Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.640.2023.2.ACZ

Ulga mieszkaniowa (możliwość objęcia zwolnieniem własnych oszczędności przed uzyskaniem przychodu).

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 września 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 30 października 2023 r.Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, której przysługuje prawo własności lokalu mieszkalnego, który został nabyty w 2019 r. Wnioskodawczyni nabyła lokal mieszkalny do majątku prywatnego w 2019 r., nie prowadząc w tym zakresie działalności gospodarczej.

Następnie przeprowadzana jest czynność zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat, jak i proces zakupu nowej nieruchomości.

W 2019 r. Wnioskodawczyni razem z mężem kupili mieszkanie. Jednak ze względu na zaistniałe okoliczności życiowe w 2023 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem podjęli trudną decyzję o konieczności zmiany miejsca zamieszkania. Korzystając z pomocy agenta nieruchomości wystawili mieszkanie na sprzedaż, jednak już wcześniej uzyskali informację, że sprzedaż może przedłużyć się w czasie ze względu na sytuację gospodarczą w Polsce.

Wnioskodawczyni wraz z mężem zdecydowali więc, że mąż Wnioskodawczyni uzyska pożyczkę od swojej mamy, którą przeznaczą na wkład własny, a którą zwrócą jak tylko sprzedadzą mieszkanie.

Mieszkanie, które Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupili miało być gotowe końcem roku 2023, co dawało Im sporo czasu na sprzedaż mieszkania. Jednak przez pierwsze miesiące zainteresowanie mieszkaniem było niewielkie. Dopiero niedawno udało się znaleźć kupca. Kupiec finansuje zakup mieszkania z kredytu 2%. Korzystając z rady eksperta finansowego i wykazując się dobrą wolą oraz mając doświadczenie, że mieszkanie było trudno sprzedać, Wnioskodawczyni wraz z mężem zgodzili się na wpłacenie zaliczki w wysokości 66 900 zł oraz termin płatności drugiej raty ustalili na grudzień 2023 r. Okres oczekiwania na decyzję kredytową dla kredytu 2% wynosi aktualnie około 2-3 miesiące, ze względu na znaczne zainteresowanie tą formą finansowania.

W międzyczasie jednak okazało się, że deweloper przyspieszył pracę w zakupionej przez Wnioskodawczynię oraz Jej męża inwestycji.

Wnioskodawczyni wskazuje, że na nowe mieszkanie zaciągnęła wraz z mężem kredyt hipoteczny, a wkład własny pochodził z pożyczki.

Niestety na dzień dzisiejszy istnieje nikła możliwość, aby kupujący zgodził się na zmianę harmonogramu płatności i kolejna transza zostanie Wnioskodawczyni oraz Jej mężowi przelana dopiero w grudniu. Odbiór mieszkania zamiast na koniec grudnia wyznaczony został na wrzesień.

Wnioskodawczyni chciałaby prosić o informację czy na remont tego mieszkania, kiedy wykorzysta już pieniądze pochodzące z zaliczki kupującego, może przeznaczyć swoje prywatne oszczędności, gdyż umożliwi Jej to przeprowadzenie się już w grudniu, co będzie jednocześnie skutkować tym, że Wnioskodawczyni oraz Jej mąż nie będą korzystać z wynajmu mieszkania w międzyczasie oraz zapewni to płynne przejście z jednego mieszkania do drugiego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że tytuł prawny jaki przysługuje Wnioskodawczyni do lokalu mieszkalnego, który nabyła wraz z mężem w 2019 r. to lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość.

Nabycie lokalu mieszkalnego w 2019 r. nastąpiło do majątku wspólnego. Wnioskodawczyni nie ma z mężem rozdzielności majątkowej.

Nie doszło do zawarcia definitywnej umowy sprzedaży (umowy przyrzeczonej) lokalu mieszkalnego zakupionego w 2019 r. Na obecny moment wyznaczono termin na  29 listopada 2023 r.

Umowa przedwstępna, która definiuję umowę przyrzeczoną została zawarta 21 lipca 2023 r. w formie aktu notarialnego. Za umową: „Strony postanawiają, że Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta w terminie nie później niż dnia 31 grudnia 2023 roku”. Na dzień dzisiejszy wyznaczono termin na 29 listopada 2023 r.

24 lipca 2023 r. doszło do wpłacenia zaliczki przez kupującego w wysokości 66 900 zł.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „kiedy (prosimy wskazać dokładną datę) dokładnie dojdzie do płatności drugiej raty zaliczki w grudniu 2023 r.?”, Wnioskodawczyni wskazała, że za umową: „reszta Ceny sprzedaży w kwocie 602 100,00 zł zostanie zapłacona Sprzedającym przez Kupującego w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej. (…) Strony postanawiają, że Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta w terminie nie później niż dnia 31 grudnia 2023 roku”. Na dzień dzisiejszy planowany termin zawarcia umowy przyrzeczonej to 29 listopada 2023 r.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „w jaki sposób zostało udokumentowane przekazanie Pani i Pani mężowi zaliczki w wysokości 66 900 zł i w jaki sposób została/zostanie udokumentowana płatność drugiej raty zaliczki ustalona na grudzień 2023 r.?”, Wnioskodawczyni wskazała, że zaliczka została przesłana na rachunek bankowy (…).

