Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2005-05-01

Związki zawodowe - jak współpracować bez konfliktów

Każdy pracodawca mający na co dzień do czynienia ze związkiem zawodowym powinien dobrze orientować się w przepisach związkowych. Podstawy prawne dla działalności związków zawodowych w Polsce są zawarte w Konstytucji RP. Odpowiadają one regułom określonym w aktach międzynarodowego prawa pracy, z których najważniejsze to Konwencja nr 87 z 1948 r. dotycząca wolności związkowej i ochrony praw związkowych oraz Konwencja nr 98 z 1949 r. dotycząca stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych.

Ustawa o związkach zawodowych jest zasadniczym, ale nie jedynym aktem prawnym zbiorowego prawa pracy. Również Kodeks pracy reguluje położenie prawne zakładowych organizacji związkowych oraz problematykę rokowań i układów zbiorowych.
Duże znaczenie ma ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, która przez wielu pracodawców postrzegana jest jako niebezpieczny instrument w rękach związku, a wcale nie musi tak być. To obie strony dialogu decydują, czy ich współpraca w zakładzie przybierze charakter konfliktowy, czy będzie przebiegać w atmosferze spokoju. Zatem wszystko zależy od dobrej woli pracodawcy i liderów związkowych. Na pewno w budowaniu pozytywnych relacji przeszkadzać będą stereotypy, według których związki zawodowe są złem koniecznym, a pracodawcy wyzyskują pracowników.
Pracodawca uniknie wielu konfliktów, gdy będzie postępował według określonych zasad. Po pierwsze, związek zawodowy działa na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, dlatego nie wolno go zwalczać. Takie zachowanie na pewno zostanie odczytane jako dyskryminacja i utrudnianie działalności związkowej prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy. Po drugie, dobrze jest podpisać z organizacją tzw. porozumienie o współpracy, które ureguluje postępowanie stron w sprawach nieobjętych przepisami prawa, np. określi etapy rozwiązywania kwestii spornych czy zasady prowadzenia naboru nowych członków. Po trzecie, unikanie spotkań z działaczami będzie powodować narastanie ich niezadowolenia, a rozmawianie i wspólne rozwiązywanie określonych problemów powinno spowodować rozładowanie ewentualnych napięć.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00