Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2014-01-25

Roczne rozliczenia podatkowe - jak prawidłowo wypełnić PIT-11 i PIT-40 za 2013 r.

Do 28 lutego 2014 r. płatnicy powinni przygotować i przesłać podatnikom PIT-11 lub PIT-40 w przypadku, gdy podatnik złożył płatnikowi wniosek o rozliczenie roczne na druku PIT-12. Przekroczenie tego terminu jest zagrożone karą grzywny wynoszącą teoretycznie nawet około 3 mln zł.

Informację PIT-11 mają obowiązek sporządzać płatnicy (osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) pobierający zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o pdof). Chodzi tu m.in. o opodatkowane na ogólnych zasadach przychody:

● ze stosunku pracy i służbowego,

● z pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,

● z umów cywilnoprawnych,

● otrzymywane przez osoby należące do zarządów, rad nadzorczych, komisji i innych organów stanowiących w spółkach,

● z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej,

● uzyskane z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub podobnych umów.

PIT-11 należy sporządzić dla podatnika, właściwego urzędu skarbowego i ewentualnie pozostawić w dokumentacji kadrowo-płacowej. Płatnik może przekazać PIT-11 do urzędu skarbowego w formie papierowej lub elektronicznej. Złożenie informacji w formie elektronicznej jest możliwe pod warunkiem posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Formularze PIT-11 oraz PIT-40 można przekazywać drogą elektroniczną także podatnikom. Warunkiem skuteczności takiego przekazania jest zachowanie odpowiedniego wzoru formularza podatkowego i opatrzenie elektronicznej wiadomości podpisem elektronicznym. Płatnika obciąża obowiązek udowodnienia doręczenia pracownikowi wspomnianych deklaracji w przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie. W celach dowodowych płatnik może przedstawić elektroniczne potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej, w której została przesłana deklaracja. Takie stanowisko potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 22 października 2010 r. (I SA/Po 486/10) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 października 2011 r. (IPPB4/415-653/11-2/MP).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00