracownika z firmy łączy się z koniecznością rozliczenia jego należności (wynagrodzenia, ekwiwalentu, ewentualnej odprawy itp.). Również pracownik powinien rozliczyć się z pracodawcą np. z używanego sprzętu służbowego lub z udzielonej mu zaliczki.

Prawidłowe naliczanie świadczeń dla odchodzącego z pracy pracownika i terminowa ich wypłata są niezwykle ważne. Byłemu pracownikowi jest bowiem o wiele łatwiej, niż pracownikowi pozostającemu w zatrudnieniu, podjąć decyzję o dochodzeniu przed sądem pracy wypłaty przysługującego świadczenia i odsetek.

PIT-11

Pracownikowi, z którym pracodawca rozwiąże umowę o pracę, należy wystawić informację PIT-11 do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została pobrana z jego należności ostatnia zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W tym samym terminie zakład pracy ma obowiązek przesłać PIT-11 urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania pracownika lub urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (jeżeli odchodzący pracownik miał miejsce zamieszkania poza granicami kraju).

Wynagrodzenie

Zakończenie stosunku pracy nie wpływa na obowiązki pracodawcy (lub byłego pracodawcy) w zakresie wypłaty wynagrodzenia. Oznacza to, że mimo rozwiązania umowy o pracę pracodawca wypłaca należności w terminie przyjętym w zakładzie pracy (zgodnie z dyspozycją pracownika - na konto lub w kasie). Niektóre należności mogą być wypłacane po zakończeniu umowy przez kilka miesięcy (np. premia roczna) lub nawet przez kilka lat (np. prowizje od zakupów dokonywanych przez zdobytych przez pracownika klientów). Niezależnie od upływu czasu od rozwiązania umowy o pracę wypłaty te nie tracą charakteru wypłat ze stosunku pracy.

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop

Pracownik, który niewykorzystał całego przysługującego mu (proporcjonalnie do okresu zatrudnienia) urlopu wypoczynkowego, z dniem ustania zatrudnienia nabywa prawo do ekwiwalentu za ten urlop. W konsekwencji pracodawca jest zobowiązany z dniem ustania zatrudnienia naliczyć i wypłacić mu stosowną kwotę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00