Reszta ceny sprzedaży zostanie zapłacona w następujący sposób:

·kwota zadłużenia wskazana w zaświadczeniu Banku – przelewem na rachunek wskazany w zaświadczeniu Banku,

·pozostała kwota – przelewem na rachunek bankowy (…).

Pomiędzy Wnioskodawczynią i Jej mężem jako stroną sprzedającą a kupującym, została zawarta przedwstępna umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Do zawarcia przedwstępnej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego doszło 21 lipca 2023 r.

Przedwstępna umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego została zawarta w formie aktu notarialnego.

Przedwstępna umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego zawiera datę i miejsce zawarcia umowy, określenie stron umowy, dokładne opisanie przedmiotu sprzedaży, cenę sprzedaży, wskazanie daty zawarcia definitywnej umowy sprzedaży, podpisy strony, informację o wpłaconej zaliczce lub zadatku, nałożenie dodatkowych obowiązków na strony zobowiązania, wprowadzenie kar umownych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków umownych.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy przedwstępna umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego zawiera informację o wpłaconej zaliczce w wysokości 66 900 zł oraz informację o płatności drugiej raty na grudzień 2023 r.”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak, przy czym płatność drugiej raty za umową: „reszta Ceny sprzedaży w kwocie 602 100,00 zł zostanie zapłacona Sprzedającym przez Kupującego w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia Umowy przyrzeczonej. (…) Strony postanawiają, że Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta w terminie nie później niż dnia 31 grudnia 2023 roku”.

W przedwstępnej umowie sprzedaży lokalu mieszkalnego została wskazana cena sprzedaży lokalu mieszkalnego w kwocie 669 000 zł.

Za umową zawartą 21 lipca 2023 r. w kancelarii notarialnej pomiędzy sprzedającymi a kupującym: „Strony postanawiają, że Umowa Przyrzeczona zostanie zawarta w terminie nie później niż dnia 31 grudnia 2023 roku”. Na dzień dzisiejszy ustalono, że będzie to 29 listopada 2023 r.

Za umową zawartą 21 lipca 2023 r. w kancelarii notarialnej pomiędzy sprzedającymi a kupującym: „Sprzedający wyrażają zgodę na wpis w Księdze wieczystej roszczenia wynikającego z zawarcia niniejszej Umowy, to jest roszczenia o zawarcie Umowy Przyrzeczonej”.

Za umową: „część Ceny Sprzedaży w kwocie 66 900,00 zł (…):

·kwotę 10 000,00 zł stanowić będzie zadatek w rozumieniu art. 394 Kodeku cywilnego „Zadatek”

·kwotę 56 900,00 zł stanowić będzie zaliczka na poczet Ceny Sprzedaży”.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „na jakie konkretnie cele oraz w jakim terminie zamierza Pani wydatkować wartość przychodu (tj. wartość wyrażoną w umówionej cenie sprzedaży) ze sprzedaży zakupionego w 2019 r. lokalu mieszkalnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że

·300 000 zł zostanie przeznaczona na spłatę hipoteki sprzedawanego mieszkania – do 7 dni od podpisania umowy przyrzeczonej,

·66 900 zł – na remont i wykończenie mieszkania, przeróbki hydrauliczne, przeróbki elektryczne i inne prace związane z wykończeniem mieszkania, zostanie wydatkowane prawdopodobnie już do połowy listopada,

·140 000 zł na spłatę pożyczki zaciągniętej na poczet wkładu własnego do kredytu hipotecznego, zwrot środków planowany jest na styczeń 2024 r.,

·162 100 zł na zakup mebli do zabudowy, sprzętów AGD oraz pozostałych elementów, które zapewnią przystosowanie mieszkania do życia,

·pozostała część pójdzie na spłatę rat kredytu hipotecznego, który został zaciągnięty na zakup nieruchomości od dewelopera (wysokość kredytu hipotecznego 547 600 zł).

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy wartość przychodu uzyskanego ze sprzedaży zakupionego w 2019 r. lokalu mieszkalnego został/zostanie wydatkowana, w okresie nie później niż trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło/nastąpi odpłatne zbycie tego lokalu na Pani własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 oraz art. 21 ust. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeżeli tak, prosimy wskazać dokładnie jakiego rodzaju wydatki, które Pani poniesie dotyczyć będą Pani „własnych celów mieszkaniowych” oraz datę (rok) ich poniesienia. Należy również wskazać tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości, na którą zostaną lub zostały wydatkowane ww. środki, a w przypadku remontu – rodzaj prac budowlanych i materiałów, które zostały sfinansowane uzyskanym przychodem z odpłatnego zbycia ww. lokalu mieszkalnego wraz ze wskazaniem czy posiada Pani/będzie posiadać Pani rachunki i faktury lub inne udokumentowane rzetelne i wiarygodne dowody (np. umowę zawartą z wykonawcą prac remontowo-budowlanych lub potwierdzenie zapłaty za ich wykonanie) potwierdzające wydatkowanie pieniędzy na remont”, Wnioskodawczyni wskazała:

