Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-07-01

Jak PIP kontroluje akta osobowe?

Prowadzenie akt osobowych stwarza pracodawcom spore problemy. Na co zwrócić uwagę przy prowadzeniu dokumentacji pracowniczej? Jak uniknąć problemów w razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy? Na życzenie Czytelników wracamy do tematu już poruszanego na naszych łamach.

Akta osobowe są podstawowym zbiorem dokumentów dotyczących zatrudnienia, dlatego inspektorzy pracy często rozpoczynają kontrolę od sprawdzenia prawidłowości ich prowadzenia.
Pracodawca powinien założyć i prowadzić oddzielnie dla każdego pracownika teczkę akt osobowych składającą się z 3 części:
• część A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie,
• część B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika,
• część C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Inspektorzy zwykle sprawdzają, czy w aktach osobowych poszczególnych pracowników umieszczone zostały wymagane dokumenty. Pracownikowi zawsze należy oddać oryginały złożonych dokumentów, zachowując w aktach jedynie ich odpisy lub kopie. Dokumenty znajdujące się w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku chronologicznym. Dość często inspektorzy stwierdzają, że dokumenty w poszczególnych częściach akt nie zostały ponumerowane oraz że nie zamieszczono ich pełnych wykazów - co jest obowiązkiem pracodawcy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00