Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 września 2015 r., sygn. I OSK 2093/14

Umowy na wydawanie zbiorów orzecznictwa Sądu Najwyższego oraz informacje dotyczące trybu, ilości i kwot na ten cel wydatkowanych stanowią informację publiczną, wskazują bowiem sposób działania władzy publicznej.

Gazeta Prawna nr 218/2015

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jolanta Rajewska, Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.), Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska, Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Ukalska, po rozpoznaniu w dniu 30 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. sygn. akt II SAB/Wa 443/13 w sprawie ze skargi Fundacji ePaństwo na bezczynność Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego w przedmiocie wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 lutego 2014 r. sygn. akt II SAB/Wa 443/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Fundacji [...], zobowiązał Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego do rozpoznania wniosku skarżącej Fundacji z dnia 26 lipca 2011 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy oraz stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd I instancji wskazał, że wnioskiem z dnia 26 lipca 2011 r. Fundacja wystąpiła do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego o udostępnienie informacji publicznej, tj. umów, które Sąd Najwyższy, jego władze lub osoby działające z upoważnienia jego władz, zawarły: z przedsiębiorstwem W., w związku z wydawaniem przez przedsiębiorstwo serii wydawniczych Orzecznictwo Sądu Najwyższego - Izba Cywilna (OSNC) i Orzecznictwo Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych (OSNP) oraz z Redakcją "P." w związku z wydawaniem przez to wydawnictwo serii wydawniczych Orzecznictwo Sądu Najwyższego - Izba Karna i Izba Wojskowa (OSNKW), a także przekazanie informacji kiedy, w jakim trybie, w jakiej ilości oraz za jaką kwotę, wyżej wymienione pozycje wydawnicze zostały zakupione przez Sąd Najwyższy od poszczególnych wydawców. Postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2011 r. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. oraz art. 11 § 1 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. Nr 240, poz. 2052 ze zm.) w związku z art. 5 § 2 pkt 3 i 4 k.p.a., w związku z art. 1 ust. 1, art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 1b ust. 2 ustawy 6 września 2001 r. o dostępnie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, póz. 1198 ze zm., dalej u.d.i.p.), odmówił wszczęcia postępowania w sprawie. Wyrokiem z dnia 10 stycznia 2012 r. sygn. akt II SA/Wa 2259/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił powyższe postanowienie, wyjaśniając, że wniosek Fundacji nie wszczął postępowania administracyjnego. Skarga kasacyjna organu od powyższego wyroku została oddalona wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 września 2012 r. sygn. akt I OSK 916/12. W uzasadnieniu tego wyroku Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na wynikające z przepisów prawa możliwości działania organu przy rozpoznaniu wymienionego wyżej wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00