·przeróbki hydrauliczne – 2023 r.,

·przeróbki elektryczne – 2023 r.,

·projekt mieszkania, który zawiera przeniesienie punktów elektrycznych itp. – 2023 r.,

·grzejnik – 2023 r.,

·wanna do zabudowy – 2023 r.,

·armatura łazienkowa – 2023 r.,

·parapety do mieszkania – 2023 r.,

·techniczny odbiór mieszkania – 2023 r.,

·toaleta wraz z ... – 2023 r.,

·podłoga – 2023 r.,

·drzwi – 2023 r.,

·parawan nawannowy – 2023 r.,

·płytki łazienkowe – 2023 r.,

·klimatyzacja – 2023 r.,

·koszt prac wykończeniowych – 2023 r.,

·materiały typu kleje, gładzie, farby itp. – 2023 r.,

·zabudowa meblowa – 2023 r./2024 r.,

·sprzęty AGD do zabudowy meblowej – 2023 r.,

·włączniki/gniazdko – 2023 r./2024 r.,

·lampy – 2023 r./2024 r.

Do mieszkania Wnioskodawczyni wraz z mężem będą posiadali prawo własnościowe.

Wnioskodawczyni będzie posiadać faktury/rachunki/umowy, które będą potwierdzać zakup.

Wydatkowanie wartości przychodu ze sprzedaży zakupionego w 2019 r. lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 oraz art. 21 ust. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nastąpi w okresie trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpi sprzedaż ww. lokalu mieszkalnego.

Cała wartość przychodu ze sprzedaży zakupionego w 2019 r. lokalu mieszkalnego zostanie wydatkowana przez Wnioskodawczynię w ciągu trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpi sprzedaż ww. lokalu mieszkalnego na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 oraz art. 21 ust. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy doszło do zawarcia umowy deweloperskiej na wybudowanie lokalu mieszkalnego, w której zobowiązano się na przeniesienie jego własności na rzecz Pani i Pani męża? Jeżeli tak, to kiedy doszło do zawarcia tej umowy oraz czy zawarcie umowy nastąpiło w formie aktu notarialnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że umowa deweloperska została zawarta 22 lutego 2023 r. Akt końcowy przeniesienia własności planowany jest na 4 grudnia 2023 r.

Na podstawie umowy deweloperskiej Wnioskodawczyni oraz Jej mąż nie uzyskali tytułu prawnego do działki gruntu. Taki tytuł uzyskają w wyniku podpisania aktu notarialnego.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy na mocy umowy deweloperskiej doszło do uiszczenia środków pieniężnych na poczet budowanego lokalu mieszkalnego? Jeżeli tak, to kiedy, w jakiej wysokości i skąd pochodziły te środki pieniężne?”, Wnioskodawczyni wskazała, że:

·20 000 zł – 13 lutego 2023 r. – pożyczka od mamy męża Wnioskodawczyni,

·50 000 zł – 23 lutego 2023 r. – pożyczka od mamy męża Wnioskodawczyni,

·50 000 zł – 24 lutego 2023 r. – pożyczka od mamy męża Wnioskodawczyni,

·16 900 zł – 26 maja 2023 r. – pożyczka od mamy męża Wnioskodawczyni,

·1 000 zł – 12 maja 2023 r. – środki prywatne,

·1 190 zł 16 gr – 9 sierpnia 2023 r. – środki prywatne.

Umowa jest planowana na 4 grudnia 2023 r.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „czy zaliczki w wysokości 66 900 zł oraz tą, którą otrzyma Pani od kupującego zostały i zostaną wydatkowane na „nowy” lokal mieszkalny, o którym mowa we wniosku? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

·kiedy wydatkowała bądź zamierza wydatkować Pani te kwoty na „nowe” mieszkanie od dewelopera? Czy wydatkowanie tych kwot nastąpi po zawarciu umowy sprzedaży nabytego w 2019 r. lokalu mieszkalnego i w ciągu trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiła/nastąpi sprzedaż tego lokalu mieszkalnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że około 50 000 zł zostało już wydatkowane na cele mieszkaniowe związane z „nowym mieszkaniem”. Pozostałe kwoty wydatkowane będą po ich otrzymaniu;

·„czy wydatkowanie ww. kwot nastąpi po zawarciu ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej na Panią i Pani męża własność „nowego” lokalu mieszkalnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że nie, część tej kwoty zostało już wydatkowane ze względu na to, że musi Pani wraz z mężem przeprowadzić się tam, a mieszkanie jest w stanie deweloperskim;

