Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-08-16

Mniej formalizmu, więcej rozmowy (2)

Jak uniknąć błędów w procesie oceny pracowników

Co zrobić, aby oceniać rzetelnie i skutecznie? Odpowiedź jest (pozornie) prosta: unikać błędów w ocenianiu. Warto więc wiedzieć, jakie błędy mogą się nam przydarzać najczęściej. W pierwszym odcinku tego artykułu scharakteryzowaliśmy najczęstsze błędy popełniane w trakcie przygotowywania i wdrażania systemu ocen pracowników. Tym razem rozważymy kroki, jakie należy podjąć, aby zminimalizować niebezpieczeństwo wystąpienia opisanych nieprawidłowości.

Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę projektując konkretny system ocen na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa? Warto jednak pamiętać, iż w celu uniknięcia błędów oceny szczególną uwagę zwracać należy na następujące kwestie:
• właściwy podział ocenianych na grupy;
• trafny dobór osób oceniających;
• przemyślane ustalenie kryteriów oceny;
• przygotowanie osób ocenianych;
• przeszkolenie osób oceniających.
Oto szczegóły tych działań:
Właściwy podział ocenianych na grupy
Im bardziej złożona struktura organizacyjna, tym trudniej zaprojektować system ocen okresowych. Kwestią pierwszoplanową staje się wówczas właściwy podział osób ocenianych na odpowiednie grupy oceniane według tych samych kryteriów i procedur. Inaczej mówiąc - chodzi o opracowanie wielu „podsystemów oceny”, uwzględniających specyfikę określonych zespołów i stanowisk. Truizmem jest stwierdzenie, że inne kryteria powinniśmy zastosować do oceny księgowej, a inne - przedstawiciela handlowego.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00