Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-07-25

Jakie obowiązki z zakresu wypłacania należności pracowniczych musi wypełniać pracodawca, aby nie narazić się na zarzuty ze strony inspektora pracy

Prawidłowe i terminowe wypłacanie wynagrodzeń jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Często pracodawcy zadają pytanie, w jaki sposób robić to właściwie, aby nie narazić się na zarzuty ze strony inspektora pracy. Najczęściej błędy powstają w wyniku pomyłki, niedopatrzenia lub nieznajomości rozwiązań prawnych. Zdarzają się jednak sytuacje, że pracownik nie otrzymuje należnych świadczeń w wyniku konfliktu między nim a pracodawcą.

Wynagrodzenie za pracę stanowi podstawę utrzymania pracownika i członków jego rodziny, dlatego podlega szczególnej ochronie zagwarantowanej przepisami prawa pracy.

Niewypłacenie wynagrodzenia za pracę, nieterminowe wypłacenie, bezpodstawne potrącenie lub obniżenie wynagrodzenia są najcięższymi wkroczeniami przeciwko prawom pracownika. Z tego względu przepisy wykroczeniowe przewidują obecnie surowe zasady odpowiedzialności za ich popełnienie. Organem, który stwierdza w czasie kontroli, że zostało popełnione wykroczenie przeciwko prawom pracownika i wszczyna postępowanie w sprawach o popełnienie wykroczenia, jest inspektor pracy.

(?) Jestem kadrowym w spółce z o.o., w której działają organizacje związkowe. W zakładzie obowiązuje regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Termin wypłaty wynagrodzenia został ustalony w regulaminie pracy na jeden z pięciu ostatnich dni miesiąca dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych i do dziesiątego dnia miesiąca następnego dla robotników. Konkretne terminy wypłaty znajdują się w kalendarzyku wypłat ustalanym na początku roku. Od czerwca br., ze względu na uproszczenie naliczania wynagrodzeń, pracodawca ustalił ze związkami kalendarzyk wypłat, w którym przyjęto jeden termin wypłaty, tj. 10. dnia następnego miesiąca. W związku z tym wszyscy pracownicy otrzymali wypłatę za maj 31 maja 2007 r., a za czerwiec dopiero 8 lipca 2007 r. Kilku pracowników stwierdziło, że nie możemy tak robić. Czy mają rację?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00