Rozliczenia międzyokresowe, rezerwy
W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki gospodarcze powinny zaliczać koszty i przychody do odpowiednich okresów sprawozdawczych, zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów.
W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki gospodarcze powinny zaliczać koszty i przychody do odpowiednich okresów sprawozdawczych, zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów.
W naszej firmie zdarza się, że dostawca dostarczy zamówiony towar, ale fakturę za niego dostajemy później. Czy płatności za takie transakcje należy wykazywać w bilansie jako rezerwy?
Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.
W art. 35d oraz art. 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 i 5 uor określono, kiedy należy tworzyć rezerwy, a kiedy RMK bierne. Aby ułatwić klasyfikację rezerw na zobowiązania, do KSR nr 6 został dodany załącznik A, z którego wynika, że art. 35d odnosi się tylko do rezerw - niebędących RMK biernymi, tj. do rezerw, które tworzy się w związku ze zdarzeniami niezwiązanymi bezpośrednio z działalnością operacyjną.
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów to inaczej rezerwy bezpośrednio związane z działalnością operacyjną. Wyrażają zobowiązania związane z wytwarzaniem, handlem i fazą posprzedażną, a także ogólnym zarządem. Kiedy należy tworzyć bierne RMK? Czy należy tworzyć bierne RMK na koszty badania sprawozdań finansowych? Jak je księgować? Które rezerwy mogą być kosztem podatkowym i kiedy? Czy w momencie