·„czy wydatkowanie tych kwot nastąpi w związku z budową Pani lokalu mieszkalnego przez dewelopera i harmonogramem prac deweloperskich wynikających z umowy deweloperskiej, czy też wydatkowanie tych kwot zostanie dokonane na remont (wykończenie) już nowowybudowanego lokalu mieszkalnego w stanie deweloperskim po podpisaniu ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej na Panią i Pani męża własność lokalu mieszkalnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że na remont (wykończenie). Na zakup lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni wraz z mężem zaciągnęli kredyt hipoteczny w wysokości 547 600 zł;

·„jaki rodzaj prac remontowych, tj. budowlanych i materiałów budowlanych zostanie sfinansowany ww. zaliczkami?”, Wnioskodawczyni wskazała, że prace hydrauliczne, elektryczne, zakup materiałów tzw. białych, zakup armatury łazienkowej, wanny, parawanu, toalety, grzejnika, klimatyzacji, projekt mieszkania, odbiór mieszkania itp.

·„czy posiada Pani/będzie posiadać Pani rachunki i faktury lub inne udokumentowane rzetelne i wiarygodne dowody (np. umowę zawartą z wykonawcą prac remontowo-budowlanych lub potwierdzenie zapłaty za ich wykonanie) potwierdzające wydatkowanie pieniędzy na remont, sfinansowany przez Panią ze środków pieniężnych uzyskanych z ww. zaliczek?”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „w odniesieniu do wskazania w opisie sprawy, że chciałaby Pani po wykorzystaniu pieniędzy pochodzących z zaliczki kupującego wykorzystać na remont „nowego” mieszkania swoje prywatne oszczędności, prosimy wskazać:

·czy do wydatkowania Pani prywatnych oszczędności na przeprowadzenie remontu „nowego” mieszkania dojdzie już po podpisaniu ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej na Panią i Pani męża własność „nowego” lokalu mieszkalnego w stanie deweloperskim, a zatem remont ten nie będzie związany z pracami deweloperskimi, tylko będzie stanowił remont w Pani własnym zakresie?”, Wnioskodawczyni wskazała, że wydatkowanie prywatnych oszczędności będzie miało miejsce po wyczerpaniu środków pochodzących z zaliczki kupującego, a w czasie jeszcze przed podpisaniem ostatecznej umowy sprzedaży. Środki będą przeznaczone na wykończenie mieszkania w stanie deweloperskim;

·„czy do wydatkowania Pani prywatnych oszczędności na przeprowadzenie remontu „nowego” mieszkania dojdzie już po zawarciu umowy sprzedaży nabytego w 2019 r. lokalu mieszkalnego i w ciągu trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiła/nastąpi sprzedaż tego lokalu mieszkalnego?”, Wnioskodawczyni wskazała, że nie;

·„jaki rodzaj prac remontowych, tj. budowlanych i materiałów budowlanych zostanie sfinansowany z Pani prywatnych oszczędności?”, Wnioskodawczyni wskazała, że na ten moment Wnioskodawczyni wraz z mężem mają jeszcze trochę środków kupującego, ale po ich wykorzystaniu prywatne oszczędności przeznaczone będą na dalsze wykańczanie mieszkania, aż do momentu uzyskania od kupującego pozostałych środków. Przez wykończanie mieszkania Wnioskodawczyni rozumie prace remontowe oraz zakup niezbędnych materiałów do tych prac;

·„czy będzie posiadać Pani rachunki i faktury lub inne udokumentowane rzetelne i wiarygodne dowody (np. umowę zawartą z wykonawcą prac remontowo-budowlanych lub potwierdzenie zapłaty za ich wykonanie) potwierdzające wydatkowanie pieniędzy na remont, sfinansowany przez Panią ze środków pieniężnych uzyskanych z Pani prywatnych oszczędności?”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „w odniesieniu do wskazania w opisie sprawy, że wkład własny na „nowe” mieszkanie pochodził z pożyczki, prosimy wskazać:

·kiedy została zaciągnięta pożyczka na wkład własny?”, Wnioskodawczyni wskazała, że 8 lutego 2023 r. został wykonany przelew pieniędzy;

·„czy została zawarta umowa pożyczki pomiędzy pożyczkodawcą a pożyczkobiorcami?”, Wnioskodawczyni wskazała, że tak;

·„od kogo została zaciągnięta pożyczka na wkład własny? Czy jak wskazała Pani w opisie sprawy, pożyczka została zaciągnięta od mamy Pani męża?”, Wnioskodawczyni wskazała, że została zaciągnięta od mamy męża Wnioskodawczyni;

·„czy pożyczkobiorcami jest Pani wraz z mężem?”, Wnioskodawczyni wskazała, że pożyczkobiorcą jest mąż Wnioskodawczyni;

·„kiedy zamierza Pani dokonać spłaty pożyczki i skąd będą pochodziły środki pieniężne na spłatę tej pożyczki? Czy spłata tej pożyczki nastąpi z przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w 2019 r.?”, Wnioskodawczyni wskazała, że spłata pożyczki nastąpi z przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego i jest planowana na styczeń 2024 r.;

·„czy sformułowane przez Panią we wniosku pytanie nr 2 o treści cyt.: „Czy zwrot pożyczki zaciągniętej na poczet pokrycia wkładu własnego będzie podlegał uldze mieszkaniowej?” dotyczy pożyczki zaciągniętej od mamy Pani męża czy też pożyczki zaciągniętej w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej?”, Wnioskodawczyni wskazała, że dotyczy pożyczki zaciągniętej od mamy męża Wnioskodawczyni.

