Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-07-03

Informacje urzędowe

Ograniczenie kontroli PIP na czas powodzi

W związku z sytuacją powodziową w wielu rejonach naszego kraju, główny inspektor pracy Tadeusz J. Zając podjął decyzję o ograniczeniu kontroli przez organy Państwowej Inspekcji Pracy na tych terenach do przypadków szczególnie uzasadnionych.

Decyzja taka wynika z potrzeby zabezpieczenia skutków powodzi przez poszkodowanych pracodawców i ma na celu odciążenie ich od powinności związanych z czynnościami kontrolnymi. Zmierza to do jak najszybszego uruchomienia miejsc pracy, co ma znaczenie priorytetowe.

Równocześnie główny inspektor pracy zobowiązał okręgowych inspektorów pracy, na terenie działania których ma miejsce powódź, do doradztwa prawnego dla pracodawców i pracowników w zakresie realizacji praw i obowiązków związanych z tą sytuacją, na tle przepisów ustawodawstwa pracy.

Źródło: www.pip.gov.pl

Komunikat NFZ: Pracodawca nie może przetrzymywać karty EKUZ wydanej dla pracownika

W związku z napływającymi do NFZ informacjami od pracowników delegowanych przez polskich pracodawców do krajów członkowskich UE/EFTA, dotyczących nagminnego odmawiania przekazania pracownikowi karty EKUZ uzyskanej przez upoważnionego pracodawcę, Narodowy Fundusz Zdrowia uprzejmie informuje, że:

Zgodnie z Decyzją Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego nr S1 z 12 czerwca 2009 r., karta EKUZ jest osobistą kartą wystawioną na nazwisko posiadacza, która potwierdza jego ubezpieczenie w państwie członkowskim wydającym kartę, a co za tym idzie, potwierdza gotowość tego państwa do finansowania rzeczowych świadczeń zdrowotnych, które stają się niezbędne z przyczyn medycznych. Karta EKUZ może być wydana jedynie osobie, dla której jest wystawiona.

Niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy pracodawca delegujący pracownika do pracy, po uzyskaniu karty EKUZ, odmawia przekazania pracownikowi karty i przechowuje ją w imieniu pracownika. Niedopuszczalna jest również sytuacja, kiedy pracodawca przesyła kartę do bezpośredniego przełożonego pracownika w miejscu wykonywania pracy, a ten nie przekazuje jej automatycznie pracownikom lub wręcz odmawia wydania karty na bezpośrednią prośbę pracownika.

Pobierz pliki wydania
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00