Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-10-10

Jak samodzielnie obliczyć wysokość emerytury, jaką otrzyma pracownik

Ustalanie prawa i obliczanie wysokości emerytury odbywa się według określonych zasad. Jednak każdy przypadek jest indywidualny, uzależniony od stażu ubezpieczeniowego, wieku i innych elementów, a także okresu, z którego jest przyjmowane wynagrodzenie.

Posługując się ogólnymi zasadami osoba zainteresowana sama może w przybliżeniu wyliczyć wysokość świadczenia. Obliczając samodzielnie wysokość emerytury należy pamiętać o wysokości kwoty bazowej, liczbie miesięcy okresów składkowych i nieskładkowych, które udokumentował wnioskodawca.

(?) Prowadzę kadry w państwowym zakładzie pracy. Przygotowuję wniosek o emeryturę dla pracownika, który ma ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Pracownik dużo zarabia, więc przyjęcie wynagrodzenie z naszej firmy do obliczenia emerytury byłoby najbardziej dla niego korzystne. Jednak u nas pracuje 7 lat, a przedtem miał 5-letnią przerwę w pracy. Czy do ustalenia emerytury może być uwzględnione wynagrodzenie wyłącznie z naszego zakładu pracy i jak ZUS oblicza takie świadczenie?

Pracownik w Państwa zakładzie pracy ma wysokie wynagrodzenie. ZUS może obliczyć z tego okresu podstawę wymiaru, ponieważ okres ten mieści się w 20-leciu poprzedzającym rok zgłoszenia wniosku. Jednak suma wskaźników podstawy wymiaru obliczona z 7 lat zostanie podzielona przez 10. Dopiero tak ustalony wskaźnik należy pomnożyć przez obowiązującą kwotę bazową. W tym przypadku kwota bazowa przyjęta do obliczenia części socjalnej wyniesie 2059,52 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00