Nabycie lokalu mieszkalnego od dewelopera na podstawie ostatecznej umowy przeniesienia własności w wykonaniu umowy deweloperskiej nastąpi do majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską Wnioskodawczyni i Jej męża. Data jest wyznaczona na 4 grudnia 2023 r.

Wnioskodawczyni wraz z mężem będą mieszkać w nabytym od dewelopera lokalu mieszkalnym.

Wnioskodawczyni pozostawała i pozostaje we wspólności ustawowej małżeńskiej ze swoim mężem w momencie dokonywania wszystkich czynności opisanych we wniosku.

Pytania

1.Czy aby skorzystać z ulgi mieszkaniowej Wnioskodawczyni może po wykorzystaniu pieniędzy pochodzących z zaliczki kupującego wykorzystać swoje prywatne oszczędności?

2.Czy zwrot pożyczki zaciągniętej na poczet pokrycia wkładu własnego będzie podlegał uldze mieszkaniowej?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, istotny jest cel na jaki środki zostaną przeznaczone, a kluczową operacją jaka została podjęta w 2023 r. jest zakup nowego mieszkania związany z powstałą koniecznością sprzedaży lokalu nabytego w 2019 r. Kolejność zdarzeń w opisanym przypadku pozostaje bez znaczenia, gdyż ważne jest, że środki majątkowe przeznaczone z oszczędności prywatnych zostaną wszakże przeznaczone na nabycie i przystosowanie nowej nieruchomości do realizacji własnych celów mieszkaniowych.

W tym wypadku nie powstanie w majątku Wnioskodawczyni żaden przychód, gdyż środki ze sprzedaży mieszkania wyrównają prywatne oszczędności, które zostaną przeznaczone na nic innego, jak własny cel mieszkaniowy. Wszakże decydujące znaczenie winna mieć wykładnia celowościowa, gdyż ustawodawca wprowadził opodatkowanie transakcji, aby ograniczyć spekulację na rynku nieruchomości, a tu przecież o żadnej spekulacji nie może być mowy.

Jednocześnie należy odwołać się do orzecznictwa sądów administracyjnych, zgodnie z którym: „W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęło się jednak, że należy dać prymat celowościowej wykładni tego przepisu, którego celem było co do zasady, by zwalniać z opodatkowania te przychody ze zbycia nieruchomości, które zostały przeznaczone na cele mieszkaniowe, nie tyle zważając na chronologię zdarzeń, co materialny, funkcjonalny związek przychodów ze sprzedaży z wydatkami na cele mieszkaniowe” (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 września 2016 r. wydany w sprawie o sygn. akt III SA/Wa 2026/15).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawczyni, kluczowe znaczenie dla interpretacji przepisów prawa podatkowego będzie miała tego rodzaju okoliczność, iż pożyczone środki zostaną przeznaczone wprost na pokrycie wkładu mieszkaniowego związanego z nabyciem nowego mieszkania. Tego rodzaju przeznaczenie zostało przewidziane wprost w ramach zawartej umowy pomiędzy pożyczkodawcą a pożyczkobiorcą, stąd niewątpliwie zwrot pożyczki, która została wykorzystana na realizację celów mieszkaniowych winno zostać uznane za rodzaj wydatku zaliczanego do ulgi na cele mieszkaniowe. Skoro wskazane środki finansowe zostały przeznaczone na sfinansowanie wkładu własnego, to nie sposób nie przyjąć, aby zwrot pożyczki nie mógł być uznawany za rodzaj wydatku na cele objęte ulgą mieszkaniową. Potwierdzeniem powyższego jest chociażby stanowisko zawarte w orzeczeniach sądów administracyjnych: „Skoro ustawodawca przyjął wiodącą rolę przeznaczenia środków pozyskanych z kredytu, to nazwa produktu bankowego – kredyt konsumpcyjny – nie może uniemożliwiać skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy Podatek dochodowy od osób fizycznych” (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego  z 20 grudnia 2018 r. wydany w sprawie o sygn. akt II FSK 3588/16).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei, jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe, nienastępująca w ramach działalności gospodarczej planowana sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość przed upływem pięciu lat od jego nabycia w 2019 r. w drodze umowy sprzedaży do wspólności majątkowej małżeńskiej, tj. do 31 grudnia 2024 r., będzie stanowiła źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego lokalu.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8  lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy:

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, koszty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia odbywa się natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c lub 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od tego, czy zbywaną nieruchomość lub prawo nabyto odpłatnie, czy nieodpłatnie.

