Artykuł
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Rozdział 10: Kontrola wykonywania zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych
(j.t. DzU z 2009 r. Nr 205, poz. 1585; Dz.U. z 2008 r. Nr 237, poz. 1656; Dz.U. z 2009 r. Nr 71, poz. 609, Nr 161, poz. 1278, Nr 218, poz. 1690)
|
* W ujednoliconym przez redakcję tekście uwzględniono wszystkie dotychczasowe zmiany. Najnowsze zmiany pogrubiono. Zmiany, które wejdą w życie w późniejszym terminie, zaznaczono pogrubioną kursywą. Hasła w nawiasach pochodzą od redakcji.
Rozdział 10
Kontrola wykonywania zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych
Art. 86. [Zakres kontroli]
1. Kontrolę wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek przeprowadzają inspektorzy kontroli Zakładu.
2. Kontrola może obejmować w szczególności:
1) zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych;
2) prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest Zakład;
3) ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu;
4) prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe;
5) wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych;
6) dokonywanie oględzin składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek.
Art. 87. [Czynności kontrolne]
1. W trakcie przeprowadzania kontroli inspektor kontroli Zakładu ma prawo:
1) badać wszelkie księgi, dokumenty finansowo-księgowe i osobowe oraz inne nośniki informacji związane z zakresem kontroli;
1a) dokonywać oględzin i spisu składników majątku płatników składek zalegających z opłatą należności z tytułu składek;
2) zabezpieczać zebrane dowody;