Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-12-06

Jak rozliczać urlopy wypoczynkowe na przełomie roku

Koniec roku wiąże się z określonymi obowiązkami pracodawcy w zakresie udzielania urlopów wypoczynkowych. Pracodawca powinien, co do zasady, udzielić pracownikom urlopu do końca roku, w którym nabyli do niego prawo. Jeżeli z pewnych względów jest to niemożliwe, pracodawca ma obowiązek udzielenia zaległego urlopu w przyszłym roku w terminie do 30 września.

Wraz ze zbliżającym się końcem roku pracodawca powinien dokonać analizy stanu wykorzystania urlopów przez poszczególnych pracowników. W miarę możliwości powinien w pierwszej kolejności udzielić pracownikom urlopów do końca bieżącego roku.

Przyczyny niewykorzystania urlopu w danym roku

W pewnych sytuacjach pracodawca nie ma możliwości udzielenia pracownikowi urlopu w danym roku kalendarzowym. Do tych zdarzeń zaliczamy w szczególności:

● niezdolność do pracy z powodu choroby,

● odosobnienie związane z chorobą zakaźną,

● powołanie na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na okres do 3 miesięcy,

● korzystanie z urlopu macierzyńskiego.

Wyliczenie to należy traktować jako przykładowe. Pracodawca jest bowiem zobowiązany przesunąć urlop wypoczynkowy z powodu każdej okoliczności uznanej w przepisach prawa pracy za nieobecność usprawiedliwioną.

W każdej z powyższych sytuacji przysługujący pracownikowi urlop wypoczynkowy nie przepada, a obowiązkiem pracodawcy jest jego udzielenie w terminie późniejszym. Przesunięcie urlopu wypoczynkowego będzie w praktyce uzależnione od przedstawienia pracodawcy stosownego dokumentu potwierdzającego wystąpienie okoliczności usprawiedliwiającej nieobecność pracownika. Zatem pracodawca nie będzie miał obowiązku przesunięcia terminu wykorzystania urlopu, jeśli okoliczność uzasadniająca przesunięcie, co prawda, wystąpi, ale pracownik jej nie udokumentuje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00