W myśl art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Koszt nabycia, co do zasady, określa notarialna umowa sprzedaży, na podstawie której podatnik staje się właścicielem nieruchomości. Kosztem nabycia bez wątpienia jest cena, jaką zapłacił nabywca zbywcy za nieruchomość, niezależnie od tego, czy zakup ten był sfinansowany kredytem bankowym, czy też środki na jej zakup pochodzą z oszczędności nabywcy, koszty wytworzenia i koszty nakładów. Koszty nabycia nieruchomości obejmują nie tylko cenę zakupu, ale również inne wydatki związane z tym nabyciem, np. wynagrodzenie notariusza, podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosownie do treści art. 30e ust. 4 ww. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z kolei, jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 30e ust. 7 ww. ustawy:

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

P – przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób  fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 25 pkt 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

1)wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

‒ położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;

2)wydatki poniesione na:

a)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

b)spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

c)spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

‒ w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Zgodnie z art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.

W myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy:

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 28 ww. ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Przy czym, zgodnie z treścią art. 21 ust. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2  lit. a-c.

Z kolei, jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wskazać w tym miejscu należy, że ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.) stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne, bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania, skutkuje zwolnieniem dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień zabronione jest stosowanie rozszerzającej wykładni przepisów.

Z istoty rozwiązania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i określonych praw majątkowych nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.

Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja uprawnia do zastosowania ww. zwolnienia ma charakter enumeratywny (wyczerpujący).

W związku z tym, tylko wydatkowanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Jak wskazano wyżej, ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe, w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Takimi celami mogą być m.in. budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz spłata kredytu (pożyczki) oraz odsetek od kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej na cel określony w pkt 1, tj. m.in. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego (art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ww. ustawy).

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia czy w przypadku wydatkowania własnych oszczędności na remont (wykończenie) lokalu mieszkalnego, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „remont” ani „wykończenie”.

Pojęcie remontu zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.) jako „wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym”.

Za „remont” uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji). W ramach wydatków remontowych mogą być ujęte wydatki na zakup m.in. materiałów budowlanych oraz koszt wykonania usługi remontowej. Niemniej ma to być remont budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego, a nie jego wyposażenie.

W ustawie Prawo budowlane brak jest natomiast definicji wykończenia. W związku z tym należy sięgnąć do definicji słownikowej zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.), zgodnie z którą wykończenie to wykonanie prac kończących jakieś dzieło. Wykonanie prac wykończeniowych (np. wykonanie tynków, posadzek, malowanie ścian i sufitów, wykonanie instalacji elektrycznych, kanalizacyjnych, grzewczych, sanitarnych itp.) może być uznane za prace budowlane, jeśli wykonywane będą w nowym budynku/lokalu mieszkalnym.

Niezależnie od powyższego, wyjaśnienia wymaga, że w dniu 14 października 2021 r. została wydana przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej interpretacja ogólna z dnia 13 października 2021 r., Nr DD2.8202.4.2020, w sprawie stosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z kwalifikacją niektórych wydatków poniesionych na remont i wykończenie nieruchomości jako wydatków stanowiących realizację celu mieszkaniowego.

Zgodnie z powyższą interpretacją ogólną, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, uznano, że wydatki poniesione na zakup i montaż:

a)kuchenki gazowej, kuchenki elektrycznej lub gazowo-elektrycznej, płyty indukcyjnej, płyty ceramicznej, piekarnika, zmywarki, pralki, lodówki – w zabudowie lub wolnostojących,

b)szafki stanowiącej element mocowania umywalki będącej kompletem z tą umywalką,

c)oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, w tym taśm LED i oczek halogenowych, z wyłączeniem lamp wolnostojących,

d)okapów kuchennych – wyciągów i pochłaniaczy, w tym okapu podszafkowego,

e)mebli, które charakteryzuje trwały związek z obiektem budowlanym lub jego częścią (lokalem), wykonanych na indywidualne zlecenie, tj. szafy wnękowe, pawlacze, zabudowa garderoby, mebli w zabudowie kuchennej, tj. zabudowa kuchenna „pod wymiar” i zabudowa kuchenna wolnostojąca

– mieszczą się w pojęciu wydatków na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rozpatrując możliwość skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części dotyczącej wydatkowania własnych oszczędności na remont (wykończenie) lokalu mieszkalnego wskazać należy, że aby w takiej sytuacji przychód z odpłatnego zbycia w tej części mógł skorzystać z powyższego zwolnienia, sprzedaż ta powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku na ten cel.

Jednak w określonych przypadkach zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być objęte również przychody uzyskane na poczet ceny sprzedaży (zadatek, zaliczka, przedpłata) i wydatkowane na własne cele mieszkaniowe przed zawarciem definitywnej umowy sprzedaży, jeżeli ich otrzymanie przez sprzedawcę zostało udokumentowane w sposób przyjęty w obrocie cywilnoprawnym. Zadatek, zaliczka, czy wpłata części lub całości ceny, które zostały otrzymane tytułem umowy przedwstępnej sprzedaży nieruchomości zbywanej, a następnie wydatkowane na cele mieszkaniowe wskazane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przed zawarciem przyrzeczonej umowy sprzedaży mogą być uznane za wydatki na własne cele mieszkaniowe.

Zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymaga przeznaczenia równowartości przychodu ze sprzedaży

nieruchomości lub praw majątkowych na preferowane przez ustawodawcę cele, a takim przychodem jest wartość wyrażona w umówionej cenie sprzedaży, nie zaś faktycznie otrzymane środki finansowe.

W następstwie w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie mówi o zaspokojeniu własnych celów mieszkaniowych konkretnie za środki finansowe otrzymane z tytułu sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych. Stanowi natomiast o przeznaczeniu na preferowany cel przychodu rozumianego zgodnie  z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc kwoty w wysokości (wartości) pozostającej w granicach umówionej ceny sprzedaży nieruchomości przez podatnika.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 3171/14, Sąd w odniesieniu do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdził: „Ta specyficzna konstrukcja powstania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych nie uzależnia powstania przychodu od jego otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji podatnika pieniędzy czy wartości pieniężnych. Przepis ten jest przepisem szczególnym, wprowadza on w stosunku do przychodów ze źródeł przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. zasadę memoriałową, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy podatnik faktycznie otrzymał do dyspozycji pieniądze lub inne wartości, a zatem czy cena została faktycznie zapłacona (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 marca 2016 r. sygn. akt II FSK 162/14). Dla wystąpienia przychodu wystarczy zatem samo zawarcie umowy sprzedaży, która musi określać cenę (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 maja 2012 r. sygn. akt II FSK 2189/10, z dnia 5 września 2008 r. sygn. akt II FSK 758/07)”.

Zatem, ponieważ przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, to aby równowartość przychodu z tego odpłatnego zbycia mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatkowanie środków pieniężnych (np. własnych oszczędności) powinno nastąpić po lub w dniu zawarcia umowy sprzedaży (przyrzeczonej) nieruchomości (lokalu mieszkalnego).

Tymczasem w omawianej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że wydatkowanie prywatnych oszczędności na remont lokalu mieszkalnego, którego własność Wnioskodawczyni wraz z mężem nabędą w grudniu 2023 r., będzie miało miejsce po wyczerpaniu środków pochodzących z zaliczki kupującego, a w czasie jeszcze przed podpisaniem ostatecznej umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego przez Wnioskodawczynię i Jej męża  w 2019 r.

W konsekwencji, wydatkowanie przez Wnioskodawczynię przed zawarciem umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w 2019 r. do majątku wspólnego prywatnych oszczędności na remont lokalu mieszkalnego, którego własność Wnioskodawczyni wraz z mężem nabędą w grudniu 2023 r., nie będzie uprawniało Wnioskodawczyni do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że wydatkowanie tych środków pieniężnych nastąpi przed powstaniem przychodu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego nabytego w 2019 r., tj. przed zawarciem umowy przyrzeczonej przenoszącej na kupującego własność lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Rozpatrując z kolei możliwość skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części dotyczącej wydatkowania równowartości przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość na spłatę w styczniu 2024 r. pożyczki zaciągniętej przez męża Wnioskodawczyni od mamy męża Wnioskodawczyni na poczet wkładu własnego do kredytu hipotecznego, wskazać należy, że aby dochód ze sprzedaży nieruchomości i określonych praw majątkowych mógł zostać objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione następujące przesłanki: spłacona pożyczka (kredyt) nie może być jakąkolwiek pożyczką, lecz musi to być pożyczka – co wynika literalnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zaciągnięta przez podatnika na cele mieszkaniowe enumeratywnie wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 oraz musi być to pożyczka zaciągnięta w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej przed dniem uzyskania przychodu.

Wobec powyższego, spłata pożyczki udzielonej mężowi Wnioskodawczyni (na wkład własny do kredytu hipotecznego na nabycie własnego lokalu mieszkalnego) przez mamę męża Wnioskodawczyni, tj. przez inny podmiot niż bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa (mające siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej) nie będzie uprawniała Wnioskodawczyni do skorzystania z ww. zwolnienia przedmiotowego. Spłata pożyczki zaciągniętej u osoby fizycznej na podstawie umowy, nawet jeśli środki z tej pożyczki przeznaczone zostały/zostaną na realizację własnego celu mieszkaniowego, nie jest celem mieszkaniowym wskazanym w ww. przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, że podmiotem udzielającym pożyczki (kredytu) ma być bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa.

