Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-10-21

Jakie są uprawnienia płatnika w przypadku kontroli ZUS

Obowiązek poddania się okresowej kontroli przez uprawnione do tego organy jest dla większości przedsiębiorców jednym z najbardziej dotkliwych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej. Obowiązujące przepisy znacznie jednak ograniczają swobodę organów kontroli w zakresie czasu trwania, częstotliwości i sposobu przeprowadzania procedury kontrolnej. Sprzeciw przedsiębiorcy na niezgodne z przepisami prowadzenie kontroli skutkuje natychmiastowym jej wstrzymaniem.

ZUS przeprowadza kontrole płatników z częstotliwością pozwalającą na sprawne i skuteczne dochodzenie należności składkowych. Z dotychczasowej praktyki wydziałów kontroli wynikało, że przedsiębiorca mógł spodziewać się rutynowej, okresowej kontroli ZUS mniej więcej raz na 5 lat. Jednak częstotliwość ta może się obecnie zwiększyć w związku z wejściem w życie ustawy z 19 lipca 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (ustawa została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r.). Na mocy tej ustawy od 1 stycznia 2012 r. składki należne ZUS będą się przedawniać nie jak dotychczas po 10, lecz już po 5 latach.

Kontrola przedsiębiorcy przeprowadzana przez ZUS jest uregulowana w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej sdg) oraz w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej ustawa systemowa).

Prawidłowe zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli

ZUS nie może rozpocząć kontroli bez zapowiedzi. Obowiązek powiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia u niego postępowania kontrolnego wynika z art. 79 ust. 1 sdg. Od momentu dostarczenia płatnikowi zawiadomienia o planowanej kontroli do momentu wszczęcia postępowania nie może minąć mniej niż 7 dni i nie więcej niż 30 dni. Przekroczenie 30-dniowego terminu na wszczęcie czynności kontrolnych wymaga ponownego zawiadomienia. W sytuacji gdy kontrola rozpocznie się przed upływem 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia, płatnikowi przysługuje prawo sprzeciwu na działania organu kontroli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00