Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2011-05-09

Jak prawidłowo naliczać składkę na ubezpieczenie zdrowotne pracowników oddelegowanych do pracy w innym kraju unijnym

Składka na ubezpieczenie zdrowotne jest ściśle powiązana z podatkiem dochodowym. Związek między tą składką a podatkiem występuje również w odniesieniu do pracowników oddelegowanych do pracy za granicę, którzy w Polsce nadal podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Od 1 stycznia 2011 r. nastąpiła istotna zmiana dla pracodawców, którzy rozliczają składki za pracowników oddelegowanych do pracy w innym kraju unijnym, a którzy w okresie oddelegowania nadal podlegają ubezpieczeniom w Polsce. Po zmianie pracodawca nie może już obniżać składki na ubezpieczenie zdrowotne takiego pracownika do 0 zł, jeśli jego przychód jest opodatkowany w Polsce, mimo że od tego przychodu nie są odprowadzane zaliczki na podatek.

Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego

Osoby, które podlegają w Polsce ubezpieczeniu zdrowotnemu, to m.in. pracownicy w rozumieniu ustawy systemowej, czyli osoby pozostające w stosunku pracy, a także osoby, które pracują na podstawie umowy cywilnej podpisanej ze swoim pracodawcą lub wykonują tę umowę na rzecz pracodawcy (art. 8 ust. 1 i 2a ustawy systemowej). Do celów ustalania obowiązku ubezpieczeń społecznych w Polsce osoba, która jednocześnie wykonuje działalność zarobkową w kilku państwach Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, podlega ustawodawstwu o zabezpieczeniu społecznym w państwie wykonywania pracy. Ta sama zasada dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego.

Stosowanie powyższej zasady koordynacji ubezpieczeń jest wyłączone w stosunku do pracowników oddelegowanych do pracy za granicę do innego kraju unijnego. Pracownik oddelegowany to taki, który normalnie wykonuje pracę w danym państwie Unii Europejskiej, ale został oddelegowany przez swojego pracodawcę do innego państwa unijnego w celu wykonywania tam pracy na rzecz tego pracodawcy. Taki pracownik, oddelegowany z Polski, może podlegać ustawodawstwu państwa wysyłającego - Polski - mimo wykonywania pracy w innym państwie członkowskim, pod warunkiem że zostaną spełnione następujące warunki:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00