Odnosząc się do wskazanego przez Wnioskodawczynię we własnym stanowisku stwierdzenia, że cyt.: „Skoro wskazane środki finansowe zostały przeznaczone na sfinansowanie wkładu własnego, to nie sposób nie przyjąć, aby zwrot pożyczki nie mógł być uznawany za rodzaj wydatku na cele objęte ulgą mieszkaniową” i w odniesieniu do powołania się przez Wnioskodawczynię na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 grudnia 2018 r., sygn. akt II FSK 3588/16, w którym Sąd stwierdził, że: (…) Skoro ustawodawca przyjął wiodącą rolę przeznaczenia środków pozyskanych z kredytu, to nazwa produktu bankowego – kredyt konsumpcyjny – nie może uniemożliwiać skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatek dochodowy od osób fizycznych, wyjaśnić należy, że z treści art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika, że warunkiem skorzystania z ulgi jest wskazanie w umowie kredytu lub pożyczki jego przeznaczenia na cele wskazane w pkt 1 tego przepisu. W przypadku gdy w umowie kredytu lub pożyczki nie został wskazany cel jej przeznaczenia, a pozostałe okoliczności (np. jej faktyczne przeznaczenie środków z niej pochodzących) wskazują, że celem jej zaciągnięcia była realizacja przez podatnika własnego celu mieszkaniowego – przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatki na spłatę takiego kredytu lub pożyczki oraz odsetek od takiego kredytu lub pożyczki dają prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Jednakże, w przypadku analizowanej sprawy pożyczka zaciągnięta od mamy męża Wnioskodawczyni na wkład własny do kredytu hipotecznego nie jest pożyczką zaciągniętą w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej (pożyczkobiorcą na podstawie zawartej umowy pożyczki jest mąż Wnioskodawczyni), podczas gdy z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że za wydatek poniesiony na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, uważa się wydatek poniesiony na spłatę pożyczki (kredytu) zaciągniętej w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej (mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej) przez osobę, która uzyskuje przychód ze sprzedaży.

W konsekwencji, zwrot (spłata) pożyczki udzielonej mężowi Wnioskodawczyni przez mamę męża Wnioskodawczyni, na wkład własny do kredytu hipotecznego na nabycie własnego lokalu mieszkalnego, nie będzie uprawniało Wnioskodawczyni do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że planowana sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, jeżeli zostanie dokonana przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Wydatkowanie równowartości tego przychodu, w części dotyczącej wydatkowania na remont lokalu mieszkalnego własnych oszczędności przed powstaniem przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, tj. przed zawarciem umowy przyrzeczonej, nie będzie uprawniało Wnioskodawczyni do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa  w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również wydatkowanie równowartości tego przychodu, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, w części przeznaczonej na zwrot (spłatę) pożyczki udzielonej mężowi Wnioskodawczyni przez mamę męża Wnioskodawczyni, na wkład własny do kredytu hipotecznego na nabycie własnego lokalu mieszkalnego, nie będzie uprawniało Wnioskodawczyni do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie postawionych przez Panią pytań dotyczących możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość w części wydatkowanej równowartości przychodu na remont lokalu mieszkalnego sfinansowanego z własnych oszczędności przed powstaniem przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość nabytego w 2019 r. oraz w części wydatkowanej równowartości przychodu na zwrot (spłatę) pożyczki udzielonej przez mamę męża Wnioskodawczyni mężowi Wnioskodawczyni na wkład własny do kredytu hipotecznego na nabycie własnego lokalu mieszkalnego. Natomiast interpretacja nie odnosi się do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość w części wydatkowanej równowartości przychodu na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego na nabycie własnego lokalu mieszkalnego, którego przeniesienie własności na Wnioskodawczynię oraz Jej męża ma nastąpić w grudniu 2023 r. oraz w części wydatkowanej równowartości przychodu uzyskanego w formie zadatku i zaliczki na cele mieszkaniowe związane z „nowym” mieszkaniem, ponieważ kwestie te nie były objęte sformułowanymi przez Panią pytaniami oraz własnym stanowiskiem w sprawie w odniesieniu do tych pytań.

W odniesieniu do powołanych przez Panią wyroków sądów, wskazać należy, że niewątpliwie wyroki sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie prawnym. Należy stwierdzić, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Niemniej jednak powołany przez Panią wyrok NSA z 20 grudnia 2018 r., sygn. akt II FSK 3588/16 i uprawomocniony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 września 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 2026/15, dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym w odniesieniu do otrzymanej na podstawie umowy przedwstępnej w formie zaliczki kwoty, która została wydatkowana na spłatę kredytu konsumpcyjnego zaciągniętego na wykończenie domu oraz na zakup materiałów budowlanych i wyposażenia domu. Tymczasem, w analizowanej sprawie przedmiotem wniosku, zgodnie z Pani pytaniami i własnym stanowiskiem w sprawie, jest możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w części wydatkowanej równowartości przychodu na remont lokalu mieszkalnego sfinansowanego przed powstaniem przychodu z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego z własnych oszczędności – a nie z zadatku czy zaliczki oraz w części wydatkowanej równowartości przychodu na zwrot (spłatę) pożyczki udzielonej przez osobę fizyczną mężowi Wnioskodawczyni na wkład własny do kredytu hipotecznego – a nie pożyczki zaciągniętej w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00